10 255 läst · 45 svar
10k läst
45 svar
Eksjöhus - Lönneberga
Hajo, måste erkänna att vi också varit förbi och smygfluktat på ert hus 8)
Mest för att kolla målningen. Det ligger väldigt fint med skogen bakom! *lite avundsjuk*
Sen var det kul att se på hemsidan att ni valt både björk och nästan precis samma blå färg i köket som vi
Mest för att kolla målningen. Det ligger väldigt fint med skogen bakom! *lite avundsjuk*
Sen var det kul att se på hemsidan att ni valt både björk och nästan precis samma blå färg i köket som vi
Det enda vi har gjort själva är målning utvändigt och isolerat garaget men det tog tid ändå. Ja, och så har jag dragit en del rör för kabel invändigt men inte alls så mycket som jag hade velat.suspse skrev:
Vi har glovvärme (vattenburen) i hela nedervåningen och i badrummet uppe.
Tack! Var inte blyga för att ringa på!
Jag säger som till suspse: Tack och var inte blyga för att ringa på och komma in och titta!Vilma skrev:
Hej igen!
Hajo - är det verkligen säkert att det skulle vara ok? Vi kan ju bestämma dag och tid lite senare så att vi inte kommer och stör, för det vill man ju verkligen inte göra - nu när ni är så himla gästvänliga och generösa...
Rent statusmässigt sätt för oss, så väntar vi fortfarande på besked om vi får bygga och i så fall vad och var. Känns lite skumt att den förmodligen största affären man kommer att göra i sitt liv ligger i händerna på ett byggnadkontor...
Hajo - är det verkligen säkert att det skulle vara ok? Vi kan ju bestämma dag och tid lite senare så att vi inte kommer och stör, för det vill man ju verkligen inte göra - nu när ni är så himla gästvänliga och generösa...
Rent statusmässigt sätt för oss, så väntar vi fortfarande på besked om vi får bygga och i så fall vad och var. Känns lite skumt att den förmodligen största affären man kommer att göra i sitt liv ligger i händerna på ett byggnadkontor...
Tydligen...LattjoLajban skrev:Hej
En kompis till mig ska tillsammans med sin fru och 2 småbarn flytta från Stockholm till Borås under 2005. De har köpt tomt och ska inom kort bygga hus. Även de har fastnat för modellen Lönneberga från Eksjöhus, eller något liknande hus. De har gjort det enkelt för sig och bara frågat om pris hos 2 olika husfabriker som de är ganska säkra på att de bygger bra och rejäla hus. Eksjöhus och en lite mindre husfabrik, med huvudkontor ca 5 mil från Borås, som heter Sköna hus.
I natt när vi suttit och jämfört varje rad i offerterna som avser totalentreprenad ovan färdig makadambädd inkl en carp/frd så har vi kommit fram till följande, kort sammanfattat.
Eksjöhuset, som är ett kataloghus, är nästan exakt 200.000:- DYRARE än Sköna hus skissförslag som dessutom är
ca 10 kvm STÖRRE än Eksjöhuset
Sköna hus har dessutom något högre utgångsstandard
Båda företagen ska ha en eloge för mycket lättlästa och lättförståeliga beskrivningar/anbudsunderlag.
Kan det verkligen skilja så mycket pengar på två nästan identiska husbyggnationer när produkterna är snarlika?
Man önskar att det fanns någon typ av jämförelsepriser precis som de i matbutiken men hur det rent praktiskt skulle gå till det vet jag inte. Jag är ganska säker på att det finns skillnader även om man lusläser leveransbeskrivningarna/offerterna men om det motiverar 200 000:- det kan bara de inblandade svara på.
Det viktigaste är ändå att man får en bra relation till de hantverkare som ska utföra jobbet, tycker jag.
och vi är INTE nöjda. De har hela tiden slarvat, varit otrevliga när jag ställt frågor (jag är kvinna och det kanske är jobbigt för dem?).
Vi har kämpat enormt för att få dem att leverera och åtgärda fel och brister. Det är fortfarande inte klart. De har t ex fått riva upp golvet på hela bottenvåningen eftersom bottenplattan var felgjuten. De skulle sedan "lappa ihop" trägolvet dvs återanvända gammalt golv.
Jag kan verkligen inte rekommendera Eksjöhus. Jag råkar veta att de alltid hävdar att de bara har nöjda kunder men så är inte fallet. Vi är flera husägare här i området som byggt med Eksjöhus och alla har vi haft problem.
Vi har kämpat enormt för att få dem att leverera och åtgärda fel och brister. Det är fortfarande inte klart. De har t ex fått riva upp golvet på hela bottenvåningen eftersom bottenplattan var felgjuten. De skulle sedan "lappa ihop" trägolvet dvs återanvända gammalt golv.
Jag kan verkligen inte rekommendera Eksjöhus. Jag råkar veta att de alltid hävdar att de bara har nöjda kunder men så är inte fallet. Vi är flera husägare här i området som byggt med Eksjöhus och alla har vi haft problem.
Ville bara plocka upp min gamla tråd för att skriva att vi har nu faktiskt beställt ett Lönnebergahus. Leverans senast v39... Det är jättepirrigt, men jag längtar!
