Hej Forumet!

Har nyss blivit med fritdshus och har därigenom helt löst mina fritidsproblem för en lång stund framöver...

Skull behöva hjälp att finna rätt på två typer av reservdelar till fönster.

Den ena är en plastdetalj som kallas "stångstyrning" tror jag den andra är nån form av avslutning (låskolv?) av spanjoletten.

Stångstyrningen är markerad med "I" i bilderna och "låskolven "II" (romersk 2a Metallkomponent märkt med "II", en låskolv till spanjoletten, på ett ljust underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nahaufnahme eines Fenstermechanismus mit zwei markierten Kunststoffteilen, die als "Stabführung" (I) und "Schließzapfen" (II) für die Reparatur gekennzeichnet sind.
Skapa konto
Fönsterdelar märkta: Stångstyrning "I" i plast och låskolv "II" för spanjolett.
Skapa konto
Närbild av ett fönster med slitet vitmålat karm och synlig stångstyrning samt låskolv på spanjoletten.
Skapa konto
Öppet fönster med utsikt mot en träaltan, markerade komponenter för stångstyrning och låskolv.
Skapa konto
)

Ett liknande problem dök upp i tråden nedan men jag blev inte mycket klokare på vars jag kunde få tag på dessa.
https://www.byggahus.se/forum/threads/behoever-dessa-reservdelar.349809/

Av låskolven behövs det 2st och av stångstyrningen minst 2 men gärna många... (stollig ide att göra en sån sak i plast ;) )

Mycket tacksam för svar eller ideer

/Micke

Inte nån enda som har nåt uppslag?

Styrningen pillar du väl ut och ber någon rita av och printa.

Det är inte alls en dum ide! Dock är styrningen det som känns lätt i sammanhanget - i princip funkar det nog med vilken U-profil i plåt som helst.
Värre är det med låskolvsdetaljen som är gjuten(?) och har nån form av tandning för att matcha spanjolettarmen så att man skall kunna justera avståndet.
Tanken var att om någon kände igen någon av detaljerna så skulle jag kunna beställa båda.
Tack hursom

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.