Hej!
Min gamla spis på 220v kopplad med 400v har slutat fungera så skall byta till en riktig 400v spis. Men blir inte klok på hur kablarna skall gå. 5 ledare kabel (svart, svart/vit sträck, brun, blå och gul/grön.) lägger vid bild på hur gamla är kopplad samt hur nya ser ut. Vart skall kablarna in i nya?
Min gamla spis på 220v kopplad med 400v har slutat fungera så skall byta till en riktig 400v spis. Men blir inte klok på hur kablarna skall gå. 5 ledare kabel (svart, svart/vit sträck, brun, blå och gul/grön.) lägger vid bild på hur gamla är kopplad samt hur nya ser ut. Vart skall kablarna in i nya?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 314 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 314 inlägg
Om jag förstått rätt så är den gröna kabeln inkopplad från början i den nya spisen men du vill byta till den svarta som var kopplad i den gamla?
Den nya spisen använder ingen nolla, så den blå ledaren i svarta kabeln ska inte kopplas in någonstans (isolera den med en kopplingsklämma och lägg åt sidan). Övriga ledare kan kopplas in i samma ordning som tidigare; det enda som egentligen spelar roll där är att gul/grön hamnar rätt.
Redigering: Kanske en synvilla men den svarta ser ganska mycket grövre ut så eventuellt kan det bli lite pill med att få dragavlastningen att passa.
Den nya spisen använder ingen nolla, så den blå ledaren i svarta kabeln ska inte kopplas in någonstans (isolera den med en kopplingsklämma och lägg åt sidan). Övriga ledare kan kopplas in i samma ordning som tidigare; det enda som egentligen spelar roll där är att gul/grön hamnar rätt.
Redigering: Kanske en synvilla men den svarta ser ganska mycket grövre ut så eventuellt kan det bli lite pill med att få dragavlastningen att passa.
Antar att det är ugnen med spygrön sladd du vill koppla in.TorsteinS skrev:
Där fattas en skruv så det måste du ordna.
Sen kopplar du bara enligt undre bilden, som du kan se sitter byglarna på sin plats.
Sen får du öppna stickproppen Perilex och kolla också, lägg upp bild om du är osäker.
Ifall du inte känner till historiken.
Eller du menar att koppla fast?
Ser inte att kabeln ska bytas, den spygrön ser mycket fräschare ut. Men kan det kan man.Magnus E K skrev:Om jag förstått rätt så är den gröna kabeln inkopplad från början i den nya spisen men du vill byta till den svarta som var kopplad i den gamla?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 314 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 314 inlägg
Håller med om att ett alternativ förstås är att behålla den gröna kabeln. Men gissar att det finns en anledning till att inte göra det, som att den är för kort eller att den gamla är fast ansluten och TS vill undvika att öppna kopplingsdosan.
Så kan det vara. Måhända får vi aldrig veta dessa spisars öde, men annars kan man tipsa om Siltbergs Stora Spisbibel för lite intressant bakgrund till vad som vad. Den finns någonstans på denna sida tror jag, annars får man Googla.
Hej! Ja precis den gröna kabeln är inkopplad i nya spisen. Och som Magnus säger, den gröna kablen är nog lite för kort och den svarta kablen går rakt in i en kopplingsdosa som sitter jävligt till. Så känns som det enklaste skulle vara att bara behålla den gamla kabeln.
Men då isolerar jag bara den blå. Sen sätter jag brun kabel(L1) på 1:an, svart(L2) på 3:an och svart/vit sträck(L3) på 5:an. Sen grön/gul på jord.
Har jag fattat det rätt då? Har inga kabelskor eller vad det heter för att sätta på gamla kabeln så dom blir enklare att skruva fast på nya så som den gröna kabeln har. Så får köpa det imorn. På gamla är dom ju bara skruvat rakt på kabeln..
Men då isolerar jag bara den blå. Sen sätter jag brun kabel(L1) på 1:an, svart(L2) på 3:an och svart/vit sträck(L3) på 5:an. Sen grön/gul på jord.
Har jag fattat det rätt då? Har inga kabelskor eller vad det heter för att sätta på gamla kabeln så dom blir enklare att skruva fast på nya så som den gröna kabeln har. Så får köpa det imorn. På gamla är dom ju bara skruvat rakt på kabeln..
Haha jo den är väl jävligt gammal men har fungerat väl men ugnen sluta fungera nu tyvärr. Står i en gammal jaktstuga jag har renoverat upp. Och så länge den fungera ville jag inte byta ut den då jag tyckt det varit så fränt med en så gammal fungerande spis
Ja, går det inte så går det inte, annars var det ju fint med skor och allt.TorsteinS skrev:Hej! Ja precis den gröna kabeln är inkopplad i nya spisen. Och som Magnus säger, den gröna kablen är nog lite för kort och den svarta kablen går rakt in i en kopplingsdosa som sitter jävligt till. Så känns som det enklaste skulle vara att bara behålla den gamla kabeln.
Det du skriver låter riktigt gällande kulörerna.
Du kan göra ett försök ikväll, tittat du noga ser du att det finns en öppning att ansluta utan skor också, medurs, men detta är närmast att jämföra med kirurgiskt arbete ifall man är lite ovan, det är då av yttersta vikt att skruven klämmer exakt lika mycket på varje kardel och inte så mycket som något får spretar, det kan läggas runt halva skruven, fast vissa gillar att göra ett U, att tvinna eller inte är frågan, men om, så endast med delikat fingerspel.
