Låscylindern i lägenhetsdörren är trasig (utsidan) spåren eller vad det heter hakar inte i nyckeln trots låsolja.
Men på insidan sitter det också ett nyckelhål där man kan låsa med nyckeln som funkar hur bra som helst, kan man ha så tur att det bara är att vända den 180 grader så att den dåliga delen hamnar på insidan?

Mvh
Kalle

Fastsättningen sitter på insidan och den ska man inte ha på utsidan.
Undvik låsolja, om det står ordet olja på så är det garanterat fel medel att använda till låscylindrar.
Det du bör göra är att lägga om låscylindern hos en låssmed (fråga fastighetsägaren då låssystemet kan kräva rekvisition samt avtalad servicestation) ett annat alternativ är att köpa en ny låscylinder istället för att lägga om.
Kontrollera med fastighetsägaren då dom kan ansvara för låscylindrar och kanske sköter och betalar allting.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Ta en bild så blir det lättare att hjälpa till, finns olika låssystem :)

dom ser ju likadana ut på utsidan så därför jag tänkte att jag skulle vända på det.

Dom föreningen anlitar har inte tid för privatpersoner, hänvisar till jour men det går ju fetbort då det blir dyrt men om jag tar ut den själv och tar med den så borde det bli billigare, då är det ju bara arbetskostnaden för att laga den väl?

• Dörrhandtag i metall med låscylinder på en grön dörr, potentiellt i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rund dörrlåscylinder ovanför en silverfärgad dörrhandtag på grön dörr.
    Skapa konto
C
C Challe777 skrev:
dom ser ju likadana ut på utsidan så därför jag tänkte att jag skulle vända på det.
De ser likadana ut, men under kåpan så är insidan och utsidan olika.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Exakt, det är olika cylindrar på in- och utsida.
Jag har aldrig bott i bostadsrätt men är inte låsen föreningens ansvar?

nej man måste stå för det själv, någon som bor i uppsala som kan rekomendera ett bra ställe som man kan lämna in till, att ta ut den själv ska vara relativt enkelt har jag läst här

C Challe777 skrev:
nej man måste stå för det själv, någon som bor i uppsala som kan rekomendera ett bra ställe som man kan lämna in till, att ta ut den själv ska vara relativt enkelt har jag läst här
Så länge det är vanliga skruv är det superenkelt, risken finns att det sitter säkerhetsskruv som kräver en speciell bits/hylsa för att få bort.

ok, någon som vet någon låssmed i uppsala för privatpersoner?

Det är inga konstigheter att lossa låscylindrarna om man följer de instruktioner som finns och som TS troligtvis redan läst på forumet.
Om du kan ta med den låscylindern det är problem med till låssmeden så bör de kunna lägga om låscylindern vilket även är den mest ekonomiska lösningen.

I vissa BRF är det även tillåtet att byta ut låscylindrarna till egna med vild låsning om så önskas bara man återmonterar de gamla låscylindrarna när man flyttar, ett alternativ en del föredrar för att vara säker på att ingen kommer in i lägenheten olovligen då eventuella huvudnycklar inte alltid förvaras på bästa sätt i vissa föreningar.

stött på ett problem, tagit bort 2 skruvar, men bakom silvergrejen på höger sidan finns två skruvar som döljer sig, måste ta bort silver saken innan jag kan lossa dessa...

• Närbild av en dörr med en silverfärgad låscylinder och skruv där två dolda skruvar ska tas bort.
    Skapa konto
Den tar du bort genom att vrida nyckeln till klockan tio, samtidigt dra i silvergrejen.

hmm, det blir lite svårt att dra i den, kan du utveckla?

Vrid nyckeln till tio också tar du en liten skruvmejsel och lirkar ut den gråa. Den skall rakt ut prova så märker du att den kommer......

• Gilla
Challe777
  • Laddar…
silvergrejen verkar sitta fast i något, behövs något specialverktyg?

varför vrida till 10, för att komma åt bättre?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.