R
E elmont skrev:
Man kan ju undra lite, i min lilla by var det diskussionstoner för och emot fiber då den erbjöds. En del anslöt och en del avstod. När man frågade vilket behov dom hade så var det en par som hade spelande barn men dom allra flesta saknade behov men tyckte "det är klart att man ska ha" dock utan att se nått behov. Visst någon gång i framtiden får dom kanske 2,5 miljoner när dom säljer och flyttar in på "hemmet" i stället för 2,45 miljoner. Men det torde knappast spela någon roll.
Läste du ens vad jag skrev till dig några inlägg upp?

Även om dagens behov kan tillfredsställas med mobilt bredband så är det absolut inte säkert att morgondagens kan det. Vi går trots allt mot en mer och mer digitaliserad värld, med mer beroende till stabil och snabb anslutning mot internet.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
till en vettig peng
Och gärna även en vettig ping, eller i varje fall låg "latency"!


E elmont skrev:
Visst någon gång i framtiden får dom kanske 2,5 miljoner när dom säljer och flyttar in på "hemmet" i stället för 2,45 miljoner.
Och har fiberinstallationen kostat 25 K så har de alltså fördubblat detta kapital, inte så tokigt. ;)
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Jag läste,men förstår du vad jag menar? Hör och häpna men jag är övertygad om att väldigt många till och med skulle klara sig alldeles utmärkt utan internet över huvud taget. För dom allra flesta handlar internet inte om nått annat än rent tidsfördriv.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Alfredo, har man mer pengar än man behöver så är det knappast så stor sak.
 
E elmont skrev:
Man kan ju undra lite, i min lilla by var det diskussionstoner för och emot fiber då den erbjöds. En del anslöt och en del avstod. När man frågade vilket behov dom hade så var det en par som hade spelande barn men dom allra flesta saknade behov men tyckte "det är klart att man ska ha" dock utan att se nått behov. Visst någon gång i framtiden får dom kanske 2,5 miljoner när dom säljer och flyttar in på "hemmet" i stället för 2,45 miljoner. Men det torde knappast spela någon roll.

Jag jobbar hemifrån via VPN. Jag har ADSL på ca 20 Mbit/s och det funkar oftast hyfsat, men aldrig riktigt bra, med lite perioder av tröghet då och då. Runt lunch och vid 15-16 på eftermiddagen verkar det vara många grannar som tittar på kattklipp, så då går det lite halvknackigt.
Mobilt internet funkar dåligt även om hastigheten enligt bredbandskollen ligger runt 40 Mbit/s både med Tre och Telia.

Jag gissar att det hade gått mycket bättre med fiber.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
E elmont skrev:
skulle klara sig alldeles utmärkt utan internet över huvud taget.
Beror väl på definitionen av "att klara sig". Man skulle "klara sig" utan rinnande vatten och el också, i varje fall många, i varje fall ett tag.

För varje dag som går blir det dock svårare att "klara sig" utan sån som internetbank, bankid, Swish, kortbetalningar med mera, med mera. Även offentlig förvaltning trycker ut mer och mer av sina tjänster som självbetjäning via nätet. Sjukvård är bara ett exempel. Ännu kan man boka tid via telefon men frågan är hur länge till? Den exploderande näthandeln i kombination med butiksdöd är en annan faktor. Utvecklingen kommer antagligen inte att medföra att behoven av ett fungerande internet minskar.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Alfredo, har man mer pengar än man behöver så är det knappast så stor sak.
Du har säkert rätt! Jag har tyvärr inte dina erfarenheter av detta. :thinking::rofl:
 
Jag kan ju nämna att i min lilla by med ca 30 hushåll så har 5 helt nyligen anslutit sig till fiber. Dom övriga sitter med ADSL eller mobilt bredband. Och jag tror inte att den låga andel med fiber kommer att innebära några som helst problem varken nu eller senare.
 
R
E elmont skrev:
Jag läste,men förstår du vad jag menar?
Det lät som om du missat eller ignorerat vad jag skrev.

Och ja, jag förstår precis vad du menar och jag kan köpa det resonemanget IDAG. Men man måste också inse vilket håll utvecklingen går och att man i framtiden riskerar att få välja bort saker som kommer anses vara standard.

