2 027 läst · 24 svar
2k läst
24 svar
Hur är detta kopplat?
Jag har ingen multimedier,Music Man skrev:Har du ingen multimeter så du kan mäta dig fram?
Blå "borde" vara Nolla
Svart "borde" vara fas men i äldre installationer även nolla
Vit "borde" vara tändtråd men användes även som nolla
Röd (användes innan gul/grön) "borde" vara jord
Som sagt inget är hugget i sten utan man måste kontrollera samtliga då man inte vet om någon blandat färgerna i tidigare skede.
Mellan nolla och fas och jord och fas skall det ge 230v
Mellan jord och nolla skall det vara 0
Du får följa kabeln "bakåt" och se hur det är kopplat i andra änden. Eventuellt måste du följa kopplingarna "bakåt" ändå till elcentralen. Du kan inte mäta vad som är nolla och vad som eventuellt är skyddsjord på något säkert sätt bara vid taket. Vid strömbrytaren borde du åtminstone kunna se vilken färg som används som tändtråd.
Jag undrar om du eller någon vet om man kan koppla ihop nolla med jord. Jag har läst att nollan i ett uttag är kopplad till jord stämmer det?Alfredo skrev:Du får följa kabeln "bakåt" och se hur det är kopplat i andra änden. Eventuellt måste du följa kopplingarna "bakåt" ändå till elcentralen. Du kan inte mäta vad som är nolla och vad som eventuellt är skyddsjord på något säkert sätt bara vid taket. Vid strömbrytaren borde du åtminstone kunna se vilken färg som används som tändtråd.
Produkter som diskuteras i tråden