P Plutus skrev:
Ett annat problem är väl att kommunen inte berättar i förväg vilken nyans man får måla i? Så om man vill ha en liknande nyans men bygglov, så får man skicka in en ansökan och prova, får man avslag får man skicka in en ny ansökan med en annan nyans tills det går igenom. Så var det i alla fall när jag skulle göra om mitt avlopp, de kunde inte säga vad som skulle bli godkänt, bara att de besiktar efteråt och godkänner om det blev tillräckligt bra.
Instämmer helt.
Detaljplanerna måste förbättras och förtydligas (mätbara krav) avsevärt för att skapa ett rättssäkert system. Bygglov borde handla mer om att visa att man följer detaljplan än att be om lov om att får ändra huset.
Nuvarande godtyckliga system uppmuntrar till korruption och nepotism.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Det är inget godtyckligt med det nuvarande systemet. Det finns många viktiga kvaliteter som inte är mätbara i siffror så som du efterfrågar. Det vore många stora steg tillbaka i vårt samhälle om vi gjorde så - den attityden har redan i stort sätt förstört vår byggindustri. Se bara på besiktningsmän som bedömer estetiska frågor genom att mäta avvikelser från 90 grader och "platthet" som enda kriterium. Lita i stället på att de yrkespersoner som är utbildade och erfarna i dessa frågor kan sitt jobb och lyssna på dem.
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Jag håller med byggnadsnämnden.

Man kan inte tillåta folk att måla om hus hur som helst.
Planbestämmelser kom till just med mottot:: "din fastighet är din grannes utsikt". Dvs för allas trevnad.

Felet i det här området kanske kan vara att andra/tidigare handläggare inte har gjort sitt jobb gällande andras fastigheter.
Sedan är fakta att man inte åker runt och kontrollerar hus utan anledning utan agerar mest på inkommande anmälningar.

Det kan mycket väl vara så att grannar tidigare har funnit sig i sina grannars nya färgval, tills detta hus målades Lila.
 
  • Gilla
MinimalistWannabe och 2 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Du är fastighetsägare, klart du omfattas av regler.
Fastnade lite för det här uttrycket...

Jag vet att jag har hört samma sak nämnas väldigt ofta fast i bakvänd ordning, "På min mark ska ingen annan än jag bestämma".

Personligen tycker jag att om du äger någonting så ska du få göra vad du vill med det så länge du inte gör illa någon. Att grannen ska ha åsikter om ens smak är helsjukt i mitt tycke, ännu värre när grannen kan göra en anmälan så att du får betala för det oxå.

Vad kommer härnäst, måste alla bilarna som står utanför husen vara likadana i samma lack? Barnens cyklar, får dom vara avikande? Tänk om grannens utemöbler är finare än mina. Någon ville inte ha villa villekulla som granne... Ja man kan dra det in i absurdum om man vill men i grund och botten handlar det om att någon ska bedömma någon annans smak. :thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
eleson skrev:
+1 på den.
"Ibland testar vi ett fall för att se om våra styrdokument är starka nog."
Skrämmande maktmissbruk, både att dj-vlas med folk för att 'testa lite', och att överhuvudtaget använda skattepengar till att skapa såna regler.
A arkTecko skrev:
Om reglerna ska finnas eller inte kan man ju så klart diskutera, men om de finns ska de väl följas?
Visst ska regler följas, men då ska de gälla alla, inte en slumpvist utvald person.
 
  • Gilla
Carlnoren
  • Laddar…
P Pida skrev:
Fastnade lite för det här uttrycket...

Jag vet att jag har hört samma sak nämnas väldigt ofta fast i bakvänd ordning, "På min mark ska ingen annan än jag bestämma".

Personligen tycker jag att om du äger någonting så ska du få göra vad du vill med det så länge du inte gör illa någon. Att grannen ska ha åsikter om ens smak är helsjukt i mitt tycke, ännu värre när grannen kan göra en anmälan så att du får betala för det oxå.

Vad kommer härnäst, måste alla bilarna som står utanför husen vara likadana i samma lack? Barnens cyklar, får dom vara avikande? Tänk om grannens utemöbler är finare än mina. Någon ville inte ha villa villekulla som granne... Ja man kan dra det in i absurdum om man vill men i grund och botten handlar det om att någon ska bedömma någon annans smak. :thinking:
Jag vet inte var gränsen ska dras...

Men det finns andra sidan...

Träd, buskar, skrotbilar, husbilar, båtar, husplacering, hushöjd, friggebodar, förråd, 4.5m, vedtravar, studsmattor, lampor, ljud, gräsklippning, grillning, katter, hundar osv osv.

Alla lagar och regler kan väl ändras, så det är väl bara ändra om majoriteten är med på det.

/ATW
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Jag vet inte var gränsen ska dras...

Men det finns andra sidan...

Träd, buskar, skrotbilar, husbilar, båtar, husplacering, hushöjd, friggebodar, förråd, 4.5m, vedtravar, studsmattor, lampor, ljud, gräsklippning, grillning, katter, hundar osv osv.

Alla lagar och regler kan väl ändras, så det är väl bara ändra om majoriteten är med på det.

/ATW
Ja så är det, men det mesta kan man överbrygga med lite gott omdömme och en näve ödmjukhet. Att någon har ett skrotupplag är väl deras bekymmer sålänge det inte läcker ut gifter i marken tänker jag.
Vet inte riktigt hur du menade med ditt inlägg, om du menade att dessa punkter är något som stör dig eller om det mer var menat som exempel på saker som kan bringa diskutioner?
 
