Hur nära till grannans trädgård kan jag bygga staket utan att be grannen skriftligt tillåtelse.? Kan jag bygga alldeles intill gräns som jag tror? Tidigare staketet jag har borttagvar innanför min gräns nu staketet spikat grannans altan väg. Pratat med grannen vem som underhålls skyldig? Jag har även tagit bort närmaste granna en altan dörr och gamla staketet som flera år varit innan för min tomt gräns nu har jag flyttat den tillgrannes tomtgräns. För att få mera utrymme min staket. Gränsmarkering förvinnen. Grannen har anmält mig tillbyggnad nämnden samt lantmäteriet.
Tacksam för alla svar
Tacksam för alla svar
Bästa svaret
Medlem
· Stockhollm
· 74 inlägg
Du får bygga i gränsen. Dock behöver du komma åt att underhålla även utsidan. Om grannen inte tillåter det får du flytta in det nån meter då kan göra det på din egen mark.
Trist att ni inte har kunnat reda ut det, men ni lär ju få hjälp nu när nämnden och lantmäteriet är inblandat. De flesta staket jag känner till har byggts innanför tomtgräns, med uttrymme att underhålla staketets båda sidor när man står på den egna tomten.
Grannan inte tillåter det efter som finns inte underhålsplats samt jag har varit fräck och använd grannans altan väggenS Stevie Deville skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 724 inlägg
Ja, att sätta fast staket i grannens altan utan tillåtelse är inte okej. Där förstår jag att grannen blir sur. Men du får sätta staketet på din sida direkt mot tomtgränsen. Det blir ditt staket och du skall kunna underhålla det från din sida om inte grannen upplåter sin tomt för åtkomst.
Johannes Carlsson skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Hej
Om staketet placeras på din fastighet måste grannen ha ditt godkännande. Det bästa är att placera staketet en bit in på sin egen fastighet så att underhåll av staketet kan ske på den egna fastigheten.
Med vänliga hälsningar
Julia Attia, Bygglovsingenjör
Örebro kommun
Stadsbyggnad avdelning
019-21 13 86
julia.attia@orebro.se
Box 33400, 701 35 Örebro
Besöksadress: Åbylundsgatan 8A
Servicecenter: 019-21 10 00
Webbplats: orebro.se
Twitter.com/orebrokommun
Facebook.com/orebrokommun
Örebro kommun behandlar personuppgifter enligt GDPR, läs mer här https://www.orebro.se/ovrigt/om-webbplatsen/behandling-av-personuppgifter.html
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Han har fått svaret att flytta staketet innanför sin altan väg. Det rör sig 30 - 40cm.
Jag har bott huset 25 år alla grannar om bodde där respekterade. Det var samfällighet med 12 rad hus tät intill varandra.. Fortfarande hans staket stor på min väg.
Jag har bott huset 25 år alla grannar om bodde där respekterade. Det var samfällighet med 12 rad hus tät intill varandra.. Fortfarande hans staket stor på min väg.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tack!Johannes Carlsson skrev:
Liknande trådar
-
Frånluft och tilluft nära marken ok? (FTX)
Ventilation -
Granne byggt attefallstillbyggnad för nära tomtgräns
Bygglov -
Får man gräva ett dike så vattnet strömmar in till grannen?
Trädgård allmänt -
Hur nära grannens boningshus får jag bygga min friggebod, om jag har medgivande?
Juridik -
Dokument, grannens tillstånd att placera hus nära tomtgräns, hur utforma?
Bygglov