V vectrex skrev:
Vad är bredden? Ett par pass på rikten och sedan genom planhyveln och den där är i toppskick!
Den är 30cm bred men endgrain i rikten?
Har lärt mig att det är farligt.
 
ceson ceson skrev:
Gör så sa jag och lämnade mina uppgifter då kom nästa kalldusch - Räkna med en och en halv veckas leveranstid, reservdelarna kommer från England.
Kommer den från England, då räcker det inte med den tiden. Snarare det dubbla!:cry:
 
Att jämföra med Bosch reservdelssida hyfsade priser snabba leveranser och proffsigt packat.

Nu kan det ju vara så att jag missat något bättre sätt att få tag i delar till DeWalt i Sverige. Jag har inte haft att göra med detta sedan jag avvecklade i stort sett hela mitt innehav av DeWalt maskiner.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Den är 30cm bred men endgrain i rikten?
Har lärt mig att det är farligt.
Det funkar fint men du får ta lätta pass och sen behöver du ha en offerbräda ditlimmad i bakkant annars fläker det ur. Med spiralkutter blir resultatet väldigt bra, bara lite enklare slipning efteråt för fin finish. Jag har även gjort samma operation med rakstålskutter, det funkar också men det blir inte lika bra.
 
  • Gilla
devizion
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Den är 30cm bred men endgrain i rikten?
Har lärt mig att det är farligt.
 
  • Gilla
___EM och 2 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
[video]

Hmm. Så måste jag prova att göra en skiva själv av lite ekbänkskivsspill.
 
  • Gilla
anojak
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Det funkar fint men du får ta lätta pass och sen behöver du ha en offerbräda ditlimmad i bakkant annars fläker det ur. Med spiralkutter blir resultatet väldigt bra, bara lite enklare slipning efteråt för fin finish. Jag har även gjort samma operation med rakstålskutter, det funkar också men det blir inte lika bra.
Eftersom jag är en fegis och bara har en raka stål grävde jag fram lite mdf.
 
  • MDF-plattor och lister på ett gult golv med diverse verktyg och material i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frustrator Frustrator skrev:
Eftersom jag är en fegis och bara har en raka stål grävde jag fram lite mdf.
Nu är jag visserligen bara amatör i köket men jag tror jag föredrar en billig plastskärbräda över MDF ;)
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Känner mig rätt långsam när jag snickrar men igår gick det bra.

Är rätt less att stå på knä och handhyvla (köpte en hyvelbänk med barn-benställning på blocket för ett år sen). Har skjutit upp tillverkning av ny benställning länge nog men nu var det dags.

Drog igång vid 17:30 efter jobbet. Jobbade systematiskt och valde ut ”spill” som jag märkte ut vad allt skulle användas till. Rikthyvlade sedan alla bitar som behövdes. Ställde om och planhyvlade allt (inklusive custom dominos). Körde alla dominohål på dominojiggen. Tycker det går mycket snabbare även för dessa rätt stora bitar. Det blev 10x48x54mm dominos i alla fogar förutom de översta som använde standard 10mm domino.
[bild]
[bild] [bild] [bild]

Vid 22:30 så satt allt i tvingar och var färdigt sånär som montage på hyvelbänken.

[bild] [bild]

Idag på lunchen monterade jag hyvelbänken. Enda som återstår är att skruva fast den i väggen.
[bild]
Känns väldigt solitt och stumt men är medveten om att dominos inte är standardvalet för en hyvelbänk. Jag tror och hoppas att det håller!
Det blev ju bra det där! :) Skruvar du fast den i väggen så blir det väldigt stabilt. Jag satte även en snedsträva in mot väggen på min ärvda snickarbänk. Av någon anledning "får" man inte ha snedsträvor på en snickarbänk utan det "ska" vara ett övergrovt rakt underrede. Fattar inte varför med tanke på krafterna som uppstår vid handhyvling.
 
  • Gilla
vectrex
  • Laddar…
S
Frustrator Frustrator skrev:
Fortsatt skriva ut drev till min Arboga pelarborrmaskin.
Har vänt på lilla drevet för att testa passformen utan att ha skärt bort hela brimen.
[bild]

Lyckades rubba bordet när jag skrev ut den sista så får vänta till barnen somnat ikväll innan jag kan kalibrera om det.

Sen ska jag 'bara' lyckas räta ut motoraxeln och koppla in elen och.sen ska vi testa styrkan på dreven :)

inte riktigt drev , drivning till mixer på Electrolux hushållsassistent ,går att printa ut hållbara grejer också.
tyvärr inte hemma-printat , gjorde bara 3D-model och fick utprintat i proffs-printer på jobbet
3D-utskrivna drivningsdelar till Electrolux hushållsassistent, placerade på svart yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Daniel_N och 3 till
  • Laddar…
S stenna skrev:
inte riktigt drev , drivning till mixer på Electrolux hushållsassistent ,går att printa ut hållbara grejer också.
tyvärr inte hemma-printat , gjorde bara 3D-model och fick utprintat i proffs-printer på jobbet
[bild]
Vilket material?
 
Handtaget på No 3 sprack tidigare i veckan så det fick bli nya i ask idag. Inte perfekt finish men lite slip och lack så kan det nog bli bra!

Hyvlar med nya och gamla handtag samt ett trasigt handtag på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine och 9 till
  • Laddar…
S
Frustrator Frustrator skrev:
Vilket material?
vet tyvärr inte vilket matrl. , dom använder div. flytande plast och blandar ofta olika matrl.

mvh/s-å
 
Idag har jag gjort en liten plåtvinkel!

Nyklippt plåtvinkel på ett arbetsbord i trä med cirkulära urtagningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte särskilt avancerat och det är väl egentligen inte det jag vill skryta om heller; mera att jag gjorde en trevlig upptäckt...

Tog fram plåtsaxen

Hantverksverktyg och en nytillverkad plåtvinkel på ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


jag ärvt efter svärfar och klippte till. Har alltid tänkt att den är från CO eller liknande men efter att ha kollat för första gången på nästan tjugo år såg jag att den har en riktigt fin stamtavla:

Närbild på en märkesetikett med texten "ORIGINAL PEDDINGHAUS" på en verktyg med rost och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trevlig överraskning!

Den här kompisen från samma källa gjorde också ett bra jobb även om den ser helt antik ut:

Gammal plåtsax från WISS på en arbetsbänk, använd i hemmabyggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skruvstycket som jag gjorde vinkeln i ska ni slippa att se. ;)
//Ronnie
 
  • Gilla
Sturmtiger och 9 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
efter att ha kollat för första gången på nästan tjugo år såg jag att den har en riktigt fin stamtavla:
Visst blir man glad. (y)
Jag tror min är exakt likadan och jag gjorde ungefär samma upptäckt härom året. Det var i samband med att jag funderade på att städa bort mitt som är ett gammalt containerfynd jag gjorde i ungdomen. Men jag ska nog se över skären, de bör väl gå att plocka av och slipa till lite? Tack för inspirationen inför helgen.:D
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.