Hur då godkänt? Jag är behörig installatör men jag har ingen möjlighet att godkänna någons arbete. Däremot kan jag "besiktiga" ett arbete och se om det är korrekt utfört, men det kan vem som helt med relevanta kunskaper.
Det är själva utförandet av arbetet som man inte får göra om man inte innefattas av egenkontrollplanen, när det väl är gjort är det för sent.
OCH även arbeten med klenspänning tex 48 V kräver auktorisation om effekten blir nog hög bla. över 200 VA
 
  • Gilla
Bjerrod och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Jo jag känner till det, men det är lite motsägelsefullt, och då menar jag i första hand skrivningen "kan vålla skada på person, egendom, djur" som anger när behörighet krävs.
 
nizzehult
C claesborjesson skrev:
I SP´s certifikat står följande kommentar:
"Vid användning som underlag för tätskikt i våtrum skall kompatibilitet med tätskikt vara verifierad."
Hur gör du den verifieringen ?

SP är numera en del av RISE.

Att ange att en skiva är P-märkt säger inget alls om man inte samtidigt anger vilken norm man följer. I normen kan stå: "vi vet inte vad vi gör", om man då uppfyller detta kriterium så uppfyller man P-märkningen.

"Så du står alltså över den bedömning och dom tester som SITAC har gjort?"
JA, jag står över leverantörens reklamblad (som de kallar Montageanvisning) där de hänvisar till en norm/P-märkning utan att ange vilken beteckning denna har. Man måste läsa normen för att kunna se vilka krav normen har.

CE-märkning är något som leverantören själv hittar på och som de sedan själva skall uppfylla.

P-märkning och andra normer är något som en bransch kommer överens om, problemet är att i många fall så är det bara 1 leverantör som satt upp normen. Normen är i realiteten ett handelshinder, man vill att inköpare på stora företag säger "Vi köper bara in produkter som uppfyller SIS 43 11 11 el.dyl", det visar sig sedan att det bara finns 1 leverantör som uppfyller denna norm......
https://www.gvk.se/godkanda-produkter/vatrumsskivor/

James Hardie som tillverkar Fermacell är grundat 1888 och är en av världens största tillverkare och leverantör av byggnadsmateriel. Tror du dom skulle äventyra sitt rykte och goda namn om inte deras produkter är testade och godkända för det ändamål som dom marknadsförs för?
 
nizzehult
Har läst en del eltrådar här och i de flesta kommer pekpinnarna haglande som ett brev på posten om att det och det får du minsann inte göra själv!
Liknande attityd visar man i tråden som handlar om badrumsrenoveringar men när det gäller avdelningar som handlar om snickerier, murning, målning, kök etc så drar man aldrig fram det här kortet - även om det går att göra flagranta fel även vid dessa typer av jobb som kan resultera i att försäkringsbolaget inte ersätter alls eller fullt ut vid skada, ja även så att personskador kan uppstå.

Så här står det i en av de klistrade inläggen i denna avdelning som en admin har skrivit:
"Diskussionerna kring el sker för att förbereda konsumenten inför mötet med en behörig elinstallatör, för att kunna bli en bättre beställare. Därför kan alla typer av frågor ställas, även de som rör elarbeten som bara en behörig elektriker får utföra. Man behöver inte uppge anledningen till varför man ställer en fråga."

Kan man inte enas om att frågorna endast är hypotetiska? Jag har alltså inte skrivit under på att jag tänker utföra olagligheter utan jag vill veta hur ett proffs skulle göra och tänka. @Bo.Siltberg är den enda här som verkar ha fattat detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Derbyboy och 4 till
  • Laddar…
Om du reda i första inlägget hade nämnt att din elektriker som du tänker låta koppla ihop allt, redan har godkänt att du gör en del själv, så hade vi sluppit en hel del av inläggen om behörighet i den här tråden. De flesta är inte "pekpinnar" utan en ärlig förklaring att man behöver ha elektrikern med sig från början, det är ofta svårt att hitta ngn. som vill använda det vi "förberett".

Bilden och beskrivningen i inlägg #16.

Jag är osäker på om jag uppfattat den rätt. Men det verkar för mig som du tänker dra lite spretigt. Med olika trådar som hör ihop, olika vägar i badrummet. Det är i så fall feltänkt. Jag kan ha missupfattat.

En annan sak, du har där ett "uttag" för spegelbelysningen, och någon annan tråd du tänker dra via det "uttaget". Det vanliga för en spegelbelysning är att man bara har ett rörutlopp, med en mantlad kabel som ansluter spegeln. Därmed bör inget vidare kopplas där. man vill inte behöva ha två kablar ut genom väggen. I många fall kan man planera det så att utloppet döljs av spegeln.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Vad är anledningen till att så många vill ha golvvärme med klenspänning? Verkar ju mest krångligt att få plats med trafo på något lämpligt ställe.

när vi lagt elektriskt golvvärme har vi kört 230V - billigt och enkelt att installera
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Behörighetskravet för "vanlig" 230V värme, lägre bygghöjd, jordfelsbrytare behövs inte.
 
