Är det någon som vet skillnaden mellan friskluftsventilerna fresh 80 och fresh 90? ???
Vad jag kan utläsa från deras hemsida är att 90-modellen har minskad risk för kallras samt ger högre flöde av tilluft.
Vilken modell har ni och varför?
Kan man strypa tillförseln på båda modellerna?
Övrigt att tänka på?

Jag har för mej att vi hade Fresh 80 i vårt gammla hus och vi har Fresh 90 i det nya och de skillnader jag "upptäckt" är:

Fresh 80:
1) Har mindre diameter på ventilations rör
2) Går endast att öppna resp. stänga
3) Manövreras via ett snöre för till/från
4) Rund kåpa  utan filter på insidan som släpper in luft runtom (mer kallras?)
Fresh 90:
1) Följaktligen grövre diameter på vent. rör (större mäng "tilluft")
2) Går att ställa in hur mycket ventilation man vill ha via en "skutspak" på ventilen
3) Fyrkantig kåpa med filter på insidan som släpper in luft i sidorna (mindre kallras?)

Hejsan

Jag har för mig att siffran står för rördiametern på ventilationsröret. Dvs Fresh 80 har 80 mm ventrör samt att Fresh 90 har 90 mm ventrör.

Ju större diameter desto mer tilluft per timme.

Själv har jag 100 mm på tilluftsdonen.

Lite off-topic, men om du tänker stoppa in ventiler i t ex sovrum finns en variant Fresh 90 db med ljuddämpning...

/Rob

Kalsipper skrev:
Jag har för mej att vi hade Fresh 80 i vårt gammla hus och vi har Fresh 90 i det nya och de skillnader jag "upptäckt" är:

Fresh 80:
1) Har mindre diameter på ventilations rör
2) Går endast att öppna resp. stänga
3) Manövreras via ett snöre för till/från
4) Rund kåpa  utan filter på insidan som släpper in luft runtom (mer kallras?)
Fresh 90:
1) Följaktligen grövre diameter på vent. rör (större mäng "tilluft")
2) Går att ställa in hur mycket ventilation man vill ha via en "skutspak" på ventilen
3) Fyrkantig kåpa med filter på insidan som släpper in luft i sidorna (mindre kallras?)
Och upplever du att den ena ventilen är bättre än den andra?

Det jag mest funderar på är om 90-modellen är mer effektiv än 80-modellen m a p att förhindra kallras.

Tack Hammarn och Robhol för tips om diverse ljuddämpning. Jag antar att detta kan göras i efterhand.

Ja Fresh 90 är ju lättare att hantera då man kan ställa in det flöde av ventilation man vill ha.Sedan är det väl lite mindre kallras från 90:an (fast jag har två st i samma hörn med en soffa alldeles under och visst är det kallras även från 90:an)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.