Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
I full färd med att riva gamla tapeter och upptäckte det här.
Det syntes att något gömde sig genom tapeterna innan rivningen och min fru, som har det bättre minnet, ger att det var så när vi köpte huset. Och vad vi vet så har det inte skett ändringar i konstruktionen sen huset byggdes.
Frågorna är många:
Hur åtgärdar man detta? Fylla igen?
Ta hit någon kunnig som kontrollerar?
Bhöver vi oroa oss?
Lättbetonghus med tegel fasad från 60-talet.
Inom snar framtid planerar vi att riva delar av annan intillliggande vägg för att öppna mellan kök och vardagsrum. Är det fortfarande görbart?
Medlem
· Västra Götaland
· 2 955 inlägg
Hur ser fasadsidan ut? Det där kan vara 5 eller 50 år gammalt och inte rört sig sedan dess. Eller inte.
Dra ett streck över och kolla om några årstider om det rört sig, kanske inte är ett alternativ om ni ska göra om ytskikten inne.
Dra ett streck över och kolla om några årstider om det rört sig, kanske inte är ett alternativ om ni ska göra om ytskikten inne.
Hur funkar det? Var skulle man dra strecket?I InsidersUnited skrev:
E Exkroken skrev:
Logga in
Skapa konto
Ingen jättebra bild, men här ser man några av fästena. Om man zoomar in dvs.
Och nedan ser man lite mer av konstruktionen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kan ta bättre bilder på infästningarna i dagsljuset imorgon.
Jag har ingen aning om vilken last den är dimensionerad att orka. Vi bor i Skåne kan tilläggas om det skulle spela någon roll.
Går det se sådana uppgifter i bygglovet?
Hur är teglet fäst? Är det murat på fasaden i efterhand? Vanligt på 70-talet. Om så och det inte är en spricka i tegelfasaden så är det äldre än när teglet sattes. Har hittat många sådana sprickor i mitt hus också när vi rivit tapeter, också byggt i lättbetong med fasadtegel satt i början av 70-talet.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
När jag ser det vackra förband i vilket teglet är murat blir jag betänksam. Det ser ut som 4-skifts munkförband, även om mitt minne inte är pålitligt i detta avseende. Är det verkligen bara fasadtegel? Hur tjock är ytterväggen?
Det har jag tyvärr inte koll på. Vi har bara bott här i 1,5 år. Inte för att det är någon ursäkt.Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Hittar det här bland ritningarna:
Logga in
Skapa konto
Använder samma ursäkt här som ovan.J justusandersson skrev:
Men tjockleken är enligt ritning 34cm
Logga in
Skapa konto
Fönstret med sprickan är längst till höger i ritningen.
Edit: Alltså där det även är utskrivet "Matplats"
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ja, det är fasadtegel (fast ett ovanligt snyggt murat sådant). Din tekniska beskrivning innehåller nog den mesta information som behövs för att kunna tilka situationen. Teglet är murat med luftspalt eller någon sorts glidskikt mot lättbetongen. Jag är tveksam till att det finns några kramlor överhuvudtaget. Lättbetongen är den bärande delen av ytterväggen. Sprickan påminner om en skjuvspricka som är typisk för sättningsskador. För att bedöma allvaret måste man nästan vara på plats. Har det inte hänt något på 50 år kan man nog bara putsa igen den.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 955 inlägg
Fint tegel, är det bara jag som ser "Chevronmönstret" ?
Vi ska ha hit hantverkare nästa vecka som ska påbörja köksrenovering så det blir till att rådfråga dem.J justusandersson skrev:Ja, det är fasadtegel (fast ett ovanligt snyggt murat sådant). Din tekniska beskrivning innehåller nog den mesta information som behövs för att kunna tilka situationen. Teglet är murat med luftspalt eller någon sorts glidskikt mot lättbetongen. Jag är tveksam till att det finns några kramlor överhuvudtaget. Lättbetongen är den bärande delen av ytterväggen. Sprickan påminner om en skjuvspricka som är typisk för sättningsskador. För att bedöma allvaret måste man nästan vara på plats. Har det inte hänt något på 50 år kan man nog bara putsa igen den.
Uppdaterar här sen med vad vår åtgärd blev.
Liknande trådar
-
Jordkällare eller gammal dagvattenbrunn?
Vatten & Avlopp -
Jordankare eller plintar för staket?
Trädgård allmänt -
Mögel eller smuts? Titta och gissa!
Miljö & Hälsa -
24v kylskåp Dometic HDC195 kyler mycket eller lite
Vitvaror -
Hur ska jag tänka; besiktning m. dolda-fel försäkring eller inte?
Köpa & Sälja hus