5 915 läst · 27 svar
6k läst
27 svar
Val av verktyg för att borra i armerad betong
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Har också varit där. Man hänger på maskinen, som låter fruktansvärt illa, tills armarna värker och då har man gjort ett 10 mm djupt hål.Alfredo skrev:
Sen lärde jag mig och skaffade riktiga grejor och har aldrig gått tillbaks.
Nu bor jag i trähus, så det är möjligen stenar och berg som får hål i sig.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
A Andy78 skrev:
Säkerligen, men det är betydligt dyrare än en bättre borr.A Andy78 skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Vi pratar om ett vanligt armeringsjärn som borrar hanterat oräkneliga gånger, inte något mystisk okänd superhårt material.A Andy78 skrev:
Men självklart kan man om man vill lägga pengar på en lösning som borrar igenom det mesta. Det är bara en fråga om pengar och hur ofta man behöver maskinen i framtiden eller hur pryltokig man är .
Absolut är betongen olika hård, men i det här fallet snackar vi 6mm borr, eller 4mm om man går på "tändsticksknepet".Alfredo skrev:
Jag kan garantera att TS behöver absolut inte springa och köpa värsta borhammaren för sitt lilla behov. Uppenbarligen så var det inte maskinen som var problemet, det funkade tills han fick järnkänning. Dom flesta svaren jag ser här är bara massa overkill på temat "min är störst"
Eftersom placeringen inte är gjuten i sten så är det enklaste och smidigaste att borra nytt 3 cm diagonalt och spackla igen gamla hålen lite snyggt. Case Closed
Jag försökte hjälpa en bekant att borra ett gäng hål med min blå Bosch slagborrmaskin med resultat att en massa borr blev utnötta och hålen tog tio minuter styck att göra. Efter diverse svordomar så inköptes Julas billigaste borrhammare och efter första hålet var jag tvungen att dubbelkolla att det inte var gipsvägg just där, det tog kanske fem sekunder att borra ett hål.
Medlem
· Sverige
· 5 247 inlägg
Som jag nämnde, min hammarborr är inte bland de kraftigaste på långa vägar. Däremot har jag satsat på riktigt bra borrkronor. Godtyckligt 6 mm hål tar ca 10 sekunder att borra oavsett om det är armeringsjärn i betongen eller ej. Det spelar ingen roll.Mats-S skrev:
Förutom tidsvinsten så är en stor skillnad mot att köra med traditionella slagborrmaskiner att borrhålet inte vandrar iväg, hålen sitter exakt där man vill ha dom. Inte bara ibland om man har tur utan varje gång.
Det är ett sant nöje när jag får tillfälle att borra hål i armerad betong och murverk med Hiltin, såväl små som stora :-D
Visst funkade det, men 15 minuter att borra 2 hål utan att stöta på armering skulle jag inte kalla optimalt.Mats-S skrev:Absolut är betongen olika hård, men i det här fallet snackar vi 6mm borr, eller 4mm om man går på "tändsticksknepet".
Jag kan garantera att TS behöver absolut inte springa och köpa värsta borhammaren för sitt lilla behov. Uppenbarligen så var det inte maskinen som var problemet, det funkade tills han fick järnkänning. Dom flesta svaren jag ser här är bara massa overkill på temat "min är störst"
Eftersom placeringen inte är gjuten i sten så är det enklaste och smidigaste att borra nytt 3 cm diagonalt och spackla igen gamla hålen lite snyggt. Case Closed
Och det har jag heller inte rekommenderat. Min länk gick till en "budgetmaskin" av samma fabrikat som TS redan har. Visserligen mer än dubbelt så dyr som TS befintliga maskin men knappast någon "värsting Hilti". Nu skriver TS att "Jag är inte jättesugen på detta då" angående att "flytta hålen" så någon optimal lösning är "hålflytt" uppenbarligen inte även om det naturligtvis är en lösning.Mats-S skrev:
Tack för alla svar!
Det är nu löst. Jag testade att borra med ett 3mm borr för det fjärde hålet och där träffa jag inte på något armeringsgärn. Jag gick sen upp till 6mm som också gick bra. Jag såga sedan av en skruv så den passade lagom i hålet där jag träffade på armeringsjärnet och nu sitter hyllan stabilt.
Angående diskussionen om borrhammare vs slagborr så är min uppfattning att en borrhammare verkar kunna äta sig igenom det mesta och med slagborr får man ha lite mer tålamod. Det var verkligen inget kul att borra upp de första tre hålen med min slagborr men för det fjärde gick det hur enkelt som helst antagligen för att jag först använde ett 3mm och sedan mitt 6mm borr. Det var aldrig något bekymmer (förutom att 3mm borret höll på att fastna i väggen). Då jag bara borrar några hål om året (om ens det) kommer jag nog behålla min slagborr men alltid förborra.
Tack för alla svar!
Det är nu löst. Jag testade att borra med ett 3mm borr för det fjärde hålet och där träffa jag inte på något armeringsgärn. Jag gick sen upp till 6mm som också gick bra. Jag såga sedan av en skruv så den passade lagom i hålet där jag träffade på armeringsjärnet och nu sitter hyllan stabilt.
Angående diskussionen om borrhammare vs slagborr så är min uppfattning att en borrhammare verkar kunna äta sig igenom det mesta och med slagborr får man ha lite mer tålamod. Det var verkligen inget kul att borra upp de första tre hålen med min slagborr men för det fjärde gick det hur enkelt som helst antagligen för att jag först använde ett 3mm och sedan mitt 6mm borr. Det var aldrig något bekymmer (förutom att 3mm borret höll på att fastna i väggen). Då jag bara borrar några hål om året (om ens det) kommer jag nog behålla min slagborr men alltid förborra.
Tack för alla svar!
Liknande trådar
-
Välja verktygsmärke för motorsåg, etc
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Välja rätt verktygsvagn/mobil verktygslåda (ej arbetsbänk med förvaring) modell större
Sätta ihop byrå utan synliga skruvar – val av metod/verktyg för nybörjare
Möbelsnickeri -
Verktyg ifrån Camo för dold infästning av trall och val av spacing?
Finns det några stora verktygstilverkare där kvaliteten inte har försämrats?
Verktyg, Maskiner & Fordon