E elmont skrev:
Hör och häpna men jag är övertygad om att väldigt många till och med skulle klara sig alldeles utmärkt utan internet över huvud taget. För dom allra flesta handlar internet inte om nått annat än rent tidsfördriv.
Jag är mer tveksam till det. Vill faktiskt påstå att du har rent fel. Redan idag är det ett faktum att många tjänster i praktiken är digitaliserade. Bara att betala en räkning är ett gissel utan internetbank.

En internetförbindelse av något slag behöver man faktiskt ha redan idag för att livet inte ska bli allt för tungrott. Det är ju inte sällan man hör den äldre generationen klaga för att de utestängs från mycket för att de saknar dator eller smartphone.

I framtiden kommer det inte enbart räcka med valfri förbindelse, det kommer också krävas en viss prestanda.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
E elmont skrev:
Dom övriga sitter med ADSL eller mobilt bredband. Och jag tror inte att den låga andel med fiber kommer att innebära några som helst problem varken nu eller senare.
Fast tolkar jag dig rätt nyttjar samtliga internet på något sätt och det verkar tyda på att inte ens invånarna i "din lilla by" håller med om "att väldigt många till och med skulle klara sig alldeles utmärkt utan internet över huvud taget".

Jag tror också att ADSL och mobilt bredband under överskådligt tid kommer att fungera tillräckligt bra för många, där är vi helt överens. Jag tror dock att det för de allra flesta blir allt svårare att på ett "bra" sätt undvika internet helt och hållet, där verkar vi inte vara överens då du menar att för de "allra flesta handlar internet inte om nått annat än rent tidsfördriv" och det håller jag inte med om.

Att de "allra flesta" säkert använde internet till rent tidsfördriv stämmer säkert. Att de bara använder det till tidsfördriv tror jag är helt fel. De allra flesta tror jag exempelvis på något sätt nyttjar internet för banktjänster.
 
Alfredo, jag kan gärna modifiera mig lite och medge att dom flesta även utnyttjar internet till lite mer än bara nöje. Men att göra bankärenden eller shoppa på nätet mm kräver knappast någon större hastighet. Skillnaderna där handlar möjligen om sekunder.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Jag håller med om att fiber i nuläget kan vara nåt som höjer värdet på ens fastighet. Hur det blir i framtiden återstår att se, även om vissa tydligen är väldigt säkra på det. Det kan väl vara bra att ha också, även om mobilt fungerar utmärkt för mig och mina behov.
Men om man drar en parallell till kopparnätet så var det väl ingen för ett antal år sedan som kunde tänka sig att det skulle klippas ned. Och utvecklingen går betydligt snabbare nu.
Men, jag frågar igen, om ett ökänt fiberbolag tänker gräva för fiber, ska man tacka ja? Kan man hoppas på att det kommer andra senare även om man bor i en avkrok?
 
E elmont skrev:
Alfredo, jag kan gärna modifiera mig lite och medge att dom flesta även utnyttjar internet till lite mer än bara nöje. Men att göra bankärenden eller shoppa på nätet mm kräver knappast någon större hastighet. Skillnaderna där handlar möjligen om sekunder.
Helt överens här!
 
Jag skulle inte räkna med att någon annan bygger om man bor i en avkrok. Dock skulle jag vara rätt försiktig med att låsa mig till xxxInfra eller Iponly. Ofta är man ju låst i avtalet i ett par år i väntan på byggstart.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
E elmont skrev:
Alfredo, jag kan gärna modifiera mig lite och medge att dom flesta även utnyttjar internet till lite mer än bara nöje. Men att göra bankärenden eller shoppa på nätet mm kräver knappast någon större hastighet. Skillnaderna där handlar möjligen om sekunder.
...men man får vara försiktig med att generalisera. Idag är det ju väldigt vanligt med TV via bredbandet, man jobbar hemifrån, det spelas osv osv. I vissa hushåll är man redan beroende av kapacitet man bara har i en fiber. Vad som gäller "för de flesta" kanske man ska vara försiktig med, eller så är det inte relevant. Kanske sant om man tittar på hela sverige? Inte sant om man tittar på en storstad? Osv.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.