5 933 läst · 23 svar
6k läst
23 svar
Hur fästa vägghängt skåp på kaklad vägg med plywood bakom?
Vi ska montera ett väghängt högskåp på en befintlig vägg. Det är kaklat och bakom är, förutom tätskikt såklart, plywood.
Utöver en skena som mest är för att hänga upp och justera skåpet så finns också en sådan här "planka" man ska skruva genom för att det ska bära bättre. Hur gör man smidigast för att borra genom kaklet för denna utan att borra sönder för mycket av plywooden bakom. Den vill jag ju fästa i med en rejäl träskruv tänker jag. Eller är det bättre med någon typ av skivexpander som dessa https://www.hornbach.se/shop/Skivfaste-Duomax-TSP-10-50-bla-5-st/7966070/artikel-detaljer.html som då får sitta genom både kakel och plywood?
Utöver en skena som mest är för att hänga upp och justera skåpet så finns också en sådan här "planka" man ska skruva genom för att det ska bära bättre. Hur gör man smidigast för att borra genom kaklet för denna utan att borra sönder för mycket av plywooden bakom. Den vill jag ju fästa i med en rejäl träskruv tänker jag. Eller är det bättre med någon typ av skivexpander som dessa https://www.hornbach.se/shop/Skivfaste-Duomax-TSP-10-50-bla-5-st/7966070/artikel-detaljer.html som då får sitta genom både kakel och plywood?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv
Träskruvar är speciellt designade för att användas i trämaterial och har ofta en självborrande effekt som minskar risken för sprickor i träet under infästning. Denna självborrande funktion innebär att skruven skär genom träet när den
Läs mer
Renoverare
· Kalmar
· 2 825 inlägg
Det får inte sitta med skivexpander det strider mot säkert vatten får bara borra genom plattan sen silicon
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Maskeringstejp
Maskeringstejp är en typ av tryckkänslig tejp som främst används inom målning och byggindustri för att skydda ytor som inte ska målas eller behandlas. Maskeringstejpen är oftast gjord av ett tunt och enkelt rivbart papper, och en mindre
Läs mer
*facepalm* Ja såklart är det våtrumsgips eller någon motsvarande skiva också. Risken att borra sönder för mycket plywood försvann just. Alltså jag läste specen från byggarna och där står ju tydligt både k-plywood och humidboard... Var för inriktad på det bärande underlaget för att tänka hela vägen.K Kane skrev: