Varken har, ska eller planerar att bygga något hus, men efter en stunds googlande verkade detta vara det mest passande forumet för mina frågor
Bor i en liten etta två trappor ned (huset ligger i en backe) och ska nu måla om och lägga lönngolv i rummet. Efter en fuktskada från badrummet har cirka 1kvm av betonggolvet bilats upp och där är nu bara betong. Resten av golvet är täckt av vad som verkar vara två olika plastmattor och under dem nåt papp-liknande.
Har förutom golvet införskaffat en rejäl rulle byggplast och två rullar foam. Frågan är bara hur jag ska använda dessa...
Jag undrar alltså:
1. Hur, rent praktiskt, lägger man byggplasten? Hur mycket ska den överlappa? Bör man sammanfoga de olika arken med varandra med tejp eller liknande? Ska man låta den gå upp en bit på väggen, in under framtida socklar?
2. Bör jag ta bort de gamla plastmattorna eller låta dem ligga och täcka rubbet med byggplast och sedan släta ut med extra foam på det uppbilade området?
3. Om jag tar bort de gamla mattorna, hur viktigt är det att betongen blir helt "ren", och hur åstadkommer jag enklast det?
4. Bör jag lägga foamen i flera lager eller räcker det med ett?
Mycket tacksam för svar!