Blir sjukt fint! Stressa inte :)
 
  • Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
Jag har fått stor inspiration av "Villa Karlsson" men något jag aldrig kunde förstå var all den där till synes oändliga energin... Men såklart även om det är en stor bragd man lyckats med så varar nog inget för evigt.
Riktigt knivigt att få ihop mindre projekt bara under en månads tid hemma utan stora konsekvenser tycker jag. Så när du kallar dig "latmask" med allt som ni gjort undrar jag verkligen vad jag och min familj är...
 
  • Gilla
Fisk3n och 2 till
  • Laddar…
Latmask är enligt denna tråd vad jag är 2-3 gånger om året i ca 5min per gång när jag är som mest aktiv:sleep:
 
  • Gilla
Hans mamma och 1 till
  • Laddar…
Tack för kommentarena!

Nu har jag kommit lite längre i mitt garage. Verktygsbänken börjar bli klar. Lådbeslagen har jag fått hem 1/2 paket. Det andra paketet finns hos mitt lokala ombud, så får åka ner dit i veckan och hämta ut det. Då får jag samtliga lådor på plats.

Bänkskiva blev en furuskiva som jag köpte på Byggmax, dock så är mina skåp 70 cm djupa så jag fick klyva ner en bänkskiva och limma på. Verktygsbänk under konstruktion med ihoplimmad furubänkskiva, inklämda skruvstycken och skåphyllor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bänkskiva på plats! Halvfärdig verktygsbänk med furuskiva och hyllmoduler i ett garage under konstruktion, verktyg och tillbehör synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter det blev det en hylla av lite skenor och konsoler jag hade liggandes.
Verktygsbänk under konstruktion i garage med hyllor, skenor och påbörjad installation av lådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan fortsatte jag med lådorna. Monterade på lådfronterna och satte dit dem i skåpen. Har fått hem 9/15 lådbeslag så längre än såhär kom jag ej. Beslagen jag använder är Blum tandem 50kg med mjukstängare. Blir lite lyxigt nästan.
Bordskiva på arbetsbänk med kantlister och verktyg i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En vit bygglåda på en verktygsbänk med furubotten, närliggande verktyg och ledning på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Garageverkstadsutrymme med vit verktygsbänk som snart blir klar, bänkskiva på plats och diverse verktyg och byggmaterial utspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I väntan på fler lådbeslag så började jag snickra på vårt nya köksbord. Just nu lånar vi mormors köksbord och stolar, då vi sålde större delen av alla möbler när vi flyttade från förra huset.

Bordet blir i ask som ska klarlackas är det tänkt.

Benen gjorde jag av en bit bänkskiva jag hade över från köket. Limmade ihop 2st bitar så benen får dimensionen 75*60mm.
Träben till ett köksbord och en borr på en furuskiva i ett halvfärdigt garagebygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bordsskivan är en ask limfog skiva. Bordet blir 90x240cm. Skivan jag köpte var 120x240. Så det jag klyvde bort passar bra till ramen under bordet. Nu är alla bitar klyvda till rätt dimensioner.
Trähantverksprojekt med askskiva och kilformade ben på en verktygsbänk, föremål för snickeri synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästa steg är att såga till benen samt fräsa urtag i benen för ramen under bordet.
Arbetsbänk med sågat träben och verktyg i en verkstad, indikerande pågående tillverkning av möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Benen ville jag ha kilformade neråt. Fick uppfinna en liten jigg till klyvsåget för att såga dessa på ett bra sätt.
Hand håller trädelar vid en klyvsåg i ett verkstadsutrymme, förbearbetning för att tillverka möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan kapade jag till ramen till rätt mått. Längden på rambrädorna bestämmer hur långt in under bordet benen hamnar.
En del av ett pågående snickeriprojekt av ett köksbord i ask, med synliga ben och ram under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En verkstadsbänk under konstruktion med furuskiva ovanpå vita skåp och kilformade ben av bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färdigsågade trädelar till ett ask-köksbord under konstruktion på en verktygsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan lite pocket holes för att kunna limskruva ihop allt när det är dags. Arbetsbänk i en verkstad med pocket hole jig fäst på ett trästycke, omgivet av verktyg och virke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Torrmontering för att se hur det kommer att så ut. Blir nöjd. Ska göra ett urtag ur ramen under bordet då jag tycker den blir för stor. Träram för handgjort köksbord i snickeriverkstad, torrmonterat och väntar på vidare bearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köksbord under tillverkning i trämaterial med framstickande kilformade ben, på ett stökigt arbetsgolvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hantverksmässigt tillverkat köksbord i askträ under arbetsprocess i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 35 till
  • Laddar…
Fantastiskt jobb....vad har du gjort garageinredningen av....melaminskivor?
 
  • Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
L larakekar skrev:
Fantastiskt jobb....vad har du gjort garageinredningen av....melaminskivor?

Tack tack!

Japp, melaminspånskiva och mdf är det byggt av.
 
