:) Hejsan! Har en 500l Borö acktank utan beredare från -86. är det någon som vet hur lång livstid (ca) en sådan tank kan ha. Tacksam för svar.

G
Så länge du inte håller på att tömma och fylla tanken så lär den hålla i fyrti till femtio år i alla fall.

Tack för svaret. Vet du eller någon annan hur man ska "förvara" en begagnad (tom)acktank, så den ej far illa i väntan på ordningställande för inkoppling.

G
Helst skulle det vara något rostskydd i tanken.Typ matolja eller någon annan vegetabilisk (miljövänlig) olja.Men om den står inomhus och inte fuktigt så borde den klara sig utan att ta allför mkt stryk.Annars får du hälla i 5 lit billig matolja och rulla den fram och tillbaka då och då.

torde gå bra med att se till att den är helt torr indvändigt å sedan fylla den med nitrogen gas så du har ett litet övertryck i den

Tackar för tipsen!

ingemar_o skrev:
..nitrogen gas..
Eller argon om man råkar ha en sådan tub hemma.

Nu.
Säg efter mig. KVÄVGAS.

;-)

(jag vet att jag är kinkig, men jag stör mig på alla som säljer nitrogenfyllda saker. Kan man inte skriva kvävgas i reklamen så ger det ialla fall mig intrycket att de inte vet vad de pratar om )

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.