E eddiw skrev:
I mitt fall pellets från pelletspannan med syrafast rör installerat samt en kamin som står i en ursprunglig öppen eldstad. Röken går i skorstenen utan något extra rör.
Bra att det eldas regelbundet så att skorstenen är varm då sker mindre vittring
Sotaren kan berätta hur och var sotet sitter så att du slipper soteld
Du har en bra situation

Noramasen Noramasen skrev:
Men VAR framkommer detta förfarande i dokumenterad form. Och HUR kommer det att bli tätt tak INNAN slutbiten faller på plats. Ska man alltså gegga med asfalt PÅ skorstenen där underbeslaget ansluts för att sedan få ett tätt. Annars så är det väl inte tätare med plåt mot skorstenen än vad pappen ändå har möjlighet till, tillsammans med tapen (som är mycket flexiblare än plåt in i ex. fog) som fastnar på tamejfan ALLT;)
Ja man vill ha underbeslaget instucket i ursågning tätat med glassnöre
Asfaltsklister och pappen bör limmas mot plåten så att de ligger an mot plåten och inte mot skorstenen
Av brandskydds skäl

Och då undrar jag? Vem är "man" och Hur ska man kunna då få dit beslagen när underbeslagen sticker ut från skorstenen, låt säga 25 mm. eller vad du föreskriver? Detta för mig låter som ett förfarande som måste påvisas i en handling som jag aldrig tidigare stött på. Men du kan ju alltid visa VAR man hittar den.

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Ja man vill ha underbeslaget instucket i ursågning tätat med glassnöre
Asfaltsklister och pappen bör limmas mot plåten så att de ligger an mot plåten och inte mot skorstenen
Av brandskydds skäl
Men om skorstenen blir så varm, så långt upp och på utsidan att det är risk för brand så vågar jag säga att man har andra problem..
Alla underbeslag jag gjort är för det mesta (pratar skorstenen nu) bara en plåtvinkel typ 10cm åt varje håll, limmad i hörn och mot skorsten med typ kallasfalt.. Gör man underbeslagen större så blir det svårt att få ihop den riktiga plåten så det blir snyggt..

plåtrickard plåtrickard skrev:
Men om skorstenen blir så varm, så långt upp och på utsidan att det är risk för brand så vågar jag säga att man har andra problem..
Alla underbeslag jag gjort är för det mesta (pratar skorstenen nu) bara en plåtvinkel typ 10cm åt varje håll, limmad i hörn och mot skorsten med typ kallasfalt.. Gör man underbeslagen större så blir det svårt att få ihop den riktiga plåten så det blir snyggt..
Håller helt med dig...
Skorstensbrand eller soteld drabbar precis där underbeslaget sitter så med hängslen och livrem och välsittande byxor så....
En trevikt profil inskuren i skorstenen och med pappen uppdragen på beslaget limmad
Får plats då det färdiga
Yttertaksbeslaget sitter ovanför och har takets färg och anpassning

Och då undrar jag? Vem är "man" och Hur ska man kunna då få dit beslagen när underbeslagen sticker ut från skorstenen, låt säga 25 mm. eller vad du föreskriver? Detta för mig låter som ett förfarande som måste påvisas i en handling som jag aldrig tidigare stött på. Men du kan ju alltid visa VAR man hittar den.
Det finns ingen befintlig lösning annat än papp mot skorsten med asfaltsklister....
Därför borde det föreskrivas ett ordentligt underbeslag som dessutom täcker takdel mot nock om skorstenen står en bit ner på taket
Luftspalt behöver bara vara några mm men vikningen på plåten måste täcka indragna lodräta fogar så när man sågar infällningsnittet i skorstenen att det blir tätt med glassnöre

B byggarätt skrev:
Det finns ingen befintlig lösning annat än papp mot skorsten med asfaltsklister....
Okay! Men då kan man betrakta detta som en ickesak då det inte finns vedertagna regler annat än ett enskilt tyckande.
B byggarätt skrev:
Därför borde det föreskrivas ett ordentligt underbeslag som dessutom täcker takdel mot nock om skorstenen står en bit ner på taket
Och vidare där ska det vara en kil som leder bort vattnet åt ett eller två håll, och hur hade du tänkt att detta ska gå ihop med sidounderbeslagen?
Och med tanke på att det fantastiskt ytterst sällan förekommer att man vid nyinstallation ser snickare som har den precisionen så blir det också en ickesak att beakta med brandrisk ifall det hänger på fåtal mm. i luftspalt.
B byggarätt skrev:
men vikningen på plåten måste täcka indragna lodräta fogar så när man sågar infällningsnittet i skorstenen att det blir tätt med glassnöre
Så du menar att man ska utföra en trappning även i underbeslagen? Eller ska man dra upp underbeslaget ända upp till ex.150 mm. över där skorstenen är som närmast nock och vidare horisontellt mot takfoten?:crysmile:
Detta blir faktiskt mer och mer intressant att utveckla mot ett både praktiskt och teoretiskt resonemang.
Och hittills så tror jag att det enbart är en fråga som attraherar en som sitter vid skrivbordet om dagarna;)

