Har bokat in gjutning av platta den 3 november och har nu några dagar att finslipa på saker.
Vad tycker ni ska ingå i checklistan inför gjutningen. Nedan har jag listat några punkter men har säkert missat en del;
1. Armeringskontroll (distanser mm)
2. Fästa cellplast med hulingar
3. Kontrollera/provtrycka golvvärmerör
4. VVS (rör för avlopp, värme, tappvatten)
5. Rör för eldragning
6. Dammsuga rent
7. Säkerställa brunn är fixerade.
8. Betongkvalitet
Betongen ska slipas enligt HTC och kommer bli ytskiktet. Bostaden avser bli gäststuga, ca 54 kvm.
Punktlaster mellan 6-12 kN kommer hamna som kantlaster därav lite extra armering vid fönstrena där reglar kommer hamna för att avlasta takbalkar. 45mm isolering av väggarna. Alla fönster och dörrar ska bytas.
Golvvärme Lk systems, ca 240m fördelat på 5 zoner. Armeringnät 6-150. Armeringsjärn 10mm. Där kaminen hamnar blir armeringsnätet 6-75.
De stora lasterna från stålstolparna är ca 15-50kN men ligger på betongfundament under cellplasten. Betongplattan kommer bli ca 95 mm tjock.
Vad tycker ni ska ingå i checklistan inför gjutningen. Nedan har jag listat några punkter men har säkert missat en del;
1. Armeringskontroll (distanser mm)
2. Fästa cellplast med hulingar
3. Kontrollera/provtrycka golvvärmerör
4. VVS (rör för avlopp, värme, tappvatten)
5. Rör för eldragning
6. Dammsuga rent
7. Säkerställa brunn är fixerade.
8. Betongkvalitet
Betongen ska slipas enligt HTC och kommer bli ytskiktet. Bostaden avser bli gäststuga, ca 54 kvm.
Punktlaster mellan 6-12 kN kommer hamna som kantlaster därav lite extra armering vid fönstrena där reglar kommer hamna för att avlasta takbalkar. 45mm isolering av väggarna. Alla fönster och dörrar ska bytas.
Golvvärme Lk systems, ca 240m fördelat på 5 zoner. Armeringnät 6-150. Armeringsjärn 10mm. Där kaminen hamnar blir armeringsnätet 6-75.
De stora lasterna från stålstolparna är ca 15-50kN men ligger på betongfundament under cellplasten. Betongplattan kommer bli ca 95 mm tjock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stora frågan är vem som ska gjuta?. Och vem som ska Htc slipa golvet sen. Väldigt viktigt att de pratat med varandra innan. Stenstorlek, konsistens, skurat, suddat, glättat mm. Många frågor som kan spara väldigt mycket pengar.
Bra inspel.B byggolle skrev:
Har du egna erfarenheter kring hur gjutningen ska gå till för bästa resultat inför HTC slipning?
Vi avser göra en HTC Bronze behandling, alltså minimal slipning och i princip enbart polering.
Extern firma på både gjutning och slipning.
Betongaren var orolig att köra med helikopter eftersom den kan slå i väggarna så att gammal puts faller ned..
Då måste ytan stålglättas noggrant. Det gäller att de som ska göra jobbet vet hur det görs ordentligt. En 600 helikopter är lämplig på denna ytan och komplettera med handglättning i kanter och hörn.
@falkn Givet de bilder jag bifogat, hur ser du på möjligheten att köra med helikopter? Det är ju inga stora öppna ytor direkt.F falkn skrev:
En annan kunnig i området har rekommenderat att köra helikopter först med skiva (skurning), för att sedan köra bara med stålet (glätta). Instämmer du i det?
Det är ju en rätt stor yta. Att handglätta det tar för lång tid.G Gabsson skrev:
Ja, så gör man alltid.
Jag hade lite problem med att när man gick på nätet så flexade det upp i kanterna på sina ställen (och då hade jag ändå många fler distanser än du). Så jag tog och gjöt fast nätet där det var som värst genom att lägga på en tyngd (säckar med betong) och klutta på lite grovbetong.
Han som gjöt mitt golv var nöjd med det, han sade att det händer att de får ställa tyngder på medans de gjuter, och jag kan tänka mig att det blir lite stressigt då.
Men jag har inte sett någon annan göra så, så det kanske bara var jag som klantade mig med underarbetet.