  • Gilla
Borstlös och 2 till
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
[länk]

James Hardie som tillverkar Fermacell är grundat 1888 och är en av världens största tillverkare och leverantör av byggnadsmateriel. Tror du dom skulle äventyra sitt rykte och goda namn om inte deras produkter är testade och godkända för det ändamål som dom marknadsförs för?
Ska Du hänga upp tvättställ i denna skiva också? Skruva fast blandarbricka , dusch-stång m.m.
 
nizzehult
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Ska Du hänga upp tvättställ i denna skiva också? Skruva fast blandarbricka , dusch-stång m.m.
Maj, det är inte mycket som ska sitta i väggen. Tvättstället ska sitta i en kommod. Duschstång, ja och blandare. Nån handdukshängare och spegelskåpet. Men jag hade inte varit orolig för tyngre saker då den har en densitet som påminner om en träskiva och inte mindre än 50kg bärighet!
Så här står det på deras hemsida

Hög stabilitet
fermacell® Fibergipsskivors homogena fibergipsstruktur ger en mycket hög stabilitet och gör att de klarar hög mekanisk belastning. Därmed kan de användas för både bärande konstruktioner och förstyvningar samt för beklädnad och (klass 1 och 2 enligt DIN EN 1995-1) och är således en bra ersättning till träbaserade skivor. De har också hög bärförmåga (upp till 50 kg).
 
Läs Säker Vatten en gång till! Ingen rörmokare lär skruva fast ngt i den skivan.
 
Nu vet jag inte vad de menar med 50 kg bärkraft. Det tål även en wellpappskiva om man belastar den på rätt sätt.

Texten som citeras säger väl inget om vad en infästning tål?

Om du sätter en skruv i skivan, vad tål den då? I den typen av metrial så är det oftast gängormna som drar med sig materialet ut när skruven dras ut. Sedan kan skivor med olika fyllning, armering osv. ändå tåla mer än vanlig "bonngips". Men därmed inte sagt att de tål speciellt mycket om man skruvar i dem.

Men infästning i ett våtrum handlar om flera saker.

1. utdrags hållfasthet (som ovan)
2. materialtets styvhet, hur tål det en punkbelastning från något som är inskruvat. Är det inte styvt nog så buktar det ut/in, och kakel spricker.
3, Täthet i hålet.

Och kanske någon mer punkt, jag inte känner till.

Tätheten. Du kan inte korrekt täta ett hål i väggmaterrialet, om det går rakt igenom skivan. Om du bygger enligt säker vattenväggen (som INTE är obligatorisk), så är en av finesserna att du kan borra hål i kaklet, och igenom gipsskivan. Sedan fyller du den "gropen med silikon, skruvar med en självborrande skruv igenom den färska silikonklumpen och in i träskivan. På det viset blir det en helt tät övergång mellan silikonklumpen och skruven. En del silkon följer med skruven in i träskivan.

Om du borrar rakt igenom skivan, och sedan fyller hålet med silikon, trycker i någon sorts gipsplugg, så blir det inget tryck på silikonet, pluggen kommer bara att putta silikon igenom hålet och ut på baksidan av plattan. Det blir bara "kanske" tätt.

Allernativt om man bara har gips eller liknande skivmaterial på väggarna är att man måste kortla innanför skivan med träreglar på alla platser man tänker skruva upp något, även för toapappershållaren. Det är då bara delvis för styvheten i väggen, framförllt för att skruven måste gå in i något massivt. Det var det som gällde några år runt 2008. Då sade BKR reglerna explicit nej till varje form av träskiva i väggen. Det fick inte finnas varken plyfa eller OSB innanför våtrumsgips, som också var krav. då. De reglerna gällde nog bara i 2 eller 3 år (just när vi byggde om två badrum i huset...). Och skruvar fick inte bara gå igenom gipsskivan, de måste gå in i något massivt trämaterial, då.
 
nizzehult nizzehult skrev:
Maj, det är inte mycket som ska sitta i väggen. Tvättstället ska sitta i en kommod. Duschstång, ja och blandare. Nån handdukshängare och spegelskåpet. Men jag hade inte varit orolig för tyngre saker då den har en densitet som påminner om en träskiva och inte mindre än 50kg bärighet!...
Jag hade satt träreglar eller annat bakom skivan för att fästa allt som är tyngre än en handdukshängare med en krok. Nu är det kanske omodernt (och kanske inte tillåtet längre) men har man träreglar och våtrumsskiva på det kan man dra fast t.ex. 45x120-reglar horisontellt mellan de stående reglarna där man förväntar sig en infästning. Har man plåtreglar kan man (om det är tillåtet) limma på en träregel eller en bit av en OSB-skiva på baksidan av våtrumsskivan. Den hjälper till att sprida lasten över en större yta även om den inte är fäst direkt i en regel. Till och med ett extra lager av våtskivan limmad som förstärkning kunde fungera för att i viss mån förstärka infästningspunkter.

Densitet är INTE samma som hållfasthet. Betong har en enorm tryckhållfasthet men usel draghållfasthet. Det är därför man armerar betong.

