6 084 läst · 5 svar
6k läst
5 svar
Boracol!
Man ska vara väldigt försiktig när man köper ett hus som man vet att det finns mögel i. I och för sig så finns det mögel i alla hus (mer eller mindre) men när man vet att det finns kraftig mögelpåväxt så måste man vara extra försiktig.
I första hand ska man inte bekymra sig så mycket om huset kommer att falla ihop eller ej utan tänka på om man kan må bra i huset. Vi reagerar alla olika på mögel. En del kan kan bo hela livet i ett mögelskadat hus utan att påverkas nämnvärt, andra kan inte ens vistas i närheten av någon som bor i ett mögelhus utan att få en allergisk reaktion.
Om jag funderade på att köpa ett mögelhus skulle jag kräva att hela familjen skulle få "provbo" huset minst ett dygn. På så sätt kan man kanske se om någon reagerar negativt på huset.
Om du känner någon som du vet är känslig för dåliga hus - ta dit den personen och se om det blir någon reaktion.
Hälsan är viktigare än ett fint hus...
I första hand ska man inte bekymra sig så mycket om huset kommer att falla ihop eller ej utan tänka på om man kan må bra i huset. Vi reagerar alla olika på mögel. En del kan kan bo hela livet i ett mögelskadat hus utan att påverkas nämnvärt, andra kan inte ens vistas i närheten av någon som bor i ett mögelhus utan att få en allergisk reaktion.
Om jag funderade på att köpa ett mögelhus skulle jag kräva att hela familjen skulle få "provbo" huset minst ett dygn. På så sätt kan man kanske se om någon reagerar negativt på huset.
Om du känner någon som du vet är känslig för dåliga hus - ta dit den personen och se om det blir någon reaktion.
Hälsan är viktigare än ett fint hus...
Fågor :Jag tror inte du behöver vara rädd för svartmögel på kallvinden. Om jag fattat det rätt så är det ofarligt men fult förstås.
....
Däremot så finns det anledning att fundera varför du fått det! Har du tilläggsisolerat och därmed sänkt temperaturen så du får mer kondens? Hur är takfotsventilationen och ventilerna vid nocken?
1)Hur vanligt är det med lite svartmögel (säg på nittsektionen) på 30-40 åriga hus i södra sverige?
2)Hur mycket bär man öka ventilationshålen gavlarna om man fördubblar isoleringes tjocklek (gullfiber) (och efter det att man lagt ut ytterliggare en plastfolie under den befintliga isoleringen).
Skall arean ökas med 50 % eller tom fördubblas?
Kan man har för kraftig ventilation?
1. Tyvärr ganska vanligt, kanske 50% har "lite" svartmögel, ju lägre taklutning oftast desto mer.
2. Jag skulle nog minst ha fördubblat ventilationsarean, man kan nästan inte ha för mycket ventilation anser jag.
Tänk också på att öka "takfotsventilationen"/språnget i samma utsträckning, inte bara vid gavlarna.
Sedan var det det här med dubbla plaster, om du har lagt den nya direkt ovanpå den gamla är det nog ok, men om du lagt isolering emellan plasterna är det nog inte så bra.
2. Jag skulle nog minst ha fördubblat ventilationsarean, man kan nästan inte ha för mycket ventilation anser jag.
Tänk också på att öka "takfotsventilationen"/språnget i samma utsträckning, inte bara vid gavlarna.
Sedan var det det här med dubbla plaster, om du har lagt den nya direkt ovanpå den gamla är det nog ok, men om du lagt isolering emellan plasterna är det nog inte så bra.
Så gjorde jag.
På en annan tråd såg jag att man ska tänka på att när man tar bort exempelvis ett öppet expansionskärl på vinden så kan det vara bra att fixa en diffusionsspärr så att inte fukten sugs upp i gamla kanalen där röret har gått. Jag får mig där ett trevligt jobb en dag när det regnar. Misstänker att det är flre läsare som får halvdant samvete ..
Ett annat tips: Titta mot taket ibland. Försjutna eller spruckna takpannor är på längre sikt ett hot ..
Liknande trådar
-
Boracol eller motsvarande mot mögel
Byggmaterial & Byggteknik -
Vill någon dela på en dunk 5L boracol?
Köpes, Hyres & Bytes -
Har du använt Bensalkonklorid istället för Boracol för påväxt mögel?
Fasad -
foto visar skrapn av alger inte funkar slamfärg-funkar Boracol för dig?
Fasad -
Boracol 20 - Avtar giftighet över tid?
Byggmaterial & Byggteknik