6 017 läst · 29 svar
6k läst
29 svar
Kostnad för totalrenovering av elsystem?
Sida 1 av 2
Inser självfallet att detta är mycket svårt att ge generella svar på, men det kanske finns någon som kan ge en grov uppskattning? Matrialkostnad?
Vi står i begrepp att flytta till en mindre villa med visst renoveringsbehov... Elinstallationerna är från ca 1950 och behöver göras om. Vi förutsätter att rör ex.vis kan dras någorlunda obehindrat (väggar kan öppnas, alternativt nya reglas upp) och med en standarduppsättning uttag per rum. Huset har två våningar om 2 rum + kök + hall resp. 2 rum + hall, samt källare med pannrum, tvättstuga, verkstad samt badrum.
Mycket tacksam för alla åsikter - husägande och renoveringar är (än så länge) stora, okända, företeelser...
/Jakob
Vi står i begrepp att flytta till en mindre villa med visst renoveringsbehov... Elinstallationerna är från ca 1950 och behöver göras om. Vi förutsätter att rör ex.vis kan dras någorlunda obehindrat (väggar kan öppnas, alternativt nya reglas upp) och med en standarduppsättning uttag per rum. Huset har två våningar om 2 rum + kök + hall resp. 2 rum + hall, samt källare med pannrum, tvättstuga, verkstad samt badrum.
Mycket tacksam för alla åsikter - husägande och renoveringar är (än så länge) stora, okända, företeelser...
/Jakob
Precis som tidigare skrivits, så är det mycket svårt att bedömma utan att ha mer fakta. Men min uppfattanig är att det kommer att bli rejält dyrt tyvärr.
Har du tänkt göra något själv, eller anlita elektriker för allt?
Det finns säkert en ganska stor inbesparingspotential om du hittar en elektriker som låter dig förbereda med att dra rör själv etc.
Har du övervägt utanpåliggande dragning, eller en kombination? Det finns ju ganska många smarta lösningar idag med lister etc.
Jag skulle nog försöka få in offerter från minst tre olika firmor på ett så omfattande jobb, som du beskriver. Det kan skilja väldigt mycket mellan olika firmor. Överväg också att skaffa materialet själv, och bara låta elektrikern montera.
Har du tänkt göra något själv, eller anlita elektriker för allt?
Det finns säkert en ganska stor inbesparingspotential om du hittar en elektriker som låter dig förbereda med att dra rör själv etc.
Har du övervägt utanpåliggande dragning, eller en kombination? Det finns ju ganska många smarta lösningar idag med lister etc.
Jag skulle nog försöka få in offerter från minst tre olika firmor på ett så omfattande jobb, som du beskriver. Det kan skilja väldigt mycket mellan olika firmor. Överväg också att skaffa materialet själv, och bara låta elektrikern montera.
Jag betalade 60.000:- för en total omdragning av elen i en normalstor villa (från 20-talet). Då byttes ALLT, samt kompletterades med ytterligare apparater i alla rum. Jag hade dock turen att ha ett intakt rörsystem (stålrör) i huset. Två gruppcentraler samt även ljusreläer utomhus och inkoppling av en villapanna och lite annat lull-lull ingick.
Det tog 8 dagar för två gubbar om jag inte minns fel. Tog in pris från tre firmor och det låg ganska lika.
Det tog 8 dagar för två gubbar om jag inte minns fel. Tog in pris från tre firmor och det låg ganska lika.
GoForIt: Jag gör gärna så mycket som möjligt själv, men vill fortfarande att alla försäkringar etc ska gälla. Kanske inte helt enkelt att uppnå om man inte känner elektrikern väl (?). Kan man få elektrikern att gå med på att använda matrial som jag köpt in? Anar att det annars är en stor inkomstkälla för firman? (Efter att ha studerat andra trådar på forumet...)
Har inte haft möjlighet att syna de befintliga installationerna än, men har jag lite tur kan man kanske, åtminstone delvis, använda befintliga rör. Utanpåliggande kan vara ett alternativ, tänker du på "vanliga" vita kabelkanaler eller finns det något snitsigare?
JesperS: Jag anade att prislappen skulla landa där någonstans, skönt att veta att man har någon sorts anknytning till verkligheten när man planerar
Har inte haft möjlighet att syna de befintliga installationerna än, men har jag lite tur kan man kanske, åtminstone delvis, använda befintliga rör. Utanpåliggande kan vara ett alternativ, tänker du på "vanliga" vita kabelkanaler eller finns det något snitsigare?
JesperS: Jag anade att prislappen skulla landa där någonstans, skönt att veta att man har någon sorts anknytning till verkligheten när man planerar
Kan bara svara för min egen del angående materialet:
Det beror helt och hållet på vad det är för material. Är det riktiga säkringar och centraler som jag vet håller måttet så kan jag montera det utan garanti, men oftast så kommer folk dragandes med skräp från Biltema eller Jula och då vägrar jag!
