4 114 läst · 5 svar
4k läst
5 svar
Ni som byggt Älvsbyhus , har deras kalkyl stämt?
De som bygger huset tjänar pengarna i extraarbeten. Så det är viktigt att vara medveten om att alla ändringar utanför den specifika offerten kommer bli extra arbeten.
Största posten är markarbeten som om ni ska fylla 1 m kommer kosta 2-3 hundra tusen.
Ska man ha spotlights kommer de kosta 1500 kr per spot. Sedan utebelysning kommer kosta liknande per ljuskälla. Vill ni ha klinker istället för parkett kommer det kosta. Ska ni ha större plattor än 15x15 kommer det kosta.
Enklaste sättet att få en exakt kalkyl är att göra tydlig beskrivning på alla rum som man vill ha det. Gå igenom alla rum skriv material på golv väggar tak lister fönster.
Största posten är markarbeten som om ni ska fylla 1 m kommer kosta 2-3 hundra tusen.
Ska man ha spotlights kommer de kosta 1500 kr per spot. Sedan utebelysning kommer kosta liknande per ljuskälla. Vill ni ha klinker istället för parkett kommer det kosta. Ska ni ha större plattor än 15x15 kommer det kosta.
Enklaste sättet att få en exakt kalkyl är att göra tydlig beskrivning på alla rum som man vill ha det. Gå igenom alla rum skriv material på golv väggar tak lister fönster.
t4bb3 skrev:
Byggt med Älvsbyhus och huset stod klart i januari 2019. Vår kalkyl stämde väldigt bra. Markarbeten är ju alltid en osäker post oavsett husleverantör. I Göteborgsregionen där vi byggde så var säljaren och marentreprenören ute på tomten vi budade på och bedömde kostnad, det stämde fint. Entreprenören hade grävt i närheten och hade hyfsad uppfattning men det går ju inte att lova något. Först när du gjort geotekniskundersökning kan du få ett slutgiltigtpris. Då räknar de igen. Min erfarenhet är att de håller vad de lovar, inga glädjekalkyler. En nackdel är dock att älvsbyhussäljarna ofta verkar har ett eget företag som agerar mellanhand. Det ökar på priset jämfört med om man upphandlar markarbetet själv. Det är väl även tveksamt om det kan klassas som totalentreprenad. Med det sagt så funkade processen väldigt smidigt med bra support under och efter bygget.M Majken84 skrev:
Vad gäller tillval så kan du ganska enkelt räkna själv utifrån deras prisuppgifter. Man vill göra en del tillval helt klart, men i jämförelse är priserna för tillvalen ganska låga i jämförelse med andra i samma segment.
Byggde 2017, kalkylen som Älvsbyhus gav oss var ca 200 tusen mer än vad det slutade på.
Men det var mest pga mitt egna ”arbete” med att förhandla med markentreprenören och stå för mycket hantering själv.
Är man insatt och intresserad finns det pengar att spara.
Markarbetet var den största delen, från offerten (valde fast pris) så fick jag prutat ner den ca 80 tusen.
Men det var mest pga mitt egna ”arbete” med att förhandla med markentreprenören och stå för mycket hantering själv.
Är man insatt och intresserad finns det pengar att spara.
Markarbetet var den största delen, från offerten (valde fast pris) så fick jag prutat ner den ca 80 tusen.