K
Appendix Appendix skrev:
Sen är


Lycka till

Generellt är det ju dock så att du håller på och ta en massa möss och då vet du ju att du har fungernande fällor.
Att då byta till gift eller annat kommer inte lösa problemet. Det kommer säkert fungera precis lika bra som med fällorna
Med skillnad att med gift är det lätt att de lägger sig och ruttnar i väggarna.

Det handlar mer att hitta var de kommer in och täta där än att tro att gift/fällor löser problemet :)
(Säger jag och likförbannat springer jag hellre runt med fällor just nu...)


förstår din poäng. Men kommer inte åt att täta där dem kommer in är tyvärr omöjligt utan att riva massa . Så då får det bli gift eftersom det dödar fler på samma gång och behöver inte kollas till lika mycket som 20 fällor. det som får kollas noga är hund och barn vilket vi redan gör så inget extra där. Sen ska man även ha i åtanke att i år är det ett extremt musår många fler än vanligt
 
  • Gilla
Lilla Yk och 1 till
  • Laddar…
Ser fram emot tråden i vår om konstig lukt när de frusna döda mössen i väggarna börjar tina :)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
K
N Nerre skrev:
Ser fram emot tråden i vår om konstig lukt när de frusna döda mössen i väggarna börjar tina :)
Är inte så kallt här på vintrarna så ofta
 
Då börjar de nog lukta tidigare då, men kanske blir mer utspritt och inte känns lika mycket.

Grejen är ju att det där stället där de kommer in, som du inte kommer åt, riskerar att bli fullt med döda möss.
 
K
N Nerre skrev:
Då börjar de nog lukta tidigare då, men kanske blir mer utspritt och inte känns lika mycket.

Grejen är ju att det där stället där de kommer in, som du inte kommer åt, riskerar att bli fullt med döda möss.
ja det vet jag med men som du ser i tidigare inlägg så är dem ett stort problem , och tar sig ända till proppskåpet så nu hoppas vi giftet sätter stop så dem dör ut innan dem kommer dit. Kanske luktar förjävligt men det går över
 
K
Lite märkligt ändå. Vip fällor är förbjudet med vätska i hinken men gift som ger dem inre blödningar så dem dör är ok men inte att dränka dem. Är väl både mildare och snabbare död att dränka dem igentligen
 
K Krille_90_ skrev:
Lite märkligt ändå. Vip fällor är förbjudet med vätska i hinken men gift som ger dem inre blödningar så dem dör är ok men inte att dränka dem. Är väl både mildare och snabbare död att dränka dem igentligen
Yep. Inte trivialt att bestämma över liv och död. Personligen kör jag hellre vippfälla med vätska än gift. Gift påverkar inte bara mössen utan hela naturen. Men jag är ingen ängel så jag har kört med bägge. Nöden har ingen lag. Men nu kör jag bara vanliga fällor. På gott och ont så regerar vi på denna planeten så får vi ta ansvar därefter.

Men som jag nämnt tidigare, prio ett är tätning, tätning, tätning. Fälla eller gift är kortsiktigt, täta är långsiktigt. Det går alltid att täta mer.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Då börjar de nog lukta tidigare då, men kanske blir mer utspritt och inte känns lika mycket.

Grejen är ju att det där stället där de kommer in, som du inte kommer åt, riskerar att bli fullt med döda möss.
Inte om man har ett hål, som är tillräckligt stort för en vessla att ta sig igenom - då rensas alla döda möss ( även de som sitter fast i fällor) och det blir bara lite större " lorthögar" att ta hand om.
 
  • Gilla
Krux
  • Laddar…
K Krille_90_ skrev:
Är väl både mildare och snabbare död att dränka dem igentligen
Är det milt att i panik plaska runt i vatten i 5-10 minuter innan man blir så trött att man drunknar?

Både möss och råttor kan simma, de drunkar alltså inte direkt när de hamnar i hinken utan inte förrän de är så trötta att de inte orkar simma längre.
 
K
N Nerre skrev:
Är det milt att i panik plaska runt i vatten i 5-10 minuter innan man blir så trött att man drunknar?

Både möss och råttor kan simma, de drunkar alltså inte direkt när de hamnar i hinken utan inte förrän de är så trötta att de inte orkar simma längre.
Ja jag att dem kan simma. Möss tar Max 1 min.
Dem förblöder i ca en dag innan dem dör. Så då känns dränkning rätt milt.
 
Jag tyckte att vi hade stora musproblem i år, men vi har inte varit i närheten av de siffrorna som nämnts i tråden. Det låter ju som det är en armé på vinden när allt annat är tyst om nätterna. Jag köpte också en Multi-Kill, tog två stycken på vinden.
Nu har det varit tyst i flera veckor.
Undrar om vår pågående badrumsrenovering kan ha skrämt ut resten, kanske inte så kul att vara mus när det bilas?

Är det någon som vet ifall en mus på vinden brukar stanna där? Eller går de ut för att söka vatten/föda? Och att de då kan falla offer för fåglar, katter och rävar.

Jag utesluter tätning av huset, som nu börjar närma sig 120 år gammalt.

Funderar på att bygga lådor för fällor utomhus men ser inte så mycket fram mot att gå runt och vittja. Så jag undrar om någon har erfarenhet av dessa:
Goodnature® A24 rått- och musfälla och tillbehör för professionell och giftfri utomhuskontroll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://stick.se/mus/goodnature-a24...gLB2saxuI7BhxDlSG2aLTlAFxtRIg_jEaAmDeEALw_wcB
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Dessa kolsyrefällor funkar fint till möss, använder dem mycket i jobbet. Dock tycker jag priset är väl högt, bättre köpa slagfällor. Men vill man ha en fälla utomhus som man slipper vittja, så är dem bra
 
  • Gilla
Smuttgubben
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Den där tjockisen kommer kläcka kids närsomhelst! Kill it!
Nu bytte jag taktik. Vippbräda is the shit (y)
Vippbräda: 6 st
Fällor: 1 st

Sex döda gnagare på marken intill ett måttband, resultatet av effektiv fällning med vippbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Plutus och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Är det milt att i panik plaska runt i vatten i 5-10 minuter innan man blir så trött att man drunknar?

Både möss och råttor kan simma, de drunkar alltså inte direkt när de hamnar i hinken utan inte förrän de är så trötta att de inte orkar simma längre.
Om ni vill kan jag rikta om kameran i hinken så får vi se hur länge dom simmar. En ren killgissning skulle vara 5-6 minuter kanske.

Har läst att det inte är okej att ha vatten i hinken för att dom dör för långsamt. Men jag har haft fällor med kameraövervakning i några månader nu i höst och tagit över 30 möss. Dom flesta dör mellan 0 och 2 minuter men har sett sånna som levt upp till 15 minuter i fällan. Värst var en som fastnade med bara ena benet och levde när jag kollade till fällan (ca 9 timmar efter den smällde), jag var då tvungen att manuellt avsluta lidandet för den. Så jag förstår inte hur det ena kan vara godkänt men inte det andra.
 
  • Gilla
Stevenmedkniven och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Galet musår. I veckan var det en som tagit sig in i huset. Det var många år sedan sist. Efter att jag börjat ta dem i fällor i vedbod och krypgrund så har de aldrig lyckats ta sig hela vägen in i huset.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.