Förklarar även att jag inte ersätter några apparater som kan få för sig att spricka i plasten vid installationen, utan det får kunden stå för själv, självfallet utan garanti från mig.
Arbetstiden för monteringen brukar oftast bli en bättre affär med billigare kabel som trasslar sig i förpackningen och uttag/apparater som är svårmonterade. Nackdelen för kunden är att det ofta inte blir en installation som man som yrkesman kan vara helt stolt över.
Det beror helt och hållet på vad det är för material. Är det riktiga säkringar och centraler som jag vet håller måttet så kan jag montera det utan garanti, men oftast så kommer folk dragandes med skräp från Biltema eller Jula och då vägrar jag!
Förklarar även att jag inte ersätter några apparater som kan få för sig att spricka i plasten vid installationen, utan det får kunden stå för själv, självfallet utan garanti från mig.
Arbetstiden för monteringen brukar oftast bli en bättre affär med billigare kabel som trasslar sig i förpackningen och uttag/apparater som är svårmonterade. Nackdelen för kunden är att det ofta inte blir en installation som man som yrkesman kan vara helt stolt över.
håller med sverre!
det lönar sej inte att köpa billig skit, om man nu inte har "gratis" arbetskostnad. men ska man själv bo där så vill man väl ha kvalite´på grejorna?
sen så har det varit diskussioner tidigare om att dra om i gamla plåtrör, där väl slutsatsen var att det inte är tillåtet....
det lönar sej inte att köpa billig skit, om man nu inte har "gratis" arbetskostnad. men ska man själv bo där så vill man väl ha kvalite´på grejorna?
sen så har det varit diskussioner tidigare om att dra om i gamla plåtrör, där väl slutsatsen var att det inte är tillåtet....
plåtrören ska vara jordade i hela sin längd vilket innebär att man måste öppna väggarna och jorda varje rörbit...
det finns risk att fkisoleringen skadas vid idragning och rör i vägg blir spänningssatt och även kopplingsdosan av plåt=livsfarligt när "svensson" tex ska byta en strömbrytare...
det finns risk att fkisoleringen skadas vid idragning och rör i vägg blir spänningssatt och även kopplingsdosan av plåt=livsfarligt när "svensson" tex ska byta en strömbrytare...
Var hittar du stöd för detta?pellefant skrev:
Japp! Bodde i ett hus med elinstallationer från 40-talet en tid. Där hade isoleringen på trådarna pulveriserats och ramlat bort i ändarna, så i praktiken var det blanktråd i ett metallrör - bara lite papper emellan. Man fick vara försiktig när man t.ex. kopplade i och ur taklampor för annars blev det kortis direkt.-ah skrev:
Japp! Bodde i ett hus med elinstallationer från 40-talet en tid. Där hade isoleringen på trådarna pulveriserats och ramlat bort i ändarna, så i praktiken var det blanktråd i ett metallrör - bara lite papper emellan. Man fick vara försiktig när man t.ex. kopplade i och ur taklampor för annars blev det kortis direkt.[/quote]cpalm skrev:
Exakt så hade vi det också tills vi bytte hela alltet förra året, la alltså ny tråd i befintliga plåtrör. Elektrikern gjorde det glatt och nämnde aldrig att det inte skulle vara tillåtet.
Intressant vore när det finns olika erfarenheter om detta är tillåtet eller ej med hänvisning till lagtext eller dyl. Finns det?
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att försäkringar skall gälla? Det skall ju inte påverkas överhuvudtaget om du t.ex. drar lite VP-rör enligt min uppfattning. Det vill jag påstå är vardag för de flesta el-installatörer idag.sojason skrev:GoForIt: Jag gör gärna så mycket som möjligt själv, men vill fortfarande att alla försäkringar etc ska gälla. Kanske inte helt enkelt att uppnå om man inte känner elektrikern väl (?). Kan man få elektrikern att gå med på att använda matrial som jag köpt in? Anar att det annars är en stor inkomstkälla för firman? (Efter att ha studerat andra trådar på forumet...)
Jag stötte inte på något som helst problem eller ens diskussion när jag gjorde frågan till vår elektriker (eller rättare sagt hans chef) när det gällde eget inköp av material. Och vi pratar om en större firma. Däremot brukar de vilja ha något högre timpeng. Men det betalar sig fort enligt min erfarenhet. Alternativet i ditt fall är att kräva en mycket hög rabatt på material. Och då pratar vi, enligt min erfarenhet, över 50%..
När det gäller kabelkanaler, så finns det ju flera varianter av "vanliga vita", men även exempelvis infällda i golvlister t.ex. Att till varje pris dra nya rör kan ju bli tidsödande och då också kostsamt.