Rickard.
Handyman 1 skrev:
Tycker batteridragare är väldigt smidig vid meckande,
Jag kanske är lite omodern, gillar att ha bättre kontroll genom handverktyg för det mesta.
 
  • Gilla
Stiftet
  • Laddar…
richardtenggren
K Kane skrev:
Har du koll på vilket moment den drar dit hjulbultarna med?
På växel 2, så fick jag dra några tiotal grader innan momentskaftet klickade till, så jag nöjde mig så. Momentskaftet var ställt på 110 Nm.
 
Jag kan bekräfta att för svärmors skull kontrollerar jag samtliga bultar med teleskopskaftet (ihopskjutet). ;)
 
  • Gilla
kulle och 3 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag kanske är lite omodern, gillar att ha bättre kontroll genom handverktyg för det mesta.
Jag är helt klart på din sida här, men om jag inte haft stor kompressor och fin luftmutterknack så hade jag nog resonerat såhär ;

Har man 2 bilar så är ju kostnaden för en batterimaskin typ 4 års däckhotell (ligger runt 400 spänn här, inkl byte) och då får man friheten att göra det närsomhelst... Kan man göra något mer med den är det bonus...

För övrigt tycker jag mutterknack är alldeles för otympligt att skruva med... Hade velat ha ett milwaukee 3/8 batterispärrskaft dock, men jag har inga andra såna batterimaskiner så det får vara...
 
Tycker egentligen inte att själva lossandet är det värsta med fälgkors det är att gänga ur bulten /muttern och gänga dit den igen, lossa och spänna åt funkar
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Ett matsalsbord.

Jag vet att det inte är lika proffsigt som en gel av gurusarna här, men jag gillar kombinationen av rustik och industriell look.

Solitt nog för att jag skulle våga ställa min bil på det...

Formen på skivan är en stympad ogival.

bord1.jpg

bord2.jpg

Saker jag har lärt mig: Skillnaden mellan billig och dyr lackfärg är priset, inte kvaliteten. Den här var dyr, och en pest att arbeta med.
 
  • Gilla
p.lundgren och 12 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Saker jag har lärt mig: Skillnaden mellan billig och dyr lackfärg är priset, inte kvaliteten. Den här var dyr, och en pest att arbeta med.
Vilka lackfärger har du jämfört? Min erfarenhet är tvärt om (även om billigare ofta är tillräckligt bra).
Fint bord! :)
 
nanowire nanowire skrev:
Vilka lackfärger har du jämfört? Min erfarenhet är tvärt om (även om billigare ofta är tillräckligt bra).
Fint bord! :)
Den jag använde här var Jotun, och problemet var att den torkade alldeles för snabbt. När man strök på den så blev den så fort "klibbig" att man var tvungen att jobba alldeles för fort för att undvika märken där dragen började och slutade, och när man mötte något som var tidigare målat, även om det bara gått en halvminut, så var den som sirap och det var skitsvårt att få en snygg skarv. Detta trots grundmålning.

Det här är resultatet av två lager grundfärg, två lager penselmålad lackfärg som blev skit och fick sandpappras ner och 4 lager rollermålad lackfärg som man likförbaskat ser spår i.

Jag har målat med Biltemas lackfärg, och den är mycket mer lättarbetad (men finns inte i den svartbruna nyansen...). Biltemas tenderar dock att få trä att resa ragg, så man får vara beredd att sandpappra lite efter första vändan.

Hade jag använt Biltemas färg hade det gått på 200-300 spänn, nu lade jag 1800 på en färg som bara irriterade mig...
 
T Troberg skrev:
Den jag använde här var Jotun, och problemet var att den torkade alldeles för snabbt. När man strök på den så blev den så fort "klibbig" att man var tvungen att jobba alldeles för fort för att undvika märken där dragen började och slutade, och när man mötte något som var tidigare målat, även om det bara gått en halvminut, så var den som sirap och det var skitsvårt att få en snygg skarv. Detta trots grundmålning.

Det här är resultatet av två lager grundfärg, två lager penselmålad lackfärg som blev skit och fick sandpappras ner och 4 lager rollermålad lackfärg som man likförbaskat ser spår i.

