L LantbrukarN skrev:
Ser ut som en gammal Khulo kabel med metallisk mantel, röd kan vara jord, men man kan aldrig utgå från något. Mäta och kolla hur det är kopplat är det enda säkra.
Det är en sådan kabel.

Music Man Music Man skrev:
Har du ingen multimeter så du kan mäta dig fram?
Blå "borde" vara Nolla
Svart "borde" vara fas men i äldre installationer även nolla
Vit "borde" vara tändtråd men användes även som nolla
Röd (användes innan gul/grön) "borde" vara jord

Som sagt inget är hugget i sten utan man måste kontrollera samtliga då man inte vet om någon blandat färgerna i tidigare skede.

Mellan nolla och fas och jord och fas skall det ge 230v
Mellan jord och nolla skall det vara 0
Jag har ingen multimedier,

I Ingemar D skrev:
Jag har en sån där skruvmejsel som ser en liten lampa som lyser när man sätter på tråden samtidigt som håller ett finger på övre del av skruvmejseln.
Det är absolut inte tillförlitligt att kontrollera med en sådan ,du behöver låna en multimeter.

Mu
Music Man Music Man skrev:
Det är absolut inte tillförlitligt att kontrollera med en sådan ,du behöver låna en multimeter.
Jag ska skaffa en multimeter. Men med en sån skruvmejsel borde man väl kunna se om det är spänning på?

I Ingemar D skrev:
Jag har en sån där skruvmejsel som ser en liten lampa som lyser när man sätter på tråden samtidigt som håller ett finger på övre del av skruvmejseln
Den borde du lämna in på ett museum då den är antik! Före 1970 då lysdioder började användas, i stället för glimlampa.;)

• Gilla
Ingemar D
  • Laddar…
Du får följa kabeln "bakåt" och se hur det är kopplat i andra änden. Eventuellt måste du följa kopplingarna "bakåt" ändå till elcentralen. Du kan inte mäta vad som är nolla och vad som eventuellt är skyddsjord på något säkert sätt bara vid taket. Vid strömbrytaren borde du åtminstone kunna se vilken färg som används som tändtråd.

• Gilla
Ingemar D
  • Laddar…
Tack för svaret. Du har rätt det finns en kontakt i en garderob som är monterad på samma säkring kanske kan ja se där.

Alfredo Alfredo skrev:
Du får följa kabeln "bakåt" och se hur det är kopplat i andra änden. Eventuellt måste du följa kopplingarna "bakåt" ändå till elcentralen. Du kan inte mäta vad som är nolla och vad som eventuellt är skyddsjord på något säkert sätt bara vid taket. Vid strömbrytaren borde du åtminstone kunna se vilken färg som används som tändtråd.
Jag undrar om du eller någon vet om man kan koppla ihop nolla med jord. Jag har läst att nollan i ett uttag är kopplad till jord stämmer det?

Ja, dom är ihopkopplade i elcentralen. Men efter det får man inte koppla ihop dom igen.

• Gilla
Ingemar D
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, dom är ihopkopplade i elcentralen. Men efter det får man inte koppla ihop dom igen.
Tack

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.