Som så många andra blir det även här bojkott av Elda butik när det är dags för kamin inom en snar framtid.
 
  • Gilla
Pippi Viktualia och 3 till
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Tror inte det kan lösas nu med några 50 tusen, utan tvisten har gått så långt att kostnaderna är uppe i höga nivåer, för att elda ska lösa tvisten på fredlig väg måste dom även betala Johans advokatkostnader , nu med tvistens utgång med två olika upplägg kommer ingen vinna utan en förlikning på något stadium , där var o en tar sina kostnader för själva tvisten, drömmen vore om han kunde vinna på alla punkter , men tveksamt.
På så sätt kan inte elda butiken bara lägga ner, inte säkert deras försäkringar täcker kostnader då, utan dom måste ta den till någon förlikning eller dom.
Älvsbyhus brukar driva på liknande sätt, (även svartlistade hos ARN) dom säljer ännu bra och det verkar inte driva iväg några kunder.
J jimmie.p skrev:
Tråkigt att detta fortsätter, det lät ju onekligen som att Elda centralt skulle lösa detta senast det var på tapeten men det verkar vara tomma ord även där. Då är Elda(alla butiker, varumärket står uppenbarligen inte för nån trygghet) och Nordpeis ute ur mitt val av leverantörer.
Se dessa två inlägg.

Kostnaderna kan ni ha skenat iväg så pass mycket att Elda centralt inte finner det intressant att betala kunden OCH juristkostnaderna för butiken i Haninge.

Att Elda går in centralt och ersätter kunden, kanske inte medför att Haninge-elda lägger ned sitt mål, vilket alltså innebär att det blir bortkastade pengar för Elda-central.

En jäkla soppa.

Jag var mycket nöjd med Elda i Mjölby, men kommer aldrig sätta min fot i Haninges butik efter detta.
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Mycket bra information, eftersom jag precis står i begrepp att köpa braskamin inkl. Installation till vårt fritidshus. Självklart går Elda direkt bort som alternativ leverantör.
Måste vara en mardröm att ha med dem att göra. Snacket om artnamn centralt inte kan göra nåt är bara fånigt. Självklart kan man i villkoren gentemot den lokala Elda aktören inkludera krav på hur man ska bete sig när man representerar varumärket Elda.

Stå på dig och kör racet in i kaklet!
Lycka till!
 
  • Gilla
Pippi Viktualia och 2 till
  • Laddar…
T
L larka742 skrev:
Se dessa två inlägg.

Kostnaderna kan ni ha skenat iväg så pass mycket att Elda centralt inte finner det intressant att betala kunden OCH juristkostnaderna för butiken i Haninge.

Att Elda går in centralt och ersätter kunden, kanske inte medför att Haninge-elda lägger ned sitt mål, vilket alltså innebär att det blir bortkastade pengar för Elda-central.

En jäkla soppa.

Jag var mycket nöjd med Elda i Mjölby, men kommer aldrig sätta min fot i Haninges butik efter detta.
Blir en grym soppa , även om elda får dom emot sig att fixa kamin, så kanske dom inte faller på alla punkter som ex monteringen, eller färgskiftningar, betalning, varför jag har lite svårt att förstå varför dom blanda in så många punkter, tyder på en lite oerfaren advokat.
Slutar domen med att dom måste fixa kamin så kanske dom bara byter ut den, skorsten allt är redan där, ingen, större kostnad för elda , men då täcker deras försäkringar kostnad för advokater , eller 20% på så sätt vinner elda på driva fallet hela vägen. spec om advokatkostnader då betalas var för en.
 
Haft installation av dem i min tidigare villa, bytte ut min gammla kamin mot ny eldstad. Slutade med att mitt garage inte fick användas som garage längre utan som snickarverkstad pga att branddörr saknades,
Man tycker att dem skulle haft kontroll på det. De är min närmaste installatör idag men valde att få offert från närliggande eldabutik istället för min nya villa. Tyckte dock att det finstilta, -om vi borrar av vatten eller elrör så är det kundens fel! Accepterar merkostnader pga rör ivägen. Har i min yrkesroll borrat av elledning, shit happens, men då har min firma stått för det. Blev en annan leverantör än elda.
 
  • Gilla
Jakob.elmlund och 3 till
  • Laddar…
Anledningen till att man bör bojkotta hela kedjan är hur det sköts centralt
De hade kunnat sätta ner foten ordentligt. Men de gör ingenting.

Sen har vi kommit så långt att det finns två vinnare... Advokaterna resten är förlorare
 
  • Gilla
Pippi Viktualia och 2 till
  • Laddar…
T
B Byggdjuret skrev:
Anledningen till att man bör bojkotta hela kedjan är hur det sköts centralt
De hade kunnat sätta ner foten ordentligt. Men de gör ingenting.

Sen har vi kommit så långt att det finns två vinnare... Advokaterna resten är förlorare
Detta är en tragisk historia, något så enkelt och relativt billigt samt enkelt att fixa, typ 2 dagars jobb max , ska ge värsta tvisten.
Kaminen kommer säkert komma ut här på byggahus till försäljning , visnings ex samt god dokumentation på brister som är lätt att åtgärda, annars välvårdad. Bilder finns i forumet.

Helt klart advokaternas drömmål , lätt drivet men ändå drar timmarna iväg. 2-2500 kr timme per advokat ,
 
  • Gilla
Pippi Viktualia
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Jag har tittat på kaminer då byte av min kommer ske nån gång kommande 10 år. Jag har aktivt valt bort eldabutikerna på grund av detta.
Samma här! Och jag kommer att behöva kaminer inom några år!
 
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Att rata Eldabutiken som kedja ser jag ingen vinst med. Det är väl snarare franchisetagaren i Haninge man ska rata i såna fall.
Ja inte tänker då jag chansa ivf.
 
L larka742 skrev:
Detta tycker jag är otroligt intressant, och menar därmed att Eldabutikerna överlag inte ska ges skit för detta.



Varför tar de inte ett sådant erbjudande? Gräver ned yxan och går vidare liksom....
Principsak? Idiotiskt.
Har nog gått prestige i det. Kanske kunden blivit förbannad och skällt ut dem efter noter men sånt får man tåla.
 
  • Gilla
Larben
  • Laddar…
A
Låter som Eldas rykte har gått upp i rök :seenoevil:
 
  • Gilla
  • Haha
Långfarare och 6 till
  • Laddar…
Verkar inte vara första gången de hamnar på svarta listan...
 
  • Skärmdump från Bygghus.se som visar svarta listan med två företag och sökfilter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Pin
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kardanvägen..
Tack
 
Även jag kommer så småningom införskaffa kamin eller liknande. Önskar jag på något sätt kunde fixa en påminnelse om att inte välja Elda...
 
  • Gilla
Pippi Viktualia och 1 till
  • Laddar…
Uppskattar stödet från er som skriver i forumet. Svaret vi fick på förlikningsförslaget som Elda central till stora delar stod bakom löd såhär:

Vad gäller det förlikningsförslag som presenterats från Din huvudmans sida så får min huvudman tacka nej till detta. Förlikningsförslaget torde vara lika orimligt som tidigare förslag från Nordins sida. Ifall min huvudman skall gå in i några förlikningsförhandlingar får Nordin vara beredd på att diskutera ett åtagande att bl.a. stå större delen av min huvudmans rättegångskostnader.

Ifall Nordin kan tänka sig detta är Du välkommen med besked.

 
  • Wow
  • Arg
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
TobbeP och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.