Hej!
Vi flyttade in i vårt nybyggda hus våren 2018. Sen dess har vi tampats med enormt många sprickor i våra målade väggar och tak.

Vi har slätmålade innertak samt främst slätmålade vita väggar samt listfritt mellan tak och vägg.

Huset är lösvirke samt uppfört av en lokal entreprenör.

Avtalet vi skrev var ett vanligt entreprenadkontrakt (ABS 18).

Nu till frågan:
Samtliga skarvar är spacklade med glasfiberremsa. Ytterhörn och innerhörn är endast spacklade utan kantskydd. Detta har såklart inneburit en helb del sprickor i skarvarna samt väldigt fula ytterhörn.

Jag har förstått det som att detta inte är gjort enligt AMA som innebär att det alltid ska användas pappersremsa samt hörnskydd.

När jag pratat med entreprenören om detta menar han på att han aldrig sagt att de ska följa AMA.

Det jag undrar är om det inom ramen av standardkontraktet är reglerat att AMA ska följas. Jag har försökt läsa mig till det utan framgång.

tacksam för svar!

Går ju ta ut en besiktningsman och kolla över huset, vi gjorde en två års besiktning på vårt hus som vi fick stå för själva, runt 7000kr tror jag det låg på då. Alla fel som va byggfel va entreprenörer tvungen att åtgärda. Vi hade samma fel faktiskt & vi ville inte dom skulle klåpa och bara tapetsera om bara en enstaka bård, så vi kom överänns om att dom dom fick sätta kantlist i rätt färg. Blev helt ok.

N Nyblivenhusägare123 skrev:
Går ju ta ut en besiktningsman och kolla över huset, vi gjorde en två års besiktning på vårt hus som vi fick stå för själva, runt 7000kr tror jag det låg på då. Alla fel som va byggfel va entreprenörer tvungen att åtgärda. Vi hade samma fel faktiskt & vi ville inte dom skulle klåpa och bara tapetsera om bara en enstaka bård, så vi kom överänns om att dom dom fick sätta kantlist i rätt färg. Blev helt ok.
tack för svar!
Tänker att jag förtydligar lite. Vi har haft både slutbesiktning och tvåårsbesiktning. Felen som upptäckts har åtgärdas. Dock uppkommer det ju konstant nya sprickor som måste åtgärdas.
Jag börjar tröttna lite på att behöva tjata mig till att få dessa fixade och vill därmed reklamera målningen med stöd för att det inte följer allmänna målningsanvisningar.
Det är därför jag undrar om detta regleras genom standardavtal?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.