Han som gjöt mitt golv var nöjd med det, han sade att det händer att de får ställa tyngder på medans de gjuter, och jag kan tänka mig att det blir lite stressigt då.
Men jag har inte sett någon annan göra så, så det kanske bara var jag som klantade mig med underarbetet.
Jag upplever att armeringsnätet inte flexar så mycket när jag går på det. Det gäller ju att sätta distanserna i kryssen på nätet för bästa stabilitet. Men jag förstår problematiken och ska se över det en sista gång. Jag lyckades få dit stora mattor så det är relativt få skarvar.joakim_j skrev:Jag hade lite problem med att när man gick på nätet så flexade det upp i kanterna på sina ställen (och då hade jag ändå många fler distanser än du). Så jag tog och gjöt fast nätet där det var som värst genom att lägga på en tyngd (säckar med betong) och klutta på lite grovbetong.
Han som gjöt mitt golv var nöjd med det, han sade att det händer att de får ställa tyngder på medans de gjuter, och jag kan tänka mig att det blir lite stressigt då.
Men jag har inte sett någon annan göra så, så det kanske bara var jag som klantade mig med underarbetet.
Pratade med betongaren nu om vi har kommit överens om att glätta betongen med helikopter.
För att undvika risken att gammal puts från väggarna faller ned i betongen (när helikoptern kommer i kontakt med väggen) så kommer jag plasta in väggarna med byggplast typ 50 cm från golvet och upp.
Betongkvalitet kommer bli C28/35 8mm S1.
Alltså ingen SKB utan S1.
S1 är ju en trögflytande betong, den blir inte för trögflytande för detta ändamål då?
För att undvika risken att gammal puts från väggarna faller ned i betongen (när helikoptern kommer i kontakt med väggen) så kommer jag plasta in väggarna med byggplast typ 50 cm från golvet och upp.
Betongkvalitet kommer bli C28/35 8mm S1.
Alltså ingen SKB utan S1.
S1 är ju en trögflytande betong, den blir inte för trögflytande för detta ändamål då?
Absolut inte gjuta med S1 kommer bli katastrof. Måste gjuta med S4. Igår gjöt jag en brant stor trapp och hade en trög S3 den rörde sig inte förens jag stoppade ner vibben. Så absolut ingen S1. Hade jag gjutit att jag kört en C28/35 vct 0.60 stenstorlek 11 om de har annars 16. konsistens S4.
Det måste blivit något missförstånd. S1 är typ torrbruk. I det utrymmet och en så tunn platta hade jag definitivt kört en SKB alt. en lös S4 på ca 200 i sättmått. Rätt stenstorlek dock tycker jag, kör inte större när det är så tunnt och ska glättas hårt.G Gabsson skrev:Pratade med betongaren nu om vi har kommit överens om att glätta betongen med helikopter.
För att undvika risken att gammal puts från väggarna faller ned i betongen (när helikoptern kommer i kontakt med väggen) så kommer jag plasta in väggarna med byggplast typ 50 cm från golvet och upp.
Betongkvalitet kommer bli C28/35 8mm S1.
Alltså ingen SKB utan S1.
S1 är ju en trögflytande betong, den blir inte för trögflytande för detta ändamål då?
Ja måste vara ett missförstånd med S1.
Kommer se till det blir minst en S3.
När det gäller SKB är det inte aktuellt eftersom HTC superfloor direkt avråder från detta eftersom det skapar betydligt mer porer i betongen vilket inte är lämpligt för slipning. De rekommenderar traditionell gjutning.
Kommer se till det blir minst en S3.
När det gäller SKB är det inte aktuellt eftersom HTC superfloor direkt avråder från detta eftersom det skapar betydligt mer porer i betongen vilket inte är lämpligt för slipning. De rekommenderar traditionell gjutning.
Har idag också monterat betydligt fler armeringsdistanser så att näten inte ska flexa så mycket. Rekommendationen på 4 st per kvm måste ju vara helt orimligt. Jag har drygt 350 st på 50 kvm nu, dvs 7 st per kvm.
Först nu känns det stabilt och jag behöver inte vara orolig golvvärmen skadas eller att näten trycks upp när man går på dem.
Först nu känns det stabilt och jag behöver inte vara orolig golvvärmen skadas eller att näten trycks upp när man går på dem.