P Pida skrev:
Ja så är det, men det mesta kan man överbrygga med lite gott omdömme och en näve ödmjukhet. Att någon har ett skrotupplag är väl deras bekymmer sålänge det inte läcker ut gifter i marken tänker jag.
Vet inte riktigt hur du menade med ditt inlägg, om du menade att dessa punkter är något som stör dig eller om det mer var menat som exempel på saker som kan bringa diskutioner?
Min poäng var att det finns en del regler att följa såsom färgval ibland leder till att man behöver söka tillstånd...

Det finns ett otal andra saker en del vill ha uppstyrt...

Vill man ändre reglerna så får man driva det.

/ATW

Ps jag har nog inte nån poäng egentligen... jag bryr mig inte. Ds
 
A ArneTW skrev:
Min poäng var att det finns en del regler att följa såsom färgval ibland leder till att man behöver söka tillstånd...

Det finns ett otal andra saker en del vill ha uppstyrt...

Vill man ändre reglerna så får man driva det.

/ATW

Ps jag har nog inte nån poäng egentligen... jag bryr mig inte. Ds
Jaha ok då hänger jag med tror jag (y)

Att det finns regler är ju konstaterat i det här forumet misstänker jag, min fråga var väl mer av karaktären: Är det berättigat med alla dessa regler? Enligt staten JA men enligt forumets medlemmar hade det varit intressant att se hur svaren lyder, vart tycker forumets medlemmar att gränsen ska gå för vad du får bestämma själv på din egen mark?
 
skulle tro att kommun, nu mot årets slut börjar få slut med pengar till fika. Så de väljer att dra in 50000 så de klarar sig fram till nyår
 
Typisk utveckling av tråd till ”gnälla på sosse-Sverige”. När kommunen upprätthåller en lag och ett beslut är man arg på det och det skall göras något vettigare. När man inte har tid eller makt att hålla efter någon annan som gör mindre överträdelser så gnälls det på det. Typiskt bortskämt beteende. Det ger säker också motivation till att fuska med skatt och moms - det är ändå för dyrt och grannen har målat i aubergine ..:crysmile:
 
  • Gilla
Johannes Hultman och 1 till
  • Laddar…
P Pida skrev:
Jaha ok då hänger jag med tror jag (y)

Att det finns regler är ju konstaterat i det här forumet misstänker jag, min fråga var väl mer av karaktären: Är det berättigat med alla dessa regler? Enligt staten JA men enligt forumets medlemmar hade det varit intressant att se hur svaren lyder, vart tycker forumets medlemmar att gränsen ska gå för vad du får bestämma själv på din egen mark?
Jag vänder mig mot att Staten är nån annan med en egen vilja... Staten är vi... och lagar och regler är någon slags konsensusvilja av majoriteten.

Skulle alla vilja ta bort regler om färgval så skulle de försvinna snabbt, men det finns nog en del som tycker de är bra.

/ATW
 
  • Gilla
Fario och 2 till
  • Laddar…
F
M MetteKson skrev:
Dessa exempel har till skillnad från aubergine-huset inte målats i sin helhet. Gavlar och knutar har kvar den grå kulören. Det tycker jag gör en viss skillnad. Husen har olika starka (udda) kulörer men det finns ändå kvar sammanhängande element som gör området enhetligt (vilket jag tror var grundtanken när området byggdes).

Är det någon som vet numret på domen?
[bild]
Man skulle också kunna hävda att dessa klåpare inte orkat måla färdigt.....

Med tanke på att vi ser gula, nåt rosa-aktigt och ett grönt hus som inte alls ser nåt vidare ut tycker jag så funderar jag på om inte likabehandlingsprinciper är applicerbara i en sån här fråga?
 
Karlia
Intressant. Jag tycker ju att man som fastighetsägare ska ha stor frihet gällande sitt eget hus och sin egen tomt. Samtidigt har jag förståelse för handikappsanpassning och för att huset ska passa in i omgivningen.

Väljer att bidra med ett hus i Skänninge där ommålningen utdömdes som "osvensk" och fastighetsägaren var tvungen att målas om. Men länsstyrelsen upphävde Mjölby kommuns beslut.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/lansstyrelsen-raddar-det-gula-huset

Bild för den som inte vill klicka på länk.

Ett gult hus med rött tegeltak och brun entrédörr i Skänninge, omdiskuterat för sin avvikande färgsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A ArneTW skrev:
Jag vänder mig mot att Staten är nån annan med en egen vilja... Staten är vi... och lagar och regler är någon slags konsensusvilja av majoriteten.

Skulle alla vilja ta bort regler om färgval så skulle de försvinna snabbt, men det finns nog en del som tycker de är bra.

/ATW
Absolut köper jag ditt resonemang i teorin... men du vet nog lika väl som jag att även om folket har varit med och valt styre i landet så är det långt ifrån alla beslut staten tar som väljarna faktiskt har varit medvetna om att ta. eller i vissa fall behövt bortse ifrån för att det funnits dåvarande andra frågeställningar som legat närmare i väljarens prioritering.

Jag tycker inte att man inte ska följa lagar/regler och jag är inte arg på att någon upprätthåller lagar/regler, däremot ser jag ett diskutionsämne som är intressant för mig.

Dvs är det många i forumet som tycker att dessa lagar är helt och till fullo acceptabla utan invändningar eller undantag? Och i sådana fall, vore det okey att "staten" bestämmer färg på din bil beroende på var du parkerar den?

Att fastighetsägaren som tråden handlar om har brutit mot lagen kan vi konstatera och att byggnadsnämden har gjort sitt jobb kan vi oxå konstatera. Det väcker dock frågor hos mig...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.