3 610 läst · 26 svar
4k läst
26 svar
Miljöfarligt företag fått bygglov
Hahahha den tanken har slagit mig men jag har redan ett superbra jobb som jag stormtrivs med.Arnmark skrev:
Jag ser nu att det finns en bäck 93 meter från där den tänka verksamhet är tänkt att äga rum.
Denna bäck mynnar ut i den sjö där det befinner sig massvis med fåglar. Tydligen måste det vara något kul med denna sjö eftersom det ofta finns fågelskådare där
Denna bäck mynnar ut i den sjö där det befinner sig massvis med fåglar. Tydligen måste det vara något kul med denna sjö eftersom det ofta finns fågelskådare där
Jag har också svårt att läsa underlaget. Har ni möjlighet att ladda upp det som pdf eller på annat sätt? Vilken instans är det som gett lov till verksamheten, kommunen eller länsstyrelsen, det är väl ett tillstånd enligt Miljöbalken. Verksamheter av denna typ följer praxis, så om verksamheten följer normer är det nog svårt att stoppa. Miljöbalken anger att verksamheter ska göra åtgärder för att minimera problem. De närmaste grannarna ses som sakägare och har möjlighet att överklaga beslutet, så det kan ni kanske göra. Men om det ska ha någon chans så bör ni ha starka argument varför verksamheten är olämplig på denna plats. När verksamheten är i gång finns en tillsynsmyndighet, troligen kommunen. Om ni har problem eller misstänker överträdelser av villkor så kan ni anmäla detta till tillsynsmyndigheten
https://photos.app.goo.gl/qi9AHApZtyu9WMcZA
Sådär, där bör man kunna läsa i högre upplösning.
Tråkigt att dom ska envisas med att fortfarande skicka papper.
Nu har vi redan skickat in överklagan. Vi har också fått med oss Naturskyddsföreningen HBG på tåget som varit ute på plats och noterat att det visst finns en bäck som leder bort mot sjön 1200meter bort.
Det finns också en viss bevaringsplan va gäller grönområdet som tomten ligger i anslutning till. Och till råga på allt är det utmärkt vatten i denna lilla dal som finus använt och flertalet hushåll i närheten får vatten av än idag...
Va säger ni har vi en chans
Sådär, där bör man kunna läsa i högre upplösning.
Tråkigt att dom ska envisas med att fortfarande skicka papper.
Nu har vi redan skickat in överklagan. Vi har också fått med oss Naturskyddsföreningen HBG på tåget som varit ute på plats och noterat att det visst finns en bäck som leder bort mot sjön 1200meter bort.
Det finns också en viss bevaringsplan va gäller grönområdet som tomten ligger i anslutning till. Och till råga på allt är det utmärkt vatten i denna lilla dal som finus använt och flertalet hushåll i närheten får vatten av än idag...
Va säger ni har vi en chans
Man ska överklaga inom tre veckor, vilket ni väl gjort. Det är en styrka om ni har en organisation på er sida. Om villkoren följer praxis är det troligen svårt att nå framgång. Även er nya version var svårläst tyvärr.
Jag har nu läst kommunens beslut. Det gäller en tillståndspliktig verksamhet enligt miljöbalken. För sådana verksamheter ska kommunen fatta ett beslut där man anger om verksamheten anses tillåten och i så fall ange krav för verksamheten. För denna typ av anläggningar finns praxis och råd för att verksamheten ska begränsa problem. Kommunen gör i sitt beslut bedömningen att verksamheten är optimalt placerad på landsbygden med långt avstånd till bostäder och nära de stora vägarna E4 och E6. Ett antal boende i området har framfört att verksamheten kan störa genom buller och trafik, förorena mark och grundvatten, inte passar in i jordbrukslandskapet, gör fastigheter mindre attraktiva och stör djurlivet. Bolaget som ansvarar för verksamheten har svarat att man ligger i framkant på miljöområdet och följer gällande lagstiftning. Kommunen har i sitt beslut följt bolagets argumentation och ställt krav i enlighet med praxis för denna typ av verksamhet. Man skriver även att det inte ingår att bedöma omkringliggande fastigheters attraktivitet i beslut enligt miljöbalken.
Kommunens beslut förefaller följa praxis. Ni har tillsammans med andra överklagat. Det krävs nog något stort och viktigt som man missat i beslutet för att Länsstyrelsen som överklagandemyndighet ska ändra beslutet.
Kommunens beslut förefaller följa praxis. Ni har tillsammans med andra överklagat. Det krävs nog något stort och viktigt som man missat i beslutet för att Länsstyrelsen som överklagandemyndighet ska ändra beslutet.
Liknande trådar
-
Vilka företag suger ut material från torpargrund?
Grund & Markarbeten -
Garantiåtagande - företaget duckat i över 1år
Juridik -
Fått stenig jord till vår gräsmatta... är detta okej?
Gräsmatta -
Byta kopplingsplint till wago. Är för trött för att fatta tror jag 🤷
El -
Fått offert och fick ett startdatum, men nu får jag inte tag på företaget.
Juridik