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Hej, inte läst alla svar men de första ger inget egentligt svar på din fråga. Så här är det:
Pappen skall inte vara så tät mot skorstenen att den tar vatten som rinner längs skorstenen vid regn. Under pannorna skall ett "underbeslag" vara, en plåt som går ut över pappen på nedersidan och in under pappen på översidan. Denna plåt skall ta eventuellt vatten som kanske kanske kan leta sig förbi pannor och överbeslag. Denna skall vara tätad mot skorstenen. Denna brukar se "slarvig" ut men det viktiga är att den är tät. Slarvig är bara för att denna ser ingen så den är inte lika noga rent estetiskt. Sedan skall du också ha ett överbeslag. Detta är det som man ser från utsidan. Detta skall ju vara snyggt gjort, skall gå under pannorna upptill (ibland under nockpannorna om skorstenen sitter nära nocken) och över pannorna på sidorna och nertill.
Så får du en tät skorsten.

• Gilla
Jdbdndkbd och 2 till
  • Laddar…
Nu har jag inte läst hela tråden men man undrar ju vad "massor" betyder ? Jag har gammalt hus och bara nån tafflig plåt runt skorstenen och jag har nog aldrig sett att det tagit sig in nå nämnvärda mängder vatten. Inte ens vid stora regnmängder och kraftig vind.

• Gilla
Philemonkey
  • Laddar…
Okay! Men då kan man betrakta detta som en ickesak då det inte finns vedertagna regler annat än ett enskilt tyckande.

Och vidare där ska det vara en kil som leder bort vattnet åt ett eller två håll, och hur hade du tänkt att detta ska gå ihop med sidounderbeslagen?
Och med tanke på att det fantastiskt ytterst sällan förekommer att man vid nyinstallation ser snickare som har den precisionen så blir det också en ickesak att beakta med brandrisk ifall det hänger på fåtal mm. i luftspalt.

Så du menar att man ska utföra en trappning även i underbeslagen? Eller ska man dra upp underbeslaget ända upp till ex.150 mm. över där skorstenen är som närmast nock och vidare horisontellt mot takfoten?:crysmile:
Detta blir faktiskt mer och mer intressant att utveckla mot ett både praktiskt och teoretiskt resonemang.
Och hittills så tror jag att det enbart är en fråga som attraherar en som sitter vid skrivbordet om dagarna;)
Skrivbordsprodukter kallade konstruktion och ritning är faktiskt lika viktiga som praktiskt utförande och montering samt val av matrial
Sättet underbeslaget leder bort vatten är med lutning och rits för att inte kapilärsuga vatten under papplimning eller in i tätning
Branchen har haft så låg kvalitet på papp och tak att kvaliteten i en fog mot ständigt eldad skorsten inte varit så känslig
Nu finns det skorstenar som sällan eldas samt tak som behöver ligga intakta i 30 år
Därför behövs rejälare lösningar
Ett underbeslag utfört i wakeflex eller liknande med tre vikningar och ritsar som håller ordentligt tätt och som håller tätt både varm och kallt över tid är både skrivbordsmässig och praktiskt lösning på fukt energi och brandrisk

Absolut att förutsättningar för ett genomgripande resultat mot hög kvalité är att det finns framtagna handlingar att följa, och det med tanke på material och teknikutveckling går framåt. Dock påfallande ofta inte alltid mot det bättre.
Nu att använd sig av ett så pass kostnadsmässigt material som wakaflex som underbeslag anser jag att är definitivt omotiverat då det handlar om en så pass liten mängd fukt som kan tränga in när väl färdigt beslag är rätt utfört. Den mängden tar skorstenen hand om själv utan risk för skada. Det är självfallet skillnad på tak av överläggsplattor och planplåt vad gäller underbeslag.

J Johnsson 56 skrev:
Så länge plåtslagaren inte varit där kan det ju inte bli helt tätt
Jag är inte takläggare men har gjort våra tak och nog är det tätt över allt tak har stått med bara papp över vintrar och med höst regn utan att läcka in Med vänlig hälsning, K G

R rescuefive skrev:
Jag är inte takläggare men har gjort våra tak och nog är det tätt över allt tak har stått med bara papp över vintrar och med höst regn utan att läcka in Med vänlig hälsning, K G
Det har jag också gjort många gånger, men då har jag inte anslutit underlagspappen till en putsad/murad skorsten

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.