Fario Fario skrev:
Kanske inte helt rätt tråd för jag har inte gjort mer än använt verktyg idag. Men poängen är att det började med att den gamla fula trådgallerhylla i städskrubben skulle ersättas med vita skivor och att utrymmet ovan vattenberedaren skulle få en stor skiva att ställa mindre lådor på. Enkelt jobb som man kan göra med de verktyg man har i snickarbältet. Tänkte jag.

Fyra timmar senare är jag inte färdig och jag har använt vad som känns som alla verktyg utom färgsprutan och handfräsen. Hammare, stämjärn, spikutdragare, hovtång, tre olika bräckjärn, multimaskin, japansåg, fogsvans,tumstock, talmeter, kap/gersåg, speed square, skruvdragare, gammal skruvmejsel med flat huvud, lilla ixo-skruvdragaren, förlängningsskaft till skruvdragare, knytnäven, kompressor (stryk den, det var till dotterns cykelvagn), och ett gäng till. Men det närmar sig...

[bild] [bild] [bild] [bild]
Vad är det för smart hållare du har till dammsugarslangen?
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Vad är det för smart hållare du har till dammsugarslangen?
Jag blev nyfiken på den med :D
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Hållaren är en sådan där lealös arm som kan låsas i alla vinklar.
Manfrotto magic arm no. 143 med två stycken super Clamp 035. Det finns billigare sådana men jag tittade precis och cyberphoto verkar ha bra priser.
Dessa är vad man använder vid fotografi och film för att hålla allt möjligt, särskilt då reflexskärmar och ljusattiraljer.
Jag arbetade med reklamfotografi fram till runt 2010 och var den sortens fotograf som varken hade studio eller kameror, hyrde allt. Men. Ett par bra smågrejer hade jag -och de har jag kvar- som till exempel denna magic arm. Skulle aldrig köpt en sådan nu men än en gång visar detta på värdet av att ALDRIG göra sig av med saker. ALDRIG.
 
Redigerat:
  • Gilla
boschkenta och 9 till
  • Laddar…
Okej okej okej (tänk rösten av joe pesci i dödligt vapen) jag måste dra detta också.
Jag har två lampstativ -köpta begagnade för trettio år sedan- som jag använder till bygglampor när förr jag ljussattevid fotograferingar åt Dove, Rexona och liknande hemma i köket (inte alltid man behövde hyra studio).
Dessa har jag kvar. Och till magic armen har jag också en kamerahållare som jag numera fäster mobilen i när jag ligger i sängen och ser på film.
När vi kör digitala möten sätter jag ett snyggt snedljus på mig själv genom en diffusor, sätter mobilen i sympatisk vinkel med magic armen och hänger upp en neutral bakgrund.
Alla andra ser ut som de är döende vid sina laptopar med ekande ljud medan jag har ett snyggt varmt ljus, bra mikrofonljud och sympatiskt bakgrund. Ja, sådant roar jag mig med....
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Fadai och 14 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Okej okej okej (tänk rösten av joe pesci i dödligt vapen) jag måste dra detta också.
Jag har två lampstativ -köpta begagnade för trettio år sedan- som jag använder till bygglampor när förr jag ljussattevid fotograferingar åt Dove, Rexona och liknande hemma i köket (inte alltid man behövde hyra studio).
Dessa har jag kvar. Och till magic armen har jag också en kamerahållare som jag numera fäster mobilen i när jag ligger i sängen och ser på film.
När vi kör digitala möten sätter jag ett snyggt snedljus på mig själv genom en diffusor, sätter mobilen i sympatisk vinkel med magic armen och hänger upp en neutral bakgrund.
Alla andra ser ut som de är döende vid sina laptopar med ekande ljud medan jag har ett snyggt varmt ljus, bra mikrofonljud och sympatiskt bakgrund. Ja, sådant roar jag mig med....

Haha :D Nörden säger "om det är värt göra det så är det värt att övergöra det :D
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Fått klart denna lite guyto-inspirerade kockkniv med 220 mm blad.
Handgjord kockkniv med 220 mm blad i guyto-stil på ett träbord med växt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjord kockkniv med 220 mm långt blad, placerad mot träbänk med en krukväxt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
DrKnowLittle och 11 till
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Fått klart denna lite guyto-inspirerade kockkniv med 220 mm blad.
[bild] [bild]
riktigt snyggt!
Vad har du för material i handtaget, micarta?
 
Som många andra har jag inte plats för en rikthyvel, men en planhyvel av lunchlådetyp har jag. Förra helgen modifierade och 3d-printade jag utifrån den här konstruktionen
, och nu är jag klar med min egna variant. Min släde bygger på en lack-hylla från ikea, samt spillbitar.
DIY träsläde gjord av en ikea-hylla och spillbitar, modifierad för snickeriprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modifierad och 3D-printad träsläde baserad på en lackhylla och spillbitar, monterad under träskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Komponenter för hemmagjord släde på träbord, inklusive 3d-printat fäste, skruvar, muttrar och träbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 3D-printad svart komponent med skruv på en träyta, hemmagjord verktygsdel byggd på IKEA-hylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
badtastex och 7 till
  • Laddar…
S snajgel skrev:
riktigt snyggt!
Vad har du för material i handtaget, micarta?
Tack! Ja precis, delvis i varje fall. Den svarta främre biten är G10, liksom den tunna linern som knappt syns närmast stålet. Det gröna är canvasmicarta. De svarta pinsen är kolfiber.
Knivhandtag med G10-material fram och en linje nära stålet, canvasmicarta i grönt och kolfiberpins mot växtbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nino och 7 till
  • Laddar…
P p.lundgren skrev:
Skriver ut några hållare för verktyg till Dremeln (borstar från Lidl), de ska putsas lite försiktigt och hålen behöver rensas med ett borr, men det gör jag först när jag har skrivit klart.