Vridmomentet måste vara exakt och likaså formen på mejseln/bitset. Dra till det börjar spänna och sen en aning till.
Här är viktigt att du har gott om plats att manövrera, att anslutningssladden är väl tilltagen för det går väldigt höga strömmar då du brassar på alla plattor samt ugnselement på max, och det kommer du göra.
Men skor har sina risker också, oavsett vilket så stanna upp, håll andan och granska anslutningarna med lupp, ingen isolering får ligga klämd, exakt lika mängd koppar ska skumt från var fas och det ska inte rubba sig då du utsätter var ledare för ett dragtest.
Är du säker att spisen är trasig förresten, är det full spänning fram?
E El-Löken66 skrev:Ja, går det inte så går det inte, annars var det ju fint med skor och allt.
Du kan göra ett försök ikväll, tittat du noga ser du att det finns en öppning att ansluta utan skor också, medurs, men detta är närmast att jämföra med kirurgiskt arbete ifall man är lite ovan, det är då av yttersta vikt att skruven klämmer exakt lika mycket på varje kardel och inte så mycket som något får spretar, det kan läggas runt halva skruven, fast vissa gillar att göra ett U, att tvinna eller inte är frågan, men om, så endast med delikat fingerspel.
Vridmomentet måste vara exakt och likaså formen på mejseln/bitset. Dra till det börjar spänna och sen en aning till.
Här är viktigt att du har gott om plats att manövrera, att anslutningssladden är väl tilltagen för det går väldigt höga strömmar då du brassar på alla plattor samt ugnselement på max, och det kommer du göra.
Men skor har sina risker också, oavsett vilket så stanna upp, håll andan och granska anslutningarna med lupp, ingen isolering får ligga klämd, exakt lika mängd koppar ska skumt från var fas och det ska inte rubba sig då du utsätter var ledare för ett dragtest.
Haha nej nu blev jag nervös! Rätt mycket tjockare kabel den gamla kabeln också så tror det får bli inköp av skor om inte grannen har liggande..E El-Löken66 skrev:Ja, går det inte så går det inte, annars var det ju fint med skor och allt.
Jo plattorna fungerar men inte själva ugnen. Går ju en massa järn" trådår från fas inkopplingen och uppåt mot koppling vidare till plattor o ugn. Och på kopplingen till ugn hade ena järn" tråden brunnit av längst upp
Det var ju en jädra fastanslutningsplint, och en jädra inbyggnad av densamma...är gummikabeln frisk och bedöms kunna överleva 10-15 år eller denna spis livslängd? isåfall hade jag, faktiskt, anslutit den "nya" spisen med denna kabel och anslutningsplint...se till att pressningarna av kabelskorna blir korrekt, det är en vetenskap, det också. Är kabeln murken, byt!
Dags att uppdatera! Dels om det är en lika okunnig jäkel som mig som håller på så fins det mera att ha koll på...
Jag klämde ju på kabelskor och isolera nollan sen koppla jag på kabeln på nya spisen, satte dit säkringar igen och höll andan o drog igång spisen. Först plattorna, ja dom fungera. Sen ugnen.. Nej sten död den också. Så jag tänkte det måste ju va fel med elen på nåt vis. Gick ut o kolla säkringarna i säkringsboxen ute men dom såg fina ut, kolla igen säkringarna inne, men dom såg också fina ut. Sen bytte jag plats på säkringarna och då plötsligt fungera inte plattorna men ugnen Gick igång. så då förstog ju att det måste va fel på en säkring ändå. Grannen var ute så jag sprang o låna en volt mätare. Och på 2 av 3 faser var det 230v men noll på ena. Bytte säkring o vipps var det 230v i den också o allt fungera som det skulle. Ploppen i mitten satt fortfarande kvar på den trasiga säkringen. Så då lärde man sig ju det också att dom kan va trasig ändå! Ja så visst hade nog inte behövt byta ut gamla klenodiet men nu har jag iaf större ugn och 4 plattor istället för 3. Så nu är man redo för kalas
Tack för all hjälp
Jag klämde ju på kabelskor och isolera nollan sen koppla jag på kabeln på nya spisen, satte dit säkringar igen och höll andan o drog igång spisen. Först plattorna, ja dom fungera. Sen ugnen.. Nej sten död den också. Så jag tänkte det måste ju va fel med elen på nåt vis. Gick ut o kolla säkringarna i säkringsboxen ute men dom såg fina ut, kolla igen säkringarna inne, men dom såg också fina ut. Sen bytte jag plats på säkringarna och då plötsligt fungera inte plattorna men ugnen Gick igång. så då förstog ju att det måste va fel på en säkring ändå. Grannen var ute så jag sprang o låna en volt mätare. Och på 2 av 3 faser var det 230v men noll på ena. Bytte säkring o vipps var det 230v i den också o allt fungera som det skulle. Ploppen i mitten satt fortfarande kvar på den trasiga säkringen. Så då lärde man sig ju det också att dom kan va trasig ändå! Ja så visst hade nog inte behövt byta ut gamla klenodiet men nu har jag iaf större ugn och 4 plattor istället för 3. Så nu är man redo för kalas
Tack för all hjälp