Ursäkta språket men alltså, du är så jävla duktig! (y)(y)(y)
Du får verkligen allt att se så fruktansvärt enkelt ut! :crysmile:
 
  • Gilla
Hans mamma och 2 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Ursäkta språket men alltså, du är så jävla duktig! (y)(y)(y)
Du får verkligen allt att se så fruktansvärt enkelt ut! :crysmile:
Tack, ja det handlar om att göra allt på lättaste och snabbaste vis annars får man jobba ihjäl sig :)
 
  • Gilla
Greatstomp och 1 till
  • Laddar…
Inte ofta jag lägger ut några bilder mitt i veckan men blev så nöjd med bordet att jag ville dela med mig av det!

Slipade till bitarna ikväll, samt att jag fräste radie överallt. Bordsskivans hörn rundade jag av. Gjorde urtag i ramen under bordet då jag tyckte den var lite väl stor. Träbit med fräst radie på en bordscirkelsåg, redo för att bli en del av ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ram/bordsben skarv.
Detaljbild av slipat träbord under tillverkning med synliga skarv och urtag i byggnadsverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färdigt! Nu ska jag limma och skruva ihop det, sen är det dags att skicka iväg det på lack!
Handbyggt träbord med avrundade hörn och urtag i ramen, redo för limning och lackering, inne i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slipat träbord med rundade hörn och urtag under skivan som visar hantverksskickligheten, redo att limmas och lackas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
boschkenta och 26 till
  • Laddar…
Jag förstår att du är nöjd, det blev riktigt snyggt.
 
Riktigt fint hantverk! Bordet blev sjukt snyggt :)
 
F Fisk3n skrev:
Inte ofta jag lägger ut några bilder mitt i veckan men blev så nöjd med bordet att jag ville dela med mig av det!

Slipade till bitarna ikväll, samt att jag fräste radie överallt. Bordsskivans hörn rundade jag av. Gjorde urtag i ramen under bordet då jag tyckte den var lite väl stor. [bild]

Ram/bordsben skarv.
[bild]

Färdigt! Nu ska jag limma och skruva ihop det, sen är det dags att skicka iväg det på lack!
[bild] [bild]
Snyggt jobb!

Lite nyfiken på varifrån du köpt blum expansionsbeslagen och vad de kostade? En länk uppskattas väldigt!
 
  • Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
F Fisk3n skrev:
Tack tack !

Köper från Tyskland då det mycket billigare än i Sverige. Frakten är billig.

[länk]
Tack.
Skulle gärna få lite mer input kring hur du tänkt där. Är på gång att bygga en förvaringslösning i min snickarbod för diverse beslag/skruvar/muttrar i lådor under mitt utmatningsbord/arbetsbord. Varit inne på att köpa lådsatser från ikea för kök men dels blir de lite korta och sen blir lådorna något för låga för vad som hade passat mig bra. Prismässigt blir det dock ganska mycket dyrare att köpa beslagen från Tyskland. Ungefär samma pris för bara beslagen som en hel låda med beslag kostar hos Ikea. Viktmässigt har jag för mig att Ikea specar 30kg för sina.

Jag hade tänkt bygga lådorna själv i så fall men velar hur jag ska göra. Bygger hellre fina möbler än inredning till snickarboden.
 
  • Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Tack.
Skulle gärna få lite mer input kring hur du tänkt där. Är på gång att bygga en förvaringslösning i min snickarbod för diverse beslag/skruvar/muttrar i lådor under mitt utmatningsbord/arbetsbord. Varit inne på att köpa lådsatser från ikea för kök men dels blir de lite korta och sen blir lådorna något för låga för vad som hade passat mig bra. Prismässigt blir det dock ganska mycket dyrare att köpa beslagen från Tyskland. Ungefär samma pris för bara beslagen som en hel låda med beslag kostar hos Ikea. Viktmässigt har jag för mig att Ikea specar 30kg för sina.

Jag hade tänkt bygga lådorna själv i så fall men velar hur jag ska göra. Bygger hellre fina möbler än inredning till snickarboden.
Jo jag förstår hur du tänker. En hög maximera låda kostar ju 499kr, så då blir det billigare att bygga den själv om man inte räknar med tiden det tar att bygga den. En maximera låg låda kostar 299kr, så den kostar ju lika mycket som att bygga den själv.

Dock så är Ikea uteslutet för mig då jag ej vill vara låst av måtten på deras lådor. Mina skåp är 700 djupa så mina lådor är djupare än Ikeas, sen köpte jag 50kgs expansionsbeslag, då jag tänkte att 30kgs blir för klent. Många och tunga saker i vissa av lådorna.

Så då finns ju alternativet att köpa expansionsbeslag utan helutdrag, vilket är det billigaste. Dock det sämsta alternativet, då man gärna vill få överblick i hela lådan.

Sista alternativet och det mest flexibla är att bygga allt själv med lösa expansionsbeslag. Kan vara samma pris som Ikeas färdiga lådor, men passar deras lådor ej till det man skall göra så får man kolla på andra alternativ. Sist jag kollade runt i Sverige efter blums produkter tyckte jag det var väldigt dyrt, så 30euro för 1par lådbeslag blir det bästa och billigaste alternativet för mig.

Så har jag resonerat i alla fall. Inte super billigt att bygga skåp själv om man jämför med Ikea, men mycket flexiblare iaf!
 
  • Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.