Jag har målat med Biltemas lackfärg, och den är mycket mer lättarbetad (men finns inte i den svartbruna nyansen...). Biltemas tenderar dock att få trä att resa ragg, så man får vara beredd att sandpappra lite efter första vändan.

Hade jag använt Biltemas färg hade det gått på 200-300 spänn, nu lade jag 1800 på en färg som bara irriterade mig...
Ok, jag målar rätt mycket på sistone med Jotun Lady Extreme (kök) och tycker den har väldigt bra öppettid för att vara en vattenburen lackfärg, bättre än tex Biltemas som jag också använt. Dock påverkas det mycket av luftens temperatur, fuktighet och rörlighet. Det färdiga resultatet verkar också mer hållbart/slitstarkt men det kan vara lite för tidigt att uttala sig om, Lady-ytan är iaf lite hårdare när jag jämför.
 
nino nino skrev:
Tycker egentligen inte att själva lossandet är det värsta med fälgkors det är att gänga ur bulten /muttern och gänga dit den igen, lossa och spänna åt funkar
Delar din känsla där (y)
Även om jag kört med teleskopskaft sista 10?åren, men det blir för långt för att på ett effektivt sätt få loss bultarna.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Biltemas tenderar dock att få trä att resa ragg,
Fukta träet lite med "blöt trasa" eller "blomspruta" och putsa bort fiberresningen när det torkat innan målning. Brukar avsevärt minska fiberresning av färgen.
 
A
nino nino skrev:
fälgkors
Nu snackar vi oldschool,finns de kvar än:)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Den jag använde här var Jotun, och problemet var att den torkade alldeles för snabbt. När man strök på den så blev den så fort "klibbig" att man var tvungen att jobba alldeles för fort för att undvika märken där dragen började och slutade, och när man mötte något som var tidigare målat, även om det bara gått en halvminut, så var den som sirap och det var skitsvårt att få en snygg skarv. Detta trots grundmålning.

Det här är resultatet av två lager grundfärg, två lager penselmålad lackfärg som blev skit och fick sandpappras ner och 4 lager rollermålad lackfärg som man likförbaskat ser spår i.

Jag har målat med Biltemas lackfärg, och den är mycket mer lättarbetad (men finns inte i den svartbruna nyansen...). Biltemas tenderar dock att få trä att resa ragg, så man får vara beredd att sandpappra lite efter första vändan.

Hade jag använt Biltemas färg hade det gått på 200-300 spänn, nu lade jag 1800 på en färg som bara irriterade mig...
Jag har stött på samma problem tidigare. Men det tips jag sen fick i färgaffären när jag skulle penselmåla två skåp var att tillsätta en extender i färgen. En tillsats som förlänger tiden färgen är öppen. Samt att använda en högkvalitets bred moddlare för att slätstryka efter att jag fördelat ut färgen jämnt med roller. Man ser att det är handmålat, men det blev så bra och snyggt (i alla fall enligt mig som inte alls är proffs) att jag kände "finns det inget mer jag kan måla....". Jag tror att den extender jag använde var "XIM Latex Extender" som ska fungera för all vattenburen färg, men det finns säkert många liknande. Men tillsatsen var helt revolutionerande för mig som novis inom målning.
 
  • Gilla
Troberg
  • Laddar…
Dags att såga upp lite julklappar
Bågfil som används för att såga i ett trästycke med uppmärkt linje på en arbetsbänk i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
[bild]
Den GDX jag har är på väg ut och ersätts av denna, GDX 18V - 200C.
Fri frakt över €39 från Amazon.de. :cool:
(på det som säljs från Amazon själva)
FredrikR FredrikR skrev:
[bild]
Den GDX jag har är på väg ut och ersätts av denna, GDX 18V - 200C.
Fri frakt över €39 från Amazon.de. :cool:
(på det som säljs från Amazon själva)

Är inte 200nm lite väl lågt för att lossa?

Jag kör med en Makita med tre åtdragningsmoment 40/140/280 och brukar dra åt med 140 läget och använda 280 för att lossa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.