När det gäller elen så tänk på att böjar måste vara riktigt mjuka. Gör dem onödigt "osnäva" där det går och gör om om du böjer något rör för mycket i stället för att böja tillbaka. Det kostar så lite med ett extra rör mot att det blir veck på insidan som det blir ett elände att dra ledningarna förbi. Tre ledare går ju bra, men 4, 5 eller 6 (ovanligt) eller att efterdra är inte roligt med skadade rör eller för snäva böjar. Eventuella rör som ska ut ur väggen där det kan riskera att komma vatten (din framtida badkarsanslutning) bör komma ur väggen i en vinkel pekande nedåt.

Jag sällar mig till skaran som är för att man i sitt eget hus ska få göra väldigt mycket med elen, kanske efter en liten utbildning och ett teoretiskt prov. Våtrum är jag dock inte så säker på att man ska få göra på den tänkta "privata behörigheten", i synnerhet inte zon 0 och 1. Du håller dig (om jag läst rätt) i zon 2 (möjligen förutom den framtida badkarselen) så då är det ju inte så våldsamt stor skillnad mot andra utrymmen. Lyssna på Slitberg. Fasta prylar ansluts fast. Du kan koppla in dosdimmers i stället för externa pluggar och få samma funktion och en mycket bättre installation. Se till att ha utrymme för dessa, t.ex. med ett par extra dosor på utsidan av badrumsväggen. Tur att pappa har full behörighet...
 
F fb35523 skrev:
Jag hade satt träreglar eller annat bakom skivan för att fästa allt som är tyngre än en handdukshängare med en krok. Nu är det kanske omodernt (och kanske inte tillåtet längre) men har man träreglar och våtrumsskiva på det kan man dra fast t.ex. 45x120-reglar horisontellt mellan de stående reglarna där man förväntar sig en infästning. Har man plåtreglar kan man (om det är tillåtet) limma på en träregel eller en bit av en OSB-skiva på baksidan av våtrumsskivan. Den hjälper till att sprida lasten över en större yta även om den inte är fäst direkt i en regel. Till och med ett extra lager av våtskivan limmad som förstärkning kunde fungera för att i viss mån förstärka infästningspunkter.

Densitet är INTE samma som hållfasthet. Betong har en enorm tryckhållfasthet men usel draghållfasthet. Det är därför man armerar betong.

När det gäller elen så tänk på att böjar måste vara riktigt mjuka. Gör dem onödigt "osnäva" där det går och gör om om du böjer något rör för mycket i stället för att böja tillbaka. Det kostar så lite med ett extra rör mot att det blir veck på insidan som det blir ett elände att dra ledningarna förbi. Tre ledare går ju bra, men 4, 5 eller 6 (ovanligt) eller att efterdra är inte roligt med skadade rör eller för snäva böjar. Eventuella rör som ska ut ur väggen där det kan riskera att komma vatten (din framtida badkarsanslutning) bör komma ur väggen i en vinkel pekande nedåt.

Jag sällar mig till skaran som är för att man i sitt eget hus ska få göra väldigt mycket med elen, kanske efter en liten utbildning och ett teoretiskt prov. Våtrum är jag dock inte så säker på att man ska få göra på den tänkta "privata behörigheten", i synnerhet inte zon 0 och 1. Du håller dig (om jag läst rätt) i zon 2 (möjligen förutom den framtida badkarselen) så då är det ju inte så våldsamt stor skillnad mot andra utrymmen. Lyssna på Slitberg. Fasta prylar ansluts fast. Du kan koppla in dosdimmers i stället för externa pluggar och få samma funktion och en mycket bättre installation. Se till att ha utrymme för dessa, t.ex. med ett par extra dosor på utsidan av badrumsväggen. Tur att pappa har full behörighet...

Det är ganska märkligt! El håller många på och kladdar med, det som är livsfarligt! Rörmokeri som man enbart kan bli blöt av törs man inte sig på!
Bäst är att hålla sig ifrån båda. Finns folk som
Kan och får!
 
  • Gilla
Bjerrod
  • Laddar…
Mikael_L
En sak du tidigt måste bestämma är hur många säkringsgrupper du vill ha till badrummet.
Det är inga problem att försörja allt i badrummet (utom ev framtida bubbelbad möjligen) om säkringen matar endast badrummet.
Men sitter det 4 rum till, eller kanske tvättmaskinen, på samma säkring så bör ett omtag göras redan nu, i den änden.

Sen kommer bubbelbadet in, ska du ha ett, eller förbereda för ett så bör du kanske dra en ny gruppledning från centralen.

Sen ska det ju vara JFB för rubbet, och dras fram skyddsjord till allt.

Vad har du för vatten och avloppsledningar? Är det plast, PEX, PVC, PE osv, så har du antagligen inget behov av kompletterande skyddsutjämning, är ett enda rör av metall, så måste detta fixas också, åtminstone beaktas. Även ifall det finns andra metallföremål som har elektrisk kontakt med andra byggnadsdelar.

Jag börjar här, nu ikväll. Dessa saker är viktigt att ha koll på från början, annars planerar man bara fel och får börja om sen.
Sen ska jag återkomma med mer tips om det som kommer sen.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.