Hej!

Jag bygger varmbonad hundkoja och ska ha ett element på 140 W, 24 V i den. Har en transformator 230/24V som ska monteras i en bod och sätts i ett vanligt eluttag. Kabeln till elementet från transformatorn vill jag helst gräva ned. Kabellängd cirka 20 meter.

VIlken kabelsort ska jag använda som klarar att vara utomhus och nedgrävd? Är inne på FR 2,5mm2 och skippa jordkabeln eller måste jag ha kabeln i rör? Vad är billigast?

Tips mottages tacksamt

/Catrin

FR? Vad är det för kabel? Är det FK du menar?

2,5 mm2 ska räcka med marginal men satsa på en riktig ekkj markkabel eller eklk om du lägger den i rör.

FR är en ny jordkabel vad jag förstår, med PEX. Hette den NV10x eller nåt sånt?

Kan man inte gräva ned EKLK utan rör?

Catrin skrev:
Hej!

Jag bygger varmbonad hundkoja och ska ha ett element på 140 W, 24 V i den. Har en transformator 230/24V som ska monteras i en bod och sätts i ett vanligt eluttag. Kabeln till elementet från transformatorn vill jag helst gräva ned. Kabellängd cirka 20 meter.

VIlken kabelsort ska jag använda som klarar att vara utomhus och nedgrävd? Är inne på FR 2,5mm2 och skippa jordkabeln eller måste jag ha kabeln i rör? Vad är billigast?

Tips mottages tacksamt

/Catrin
Eftersom det är en skyddstrafo innan kabeln behöver du ju inte fundera över några elsäkerhetstekniska grejer. Du får i princip gräva ner vad du vill.
Det är alltså framförallt den mekaniska hållfastheten du är ute efter!

Max 20 meter med en ström på c:a 5A! Jag hade grävt ner en vanlig svart gummikabel av den typen du har till utomhusförlängningssladdar.
1,5mm[sup]2[/sup] RDO eller RDOE t.ex.  Du bevöver ju egentligen bara två ledare, och gummikablarna finns faktiskt som bara tvåledare.
Men jag misstänker att den vanliga treledaren med en gul/grön tråd ändå är billigare.

PS. Förutsatt att du använder den trafon du fick med vid köpet av elementet, eller i alla fall en riktig skyddstrafo! Dom medskickade är alltid av rätt typ (SELV) DS.

Till 24V utomhus brukar man använda RKUB .2x2,5 kan passa eftersom du ska dra 20m.

EKLK får inte förläggas utan rör nej

mats_o skrev:
EKLK får inte förläggas utan rör nej
Jo i detta fallet!
Vi snackar skyddsklenspänning.

Men f.ö. får väl EKLK fortfarande läggas direkt i mark så länge den anses mekaniskt skyddad? Precis som vanliga "markkablar" som EKKJ och det gänget.
-Alltså ett minsta djup av 65 cm, och den vanliga kabelmärkningen en dm. ovanför kabeln. (Som ligger i ett skyddsfylle, t.ex. sand.)

Förvisso men hur garanterar du att nån som upptäcker denna eklk i framtiden inte lägger 220 på den. Det är ju en kabel godkänd för det och därmed ska den också enligt min uppfattning också vara förlagd därefter. Nedgrävning plus band plus sand är ok men vem gräver 65 istället för att ta en slang och lägga den i

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.