mowatom skrev:
Mnja, prestandamässigt räcker det till. Jag har stationerat en vid sågen, snart en vid fräsen. Utan rördragning räcker dessa långt. Till kantlistmaskin har jag en som är gjord för just Kantlistmaskiner, då dessa kräver lite partikelhastighet. Men arbetsmiljömässigt absolut.
Tänkte främst på förmågan att ta bort fina partiklar ur luften. Vilket styrs av filtreringsgrad och förmåga att upprätthålla hög sugvolym även vid lite tryckfall.

Din sug verkar sakna båda. Att bygga in den i en lufttät låda med filter kommer sänka sugvolymen rätt drastiskt.
 
A
Tror du det? Ja,att de inte klarar findamm är ju ingen nyhet. Men att ca 4 m2 filtermedia skulle strypa effekten? Ja, kanske. Vi har haft så på andra snickerier, aldrig reflekterat över försämrad funktion. Bara att prova.
 
mowatom skrev:
Tror du det? Ja,att de inte klarar findamm är ju ingen nyhet. Men att ca 4 m2 filtermedia skulle strypa effekten? Ja, kanske. Vi har haft så på andra snickerier, aldrig reflekterat över försämrad funktion. Bara att prova.
Bara som en jämförelse så har jag 60 kvadratmeter finfilter (tar 99,999% av alla partiklar större än 0,5um) på min spånsug i mitt lilla hobbysnickeri...
 
Jag försöker ständigt komma fram till bästa sätt att rengöra penslar och rollrar. Har fortfarande ingen aning om vad som fungerar bäst.
Men på senare tid föredrar jag att doppa rollern i burk med lite vatten (som sedan återvinns) och därefter spola med vattenslang. Först med halvsmalt munstycke medan jag sakta snurrar rollern i handen och efter en halvminut med riktigt smalt munstycke på nära håll så det blir ett djäkla tryck. När det verkar som vattnet är klart när jag kramar rollern så sätter jag den på en bit sexkantskruv från Ikea i borrmaskinen och låter den rotera med hög hastighet.
Nu har jag en ren och fluffig roller som nästan är torr. Vi får se om jag byter metod inom kort...

Rengjord och snurrande målarroller fäst på en borrmaskin för att torkas, används på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 3 till
  • Laddar…
B
Fario Fario skrev:
Jag försöker ständigt komma fram till bästa sätt att rengöra penslar och rollrar. Har fortfarande ingen aning om vad som fungerar bäst.
Men på senare tid föredrar jag att doppa rollern i burk med lite vatten (som sedan återvinns) och därefter spola med vattenslang. Först med halvsmalt munstycke medan jag sakta snurrar rollern i handen och efter en halvminut med riktigt smalt munstycke på nära håll så det blir ett djäkla tryck. När det verkar som vattnet är klart när jag kramar rollern så sätter jag den på en bit sexkantskruv från Ikea i borrmaskinen och låter den rotera med hög hastighet.
Nu har jag en ren och fluffig roller som nästan är torr. Vi får se om jag byter metod inom kort...

[bild]
Absolut värst momentet tidigare (nästan iaf) vid målning var att rengöra roller/pensel. Slutade aldrig komma färg när jag sköljde den under kran. Men sedan blev jag övertalad att testa penseltvätt, så mycket enklare det blev. Två snabba bad med sköljning efteråt då var den ren :ok:
 
  • Gilla
  • Wow
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
Blivit lite hyvlat idag. Imponerad av Metabo hyvlen. Arbetsområde utomhus med en Metabo hyvel på ett bord och hyvlade träplankor bredvid träspån på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hyvlade träplankor av olika storlekar ordnade på grusmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
El-Löken66 och 6 till
  • Laddar…
Trästycke rundas av på en träbearbetningssvarv i en verkstad, omgiven av träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träblock monterat i träbearbetningssvarv med träspån omkring under arbetet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rundat lite trä i svarven.
 
  • Ett rundat trästycke fastspänt i en träbearbetningssvarv med träspån runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
El-Löken66 och 6 till
  • Laddar…
Börjat på någon slags stativ till torktumlaren.. Delvis byggt trästativ framför en plywoodvägg, verktyg och en person syns i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Går inte fort när man bygger med bara en hand..
Otydligt foto av ett tvättrum med en träskiva lutad mot en tvättmaskin och rörigt byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett arbetsområde med ett påbörjat byggprojekt som visar en oslipad träskiva monterad på sidan av en vit tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fortsatt att producera spån medan lillgrabben sover förmiddag.

Trästycke som bearbetas på en svarv, med spån som samlas på svarvbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästycke i svarv, bearbetning av träprojekt i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träsvarvning i arbetsrum med svarv och träspån runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snickeriverkstadsinredning med en träskål på en svarv och spån samlade inuti skålen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trähantverk på svarv med spån runtomkring, visar bearbetat cylinderformat trästycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träskål på en svarv med spån runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Luddis_1 och 9 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Går inte fort när man bygger med bara en hand..
[bild] [bild]
Vad har de för funktion? Träbitarna alltså :)
 
nanowire nanowire skrev:
Vad har de för funktion? Träbitarna alltså :)
På plywooden? Träbitarna kommer ge lite stadga åt den sladdriga plywooden. Ska på med en låda uppifrån och två bitar som jag lirkar under tvättmaskinen. Imorgon kommer 56kg torktumlare..
 
Frustrator Frustrator skrev:
På plywooden? Träbitarna kommer ge lite stadga åt den sladdriga plywooden. Ska på med en låda uppifrån och två bitar som jag lirkar under tvättmaskinen. Imorgon kommer 56kg torktumlare..
Tänkte på allt trä men nu förstår jag, det är bottenvåningen i torn (y)
 
Varför krångla till det? Är väl bara att ställa torktumlaren på tvättmaskinen eller missar jag något här?
 
R roli skrev:
Varför krångla till det? Är väl bara att ställa torktumlaren på tvättmaskinen eller missar jag något här?
Missar bara att min tvättmaskin är som en black&Decker :( Den får jobbet gjort men skakar våldsamt och luktar illa så man tror den ska dö när som helst. Men skiten vägrar dö :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.