Har idag kopplingsdosa som i sin tur har en brytare under sig som bryter 2 existerande lampor. Under brytaren finns dessutom ett jordat uttag.

Min tanke är att koppla in en jordad bänkarmatur med inbyggd brytare och eluttag direkt in i kopplingsdosan, dvs, doslocket byts till ett doslock med ledningsuttag och utanpåliggande EKK-kabel används. Armaturen kommer bara att vara tänd när den verkligen behövs. Kopplingsdosan i sig har idag wago för fas och nolla men jorden är intakt ner till existerande el uttag.

Min fråga, får jordkabeln klippas och skarvas i kopplingsdosan med wago koppling eller är det något fundamentalt jag missar? Exempelvis att jordkabeln alltid ska vara längre och att det verkligen måste säkerställas att jordkabeln fortfarande är längst, även efter skarvning ner till existerande eluttag.

Jag vill gärna förstå allt innan jag ger mig in på något.

Se bild nedan för tänkt lösning med bänkarmatur.

Schema över en tänkt elinstallation med bänkarmatur, kopplingsdosa, brytare och jordat uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om det går en jordtråd från uttagen via brytarens dosa via kopplingsdosan till första lampan utan något slack så kommer den jordtråden att bli alldeles för kort om den klipps av i kopplingsdosan, så den måste i så fall bytas ut på en av sträckorna.

Demmpa Demmpa skrev:
Om det går en jordtråd från uttagen via brytarens dosa via kopplingsdosan till första lampan utan något slack så kommer den jordtråden att bli alldeles för kort om den klipps av i kopplingsdosan, så den måste i så fall bytas ut på en av sträckorna.
För kort för det funktionella eller för det praktiska, dvs skalning, lyfta ut eluttag etc? Om det senare så är det precis det jag tänkt på. Handlar om ca 1m från kopplingsdosa till eluttag så det är där jag i så fall byter ut jordkabeln till en längre men med samma dimension och typ såklart.

• Gilla
Gamla gubben
  • Laddar…

Bästa svaret

Man får göra så. Skyddsledare får skarvas precis som andra ledare, men man bör ju i allmänhet ha i bakhuvudet att varje skarv är en felkälla så man ska inte skarva i onödan. Som med allt arbete är A-O att vara noggrann och göra ett bra jobb. Om uttaget hade suttit i en dosa precis bredvid så hade man kunna göra skarven på uttagets plint för att slippa en extra mitt på skyddsledaren 2 dm ifrån. Men nu är jag petig.

Skyddsledaren behöver bara vara längre än övriga i de fall de finns en påkänning på den, dvs att det handlar om en lös anslutningskabel eller om den på annat sätt utsätts för dragpåkänning. Infällda fast installerade ledningar har inte detta problem så skyddsledaren behöver inte vara längre än övriga.

Däremot behöver den vara tillräckligt lång för att det ska gå att koppla i dosan. Man ska kunna koppla toppklämmor bekvämt utanför dosan, inte med fingrarna instuckna i dosan för då blir det lätt fel. Du kanske därför behöver köpa en 5-metersring grön/gul FK1.5 och byta delen mellan dosa och uttag för att det ska bli bra.

• Gilla
oakleafh och 1 till
  • Laddar…
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Man får göra så. Skyddsledare får skarvas precis som andra ledare, men man bör ju i allmänhet ha i bakhuvudet att varje skarv är en felkälla så man ska inte skarva i onödan. Som med allt arbete är A-O att vara noggrann och göra ett bra jobb. Om uttaget hade suttit i en dosa precis bredvid så hade man kunna göra skarven på uttagets plint för att slippa en extra mitt på skyddsledaren 2 dm ifrån. Men nu är jag petig.

Skyddsledaren behöver bara vara längre än övriga i de fall de finns en påkänning på den, dvs att det handlar om en lös anslutningskabel eller om den på annat sätt utsätts för dragpåkänning. Infällda fast installerade ledningar har inte detta problem så skyddsledaren behöver inte vara längre än övriga.

Däremot behöver den vara tillräckligt lång för att det ska gå att koppla i dosan. Man ska kunna koppla toppklämmor bekvämt utanför dosan, inte med fingrarna instuckna i dosan för då blir det lätt fel. Du kanske därför behöver köpa en 5-metersring grön/gul FK1.5 och byta delen mellan dosa och uttag för att det ska bli bra.
Detta stämmer inte riktigt, finns det risk för dragpåkänning gör man givetvis den viktigaste ledaren aningen längre, detta gäller exempelvis inkommande kabel till mätarskåp eller huvudcentral, mycket vanligt med pågrävning av serviskabel med utdragning som följd. Detta kan ofta gälla PEN med än värre följder.

Så ha alltid i ryggraden att göra PE aningen längre, det räcker med en halv centimeter om det är ett uttag exempelvis, målaren kommer slita loss kabeln från klamrarna och så vidare, nu är avsaknad av PE att jämföra med att airbag går sönder utan att varningslampan lyser, det märks inte förräns problem 2 uppstår.

• Gilla
mxjolle och 1 till
  • Laddar…

Härligt, vilka spot on svar jag fick av er båda. Cred till @Demmpa och @Bo.Siltberg edit: även @El-Löken66

Jo el ska man vara väldigt petig med. Finns en anledning att det finns vissa regler att efterfölja.

Fullösningen hade varit att inte jorda takarmaturen men rätt ska vara rätt. Vägen över eluttaget hade varit en variant men visst, det blir tokigt så som det ser ut nu. Det blir nog en skarv i dosan trots allt.

Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
den viktigaste ledaren aningen längre, detta gäller exempelvis inkommande kabel till mätarskåp eller huvudcentral, mycket vanligt med pågrävning av serviskabel med utdragning som följd. Detta kan ofta gälla PEN med än värre följder.
Mycket bra exempel på en situation där längre PEN, PE och Nolla (här ordnat efter viktighet) är väldigt bra.
Lite generellt sett så brukar jag inte hålla på och göra längre PEN, PE eller N i den fasta installationen, men vill man vara noggrann och har huvudet på skaft så kommer man på ställen där detta är en bra princip.
Ett bra exempel El-löken.

Ja det är lätt att driva iväg. Vi kanske ska diskutera dragpåkänning på sjökablar också :)

• Gilla
  • Haha
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Ja det är lätt att driva iväg. Vi kanske ska diskutera dragpåkänning på sjökablar också :)
Skillnad på gäddrag och skeppsankare. // Landkrabban

(Obs, dålig humor...:cool:)

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
Du har rätt.
Vi kan konstatera i TS fall i det som tråden handlar om, så är längre jordledare en ickefråga - ej nödvändigt.

Finns eventuellt en annan lösning. Ena taklampan sitter närmre den tänkta bänkarmaturen än vad kopplingsdosan gör.

Jag öppnade och tittade bakom lampan och där fanns en hel drös med kablar. Fler än vad jag är bekväm att ge mig in på. Vit svart gulgrön

Dock tror jag inte det finns någon jord att finna under lampan eftersom gulgrön är använd som tändtråd... Suck

Jaja, det blir nog kopplingsdosan trots allt.

M mxjolle skrev:
eftersom gulgrön är använd som tändtråd... Suck
Ger oss en indikation på att elinstallationen inte är helt ok...kolla upp trådars funktion och färger noga!

M mxjolle skrev:
Dock tror jag inte det finns någon jord att finna under lampan eftersom gulgrön är använd som tändtråd... Suck
Se till att det där åtgärdas omgående samt gå gärna genom resten av anläggningen.

urrrrff...:dizzy: ja då är du ju inkörd, klippte bort en del här också när jag flyttade in...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.