Hej har en värmare till min badtunna märke på den är swim och fun spa heater 2kw. När jag startar upp den inför vintern tar den in vatten där elektroniken är och säkringarna går . Detta har hänt två år I rad nu första året köpte jag en ny för jag trodde den hade gott sönder men nu hände det igen vad är felet eller gör jag något fel . Vill tillläga att jag inte använder den på sommaren badtunnan mvh Pontus Swim & Fun badtunnevärmare med specifikationsetikett och varningstexter, problem med vattenintrång noterat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen värmare med synliga kablar och elektriska komponenter med tecken på vattenskador och rost.
Skapa konto

Var ska den ha kontakt med vatten? Jag kan inte se nån värmare i den

A Alexn72 skrev:
Var ska den ha kontakt med vatten? Jag kan inte se nån värmare i den
En hand justerar termostat på en vattenpump varpå elektronisk delen läcker.
Skapa konto
Här kommer vattnet in och sen utt på andra sidan men det kommer upp vatten där uppe där elektroniken är och då går ju säkringarna

Kan även vara att elementen är spruckna, har du haft el på utan vatten ?

• Öppet värmeelements låda med synliga ledningar och komponenter, pil pekar mot möjlig spricka eller skada.
    Skapa konto
J jonaserik skrev:
Kan även vara att elementen är spruckna, har du haft el på utan vatten ?
Nej det är det jag inte ha haft

Med rost där så läcker det och kortis till jord eller JFB bryter solklart, bara undersöka var genom att fylla upp och se var vattenpärlorna kommer

J jonaserik skrev:
Med rost där så läcker det och kortis till jord eller JFB bryter solklart, bara undersöka var genom att fylla upp och se var vattenpärlorna kommer
jo jag vet men deta är den första av två jag haft och jag tror det blir något fel på den under sommaren när den inte är i drift men vet inte vad det kan vara som bli felet då

Dra till lite extra på bultarna som håller patronen , går säkert några mm.

J jonaserik skrev:
Dra till lite extra på bultarna som håller patronen , går säkert några mm.
vilken är patronen

Den som ledningarna är koppla på, lite svårt att se, men det är den som liksom stickproppar ( kallas i dagligt tal för abiko )
och kan dras rakt ut , det kan även vara något med själva burken, den är av plast och kan deformeras där packning och patron är fäst mot och då blir det läck. Det gäller att ha bra fart på vattnet genom den så det inte blir för varmt för plasten.om den inte kyls. Så kolla även så pumpen har riktig fart.

• Gilla
K 79
  • Laddar…
Kanske regn eller kondensvatten som har orsakat rostangrepp. Eftersom du inte kör den på sommar så torkar inte fukten upp.

N
Jag hade exakt samma problem förra året samma typ av värmare. Den läckte där JonasErik ritat upp. Ska inte flödesvakten se till så att den inte värmer med för svagt flöde?

Vid nästa tillfälle då du värmer får du kolla upp så det är flöde, kanske se efter innan du startar upp med vatten igen. Kan det vara något som har satt sig i rören/filter, eller dyligt, vet inte om du har barn som badar, dom kan tycka det är kull med något som drar in i ett rör.

N newbee skrev:
Jag hade exakt samma problem förra året samma typ av värmare. Den läckte där JonasErik ritat upp. Ska inte flödesvakten se till så att den inte värmer med för svagt flöde?
Ok det trodde jag med. Fick du ordning på din ?
E etompau skrev:
Kanske regn eller kondensvatten som har orsakat rostangrepp. Eftersom du inte kör den på sommar så torkar inte fukten upp.
Nej kommer inget vatten in där

N
K K 79 skrev:
Ok det trodde jag med. Fick du ordning på din ?

Nej kommer inget vatten in där
Den gick i sönder efter ett par månader. Fick en ny på garantin. Efter att jag läst ditt inlägg är känslan att även den nya kommer läcka. Det får bli en annan tillverkare då.

• Gilla
K 79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.