Bor också lantligt men har bilen i garage och tack och lov inte sett spår av möss I bilen ännu peppar peppar

Inne i bilen vad trist! :surprised: Om du kan så flytta bilen 10-15 meter så hittar mössen förhoppningsvis inte tillbaka till bilen. Dom lägger tydligen ett doftspår som dom följer tillbaks igen:/

Jag har inte kollat i mitt handskfack :surprised:

Hmm, nu börjar jag bli lite nojjig över andrabilen, den har nog stått en månad sedan vi körde senast :thinking:

I övrigt har vi haft färre möss på vinden, funderar på ifall de ställen jag tätat varit huvudvägarna in.

• Gilla
Kenoli
  • Laddar…
Det hjälper garanterat att täta minsta lilla hål!(y)

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
När jag kom hem vid 4 idag så placerade jag en mjölner på golvet i bilen. När jag kollade alldeles nyss så satt det en mus i fällan (y)

:surprised:

Hade sprungit ut till bilen och gillrat med en fälla om jag hade någon

Det jävliga är att bilförsäkringen i de allra flesta fall inte täcker skador av möss. :mad:

K
Hur tätar ni nederdelen av befintlig fasad? Vilka musband funkar bäst ? Och är smidiga att montera ?

M
Hur lyckas ni få möss i bilen?
Eller snarare hur kommer dom in, o vilken bil har ni, jag har en Kia sportage 2012 och en skoda praktik 07, vad jag vet så har vi inga möss i dom, och då har vi endå möss i och utanför huset

F
Bor man på landet och har bilen parkerad utomhus får man räkna med att delvis dela den med mössen. Åtminstone de utrymmen som är helt öppna, som t.ex motorutrymmet. En mus hoppar med lätthet från marken och upp på något ställe under bilen. Jag har med egna ögon suttit ute och sett det hända. En annan gång satt en mus och kikade på mig när jag skulle kolla oljan. De finns och kommer alltid att finnas där, kommer och går. I vårt motorutrymme har jag alltid en slagfälla gillrad (och fastknuten med snöre) med oemotståndlig rökt prickig korv och tog idag den 25:e musen på 3 veckor. Sedan har de ofta inga som helst problem att ta sig längre in om de bara vill. Särskilt om de nån gång har fått vittring på nåt ätbart inifrån. De behöver inte mer än ett hål/springa på ca 10 mm för att klämma sig in. Att sedan kila omkring i bilans karossystem är ju rena shoppingcentrumet...

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Hittade en sida med olika material för tätning https://stick.se/blogg/tatning-moss/

K Krille_90_ skrev:
Hur tätar ni nederdelen av befintlig fasad? Vilka musband funkar bäst ? Och är smidiga att montera ?
K Krille_90_ skrev:
M Zolt skrev:
Eller snarare hur kommer dom in, o vilken bil har ni, jag har en Kia sportage 2012 och en skoda praktik 07, vad jag vet så har vi inga möss i dom, och då har vi endå möss i och utanför huset
M Zolt skrev:

F
Det spelar ingen roll vilket bilmärke. Står den parkerad (åtminstone på landet) så kommer mössen in - om de bara vill. Ingen bil är så tät så det hindrar detta. Utom möjligtvis en amfibiebil - den är tillräckligt tät.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Nu har vi haft gift utlagt i ca 3 veckor, och det lugnade sig första veckan.
Nu är mössen åter med full kraft.
Har tagit en inne i bilen, har en fälla under entrétrappen där jag tar minst en om dagen, har tagit flertalet inne i köket, samt fått en hel del saker förstörda i garaget.

Det är inte ett roligt år detta.
Bifogar en bild på en riktig tjockis jag tog i garaget

• En stor mus fångad i en gul och blå fälla i ett rörigt garage med synliga spår av skadedjur.
  • Wow
CM1234
  • Laddar…
Attans bövlar! Jag har väldigt dålig utdelning i mina giljotinfällor nu. Idag var rekord med nio tomma fällor med uppätna hasselnötter och bara en liten mus i den tionde. Har kanske avlat fram intelligenta supermöss nu. Men det är inte alls så stora, ljusa och matiga möss som jag haft majoritet av innan. Små klena möss har nog lättare att ta betet utan att trigga fällan.

Trist om mina giljotin börjar strula. Jag har säkert byggt tjugo-trettio olika versioner av lådor för fällorna att stå i. När jag nu kommit fram till den optimala versionen som jag nu byggt femton identiska av och just idag håller på att måla den sista och så kommer supermössen och förstör allt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.