4 361 läst · 6 svar
4k läst
6 svar
Lufttryck inomhus
Hej
Vi har satt in nya fönster i vårt hus och i varje rum fanns sedan tidigare en vanlig ventilation. En sådan vit rund med filter. Inte mekanisk. Hoppas ni förstår vad jag menar. Jag är novis på detta.
Min fråga är om det räcker med dessa som ventilation eller måste man installera något annat?
Jag har fått mycket huvudvärk och yrsel och undrar om det kan bero på trycket i huset. Vet någon hur man kan mäta lufttrycket inne i huset?
Vi har satt in nya fönster i vårt hus och i varje rum fanns sedan tidigare en vanlig ventilation. En sådan vit rund med filter. Inte mekanisk. Hoppas ni förstår vad jag menar. Jag är novis på detta.
Min fråga är om det räcker med dessa som ventilation eller måste man installera något annat?
Jag har fått mycket huvudvärk och yrsel och undrar om det kan bero på trycket i huset. Vet någon hur man kan mäta lufttrycket inne i huset?
Medlem
· Blekinge
· 10 417 inlägg
Vad har du för ventilationstyhp? Har du fläkt någonstans, kanske på taket?
Normalt har du nästan samma lufttryck inne som ute. Har du en frånluftsfläkt, vilket ofta finns i hus efter 90-talet så skapas ett mycket lite undertryck inomhus jämfört med ute. Men det är inget man får yrsel eller huvudvärk av.
Dom vita runda tilluftsventilerna kan vara öppna eller stängda. Hur är dina?
Normalt har du nästan samma lufttryck inne som ute. Har du en frånluftsfläkt, vilket ofta finns i hus efter 90-talet så skapas ett mycket lite undertryck inomhus jämfört med ute. Men det är inget man får yrsel eller huvudvärk av.
Fläkt som finns är köksfläkten och två mekaniska på toaletterna. I övriga rum är det sådana vita och alla dessa är öppna. Frånluftsfläkt vet jag inte om det finns.T Thomas_Blekinge skrev:Vad har du för ventilationstyhp? Har du fläkt någonstans, kanske på taket?
I huspapprena står det att det är självdrag. Huset är byggt 1945.
T Thomas_Blekinge skrev:Vad har du för ventilationstyhp? Har du fläkt någonstans, kanske på taket?
Nä, det hade vi inte. Men jag tänker att de nya fönsterna är antagligen mycket tätare, så det blir inget självdrag där. Eller?
Medlem
· Blekinge
· 10 417 inlägg
Självdrag uppstår om du har ett utlopp genom skorstenen och det är varmare inomhus än utomhus. Det kan vara en öppen spis, braskamin eller också separata ventiler in i skorstensstocken. Förr, när man hade någon typ av eldning blev det mer fart på det iom att skorstenen blev varm.
Nu när många har VP eller fjärrvärme blir skorstenen inte varm längre och självdrag upphör nästan helt.
Då brukar man ha frånluftsfläkt i kök, bad och toa och tilluftsventiler (de runda) i dom andra rummen.
De ny fönstrena är förhoppningsvis mycket tätare än de gamla. Så kanske luftombyte i rummen har blivit mindre. Om du håller handen eller en låga vid ventilerna, ser du något luftdrag?
Det med att byta fönster är väldigt knepigt. Man kan nästan aldrig räkna hem det ekonomiskt med mindre värmekostnader. Sedan tappar man ju en del ofrivillig friskluft och därför har många beställt fönster med ventilationsspalter.
Jag bytte fönster själv men inte av ekonomiska skäl (gick inte att räkna hem) utan för att de befintliga skulle behöva en mängd kärlek och tid.
Nu när många har VP eller fjärrvärme blir skorstenen inte varm längre och självdrag upphör nästan helt.
Då brukar man ha frånluftsfläkt i kök, bad och toa och tilluftsventiler (de runda) i dom andra rummen.
De ny fönstrena är förhoppningsvis mycket tätare än de gamla. Så kanske luftombyte i rummen har blivit mindre. Om du håller handen eller en låga vid ventilerna, ser du något luftdrag?
Det med att byta fönster är väldigt knepigt. Man kan nästan aldrig räkna hem det ekonomiskt med mindre värmekostnader. Sedan tappar man ju en del ofrivillig friskluft och därför har många beställt fönster med ventilationsspalter.
Jag bytte fönster själv men inte av ekonomiska skäl (gick inte att räkna hem) utan för att de befintliga skulle behöva en mängd kärlek och tid.
Jaha, ojdå, det här är ju en hel vetenskapT Thomas_Blekinge skrev:Självdrag uppstår om du har ett utlopp genom skorstenen och det är varmare inomhus än utomhus. Det kan vara en öppen spis, braskamin eller också separata ventiler in i skorstensstocken. Förr, när man hade någon typ av eldning blev det mer fart på det iom att skorstenen blev varm.
Jag kollade o alla ventiler är öppna. När jag sätter en tändare vid ventilen så rör sig lågan så gott som ingenting ♀️