[bild]
jag vill inte vara fräck men börjar inte det här 3D-printandet gå till överdrift ?

3D-utskrivna blå hållare med guldglittrande objekt som ser ut som verktyg eller prydnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H hyggabus skrev:
jag vill inte vara fräck men börjar inte det här 3D-printandet gå till överdrift ?

[bild]
5min jobb med en såg och borrmaskin. Men vad ska vi då med våra printers till?
 
  • Haha
  • Gilla
hyggabus och 2 till
  • Laddar…
P
H hyggabus skrev:
jag vill inte vara fräck men börjar inte det här 3D-printandet gå till överdrift ?

[bild]
Om det är ett skämt så fattar jag det inte så jag tar dig på allvar. Jag hade ett problem som jag löste med ett verktyg.

Visst jag kunde gått ut i verkstan och gjort något liknande på andra sätt. Nu fick jag i stället en stund framför datorn där jag kunde göra något jag gillar (programmera). Jag kunde lätt testa min design och sen skriva ut de jag behövde medan jag gjorde något annat.

I framtiden kan jag lika enkelt skriva ut en eller flera i princip likadana om jag får behovet. Jag valde att använda skrivaren för att få repeterbarhet och samtidigt ha lite kul till det facila priset av omkring 2 kr/enhet. Jag tycker personligen fördelarna överväger nackdelarna, men jag är väl lite skadad eftersom det ingår i mitt jobb att automatisera bort tråkiga manuella arbetsuppgifter.

Och ett stort tack för ditt ifrågasättande, det fick mig att tänka över varför jag gjorde valet att skriva ut mina hållare i stället för att göra på något annat sätt.
 
  • Gilla
Horgmo och 1 till
  • Laddar…
Idag blev jag (nästan) färdig med ett projekt som tagit mig en månad av lågintensivt fixande att färdigställa. Minsta sonen börjar snart gå och det var därför hög tid att fixa ett staket vid en liten avsats vid källarentren.

Började med att borra och fästa stolpskor med hjälp av ankarmassa från biltema.

Hemmagjort trästaket monterat vid källarentre, med grå väggar och grönska runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter gick jag bort mig. Tittade på att köpa färdiga staketspjälor i allmogestil, tyckte dock att dessa kändes för klumpiga med sina 900 mm höjd och 90 mm bredd, så jag tänkte att det borde ju vara rätt fort gjort att tillverka egna, lite nedskalade. Detta skulle visa sig bli ett ödesdigert beslut som kostade mig många timmar i verkstan.

Köpte vanligt fasadvirke 70 mm breda 20 mm tjocka plankor som kapades till 600 mm längd med 15 grader snedsågning uppe och nere för vattenavrinning.

Gersåg och hög av nysågade träspjälor för staket på en trottoar med löv och stenig backe i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan skaffade jag en (tyvärr rätt dålig) bandsåg, tillverkade en mall och satte igång att såga till formen på spjälorna. Insåg efter lite mätande och räknande att det skulle behövas drygt 70 spjälor, varför detta steg tog sin lilla tid.

En bandsåg med en träspjäl i arbete framför, omgiven av träbitar och en mall för att skapa staketsegment.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nysågade träspjälor till staket staplade i en verkstad, med utskuret mönster mitt på varje spjäl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter skulle allt målas, ett varv grund och två täckfärg. Hade inte plats att lägga ut alla spjälor samtidigt så fick göra detta i flera omgångar.

Vitlaserade staketdelar i olika tillverkningsskeden i en verkstad med verktyg på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag var det så äntligen dags att montera den sista sektionen. Återstår nu bara att täcka skruvskallarna med färg men det får nog bli framåt våren när det är lite torrare. Staketet är iallafall på plats, och jag blev nöjd med resultatet.

Nymålat vitt staket med dekorativa spjälor vid källarentren, omgivet av gräsmatta och en gul husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymålat vitt staket i allmogestil runt en liten avsats vid en gul husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tar gärna emot tips på hur detta skulle kunna gjorts smidigare, känns som att jag lagt ned oproportionerligt mycket tid på ett sånt litet staket!
 
  • Gilla
Ursviken och 12 till
  • Laddar…
Hade du slopat krusidullerna hade det gått mycket snabbare. Hade kunnat bli snyggt, det med.
 
  • Gilla
JohnnyKeba
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Hade du slopat krusidullerna hade det gått mycket snabbare. Hade kunnat bli snyggt, det med.
Absolut, det hade varit smidigt. Ville dock att det skulle matcha ett staket på andra sidan huset, det har just såna krusiduller. Glömde nog nämna det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.