Har pillat upp några frånluftsventiler som sitter i en murstock. Är byggd 1920.

På baksidan av luckan/klaffen sitter en tätning, 2-3mm tjock som verkar rätt spröd och påminner om något med glasfiber i.

Funderar på om det kan vara asbest men tycker det känns som väl tidig epok om det inte är en senare åtgärd förstås. Får dock intryck att detta är original, i så fall från 1920-tal.

Någon här som har erfarenhet av något liknande på ventiler?

Misstänker att försöka få loss en bit material för analys är mer riskfyllt än att låta tätningen sitta kvar intakt?

• Gammal ventilationslucka med spröd tätning som kan innehålla asbest, från 1920-tal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tätningen ser inte intakt ur om det är det oranga, Jag har skickat in det på analys som jag gjort 4 gånger nu på huset jag äger! Jag vet inte hur din ekonomi är men har man pengar över är det bara skicka in och se glad ut.

Klaffventiler brukade/brukar användas som tilluftsventiler. Jag har köpt några NOS klaffventiler som hade en skiva asbestkartong på hela baksidan av klaffen som isolerande kondensskydd.

hscn hscn skrev:
Klaffventiler brukade/brukar användas som tilluftsventiler. Jag har köpt några NOS klaffventiler som hade en skiva asbestkartong på hela baksidan av klaffen som isolerande kondensskydd.
Intressant. Det stämmer bra att hela baksidan är täckt. Då lutar jag mot att detta även är asbestkartong. Vet du hur skivan är monterad? Limmad?

S sofresh skrev:
tätningen ser inte intakt ur om det är det oranga, Jag har skickat in det på analys som jag gjort 4 gånger nu på huset jag äger! Jag vet inte hur din ekonomi är men har man pengar över är det bara skicka in och se glad ut.
Ser ut att vara naggad i övre kanten annars intakt. Tror, som det skrevs om i inlägg ovan, att det inte är någon tätning utan en isolering för att slippa kondens på insidan av klaffen.

Jag har analyserat flera byggmaterial i kåken, bla rörisolering, mattlim och fönsterkitt och samtliga har varit negativa för asbest men nu kanske kanske det blir jackpott:D Jag har betalt runt 1200kr för materialprov och ett dammprov som drog iväg över 2000kr.

De ventiler jag köpte var helt oanvända. En antikhandlare/loppis hade köpt in hela lagret i konkursauktion efter mer än hundraårig järnaffär.
Asbestkartongen låg löst i ventilerna, antar att det var för att man skulle kunna välja att använda och limma fast vid behov.

Jag ska se om kartongen enkelt går att lyfta bort. Annars funderar jag på att lacka eller bestryka ytan och kanterna med lim och låta den sitta kvar.

Det går ju alltid att byta ram och klaff också men vet inte hur nojjig jag behöver vara...

Jag är övertygad om att det räcker bra att lacka om det sitter fast.
Svårt att hitta nya klaffar i alla storlekar som förekom.

låt göra en kemisk analys av rumsluften , kan utvisa vad problemet är och varifrån det kommer

S Snel77 skrev:
låt göra en kemisk analys av rumsluften , kan utvisa vad problemet är och varifrån det kommer
Kan du utveckla? Jag är med stor sannolikhet säker på att klaffen har en skiva innehållande asbest så jag vet redan vad problemet är och var det kommer ifrån.

Skivorna är numera bestrukna och inkapslade med utomhus-trälim.

• Gilla
hscn
  • Laddar…
Staffans2000
J JohanN03 skrev:
Skivorna är numera bestrukna och inkapslade med utomhus-trälim
Problemet löst.
Vanligtvis är dessa ventiler, likt din, isolerade med Asbest. Det ovanliga med din, är att asbesten är kvar och i prima skick. Vanligtvis har tidens tand gnagt sönder skivan fiber för fiber och spridit mineralen i den inkommande friskluften så att kondensskyddet helt försvunnit.

Staffan

J JohanN03 skrev:
Kan du utveckla? Jag är med stor sannolikhet säker på att klaffen har en skiva innehållande asbest så jag vet redan vad problemet är och var det kommer ifrån.

Skivorna är numera bestrukna och inkapslade med utomhus-trälim.

Oops, asbest? Fel tråd

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.