I onsdags kom en grävskopa och började att gräva (på gärdet där vi ska bygga) efter det kommunala vattnet/avlopet - jag har förmodligen aldrig blivit så glad över att se en grävskopa i hela mitt liv. Min sambo var inte lika begeistrad över detta stora hål i marken som jag....
Hej hopp!
I onsdags kom en grävskopa och började att gräva (på gärdet där vi ska bygga) efter det kommunala vattnet/avlopet - jag har förmodligen aldrig blivit så glad över att se en grävskopa i hela mitt liv. Min sambo var inte lika begeistrad över detta stora hål i marken som jag....
Hej hopp!
Visst är det en härlig känsla!suspse skrev:
Vänta bara tills natten innan stomresningen, då kan man knappt sova
Jag blev så upphetsad när jag äntligen fick se lastbilarna med vårt hus stående på plats, att jag glömde svänga in på gatan. Fick köra och vända i en korsning ;D
Och kom ihåg, ta mycket bilder! På allt!
*ha,ha*
Då behöver jag inte känna att jag är konstig då....
Det dokumenteras friskt, kan jag säga. Både av oss och av mamma och pappa. De kommer att bli våra närmaste grannar och har FULL koll på vad som händer. Minsta lilla rörelse på gärdet, så kommer det ett sms... ;D
/Susanne
Då behöver jag inte känna att jag är konstig då....
Det dokumenteras friskt, kan jag säga. Både av oss och av mamma och pappa. De kommer att bli våra närmaste grannar och har FULL koll på vad som händer. Minsta lilla rörelse på gärdet, så kommer det ett sms... ;D
/Susanne
När man som vi väntar månad efter månad och inte får någon som helst hjälp med sitt hus så kan man väl åtminstone få tala fritt?
Jag hoppas ni har större tur med husbygget. Mitt bästa råd är att använda en dokumenterat bra och oberoende kvalitetsansvarig samt att även själv utse slutbesiktningsman, det har man rätt till. Det är en av nyheterna i nya lagen fr.o.m. 1 januari. Jag hoppas bara att många använder sig av den möjligheten, hittills verkar det som om alla kör vidare som förr med besiktningsman utsedd av byggfelsförsäkringsbolaget.
Jag hoppas ni har större tur med husbygget. Mitt bästa råd är att använda en dokumenterat bra och oberoende kvalitetsansvarig samt att även själv utse slutbesiktningsman, det har man rätt till. Det är en av nyheterna i nya lagen fr.o.m. 1 januari. Jag hoppas bara att många använder sig av den möjligheten, hittills verkar det som om alla kör vidare som förr med besiktningsman utsedd av byggfelsförsäkringsbolaget.
Till Mastermind och Jarppan!
Jag har läst era historier ett bra tag, förfasat mig över dem som så många andra och lärt mig mycket på vägen. Jag är tacksam över att ni har delat med er av dem och tycker det är fruktansvärt trist. Jag förstår att ni är jä**gt besvikna, och att ni kände er i början som vi gör nu. Man är full av förväntan, det är underbart osv...
Vi har pratat med vår säljare om era situationer, han har svarat konkret och inte försökt att backa undan. Han har heller inte försvarat de säljare ni hade. Vi har tillsammans fört en dialog om det, när vi varit oroliga för att hamna i samma sits som er...
Vi har träffat personer som byggt med Eksjöhus här i vår trakt, och jag har inte hört någon som varit missnöjd. Då kan man lätt tro att det är referenser via Eksjöhus, men så är inte fallet. En familj träffade vi faktiskt här på byggahus.se helt oplanerat och vi fick komma dit och titta på deras jättefina hus (tack igen) helt utan inblandning av Eksjöhus. Vi har tack vare er och era åsikter tagit referenser på byggaren, och jag känner elektrikern sen gammalt.
Det känns otroligt bra, vi litar på människorna vi har omkring oss - men har ändå ett öga öppet ungefär - precis som ni har rekommenderat.
Men det känns ändå som om man ska få dåligt samvete om man skriver något positivt om Eksjöhus (även om jag vet att det inte är er mening) - och det vill jag inte ha nu när allt känns så otroligt bra...
Ha det så bra!
/Susanne
Jag har läst era historier ett bra tag, förfasat mig över dem som så många andra och lärt mig mycket på vägen. Jag är tacksam över att ni har delat med er av dem och tycker det är fruktansvärt trist. Jag förstår att ni är jä**gt besvikna, och att ni kände er i början som vi gör nu. Man är full av förväntan, det är underbart osv...
Vi har pratat med vår säljare om era situationer, han har svarat konkret och inte försökt att backa undan. Han har heller inte försvarat de säljare ni hade. Vi har tillsammans fört en dialog om det, när vi varit oroliga för att hamna i samma sits som er...
Vi har träffat personer som byggt med Eksjöhus här i vår trakt, och jag har inte hört någon som varit missnöjd. Då kan man lätt tro att det är referenser via Eksjöhus, men så är inte fallet. En familj träffade vi faktiskt här på byggahus.se helt oplanerat och vi fick komma dit och titta på deras jättefina hus (tack igen) helt utan inblandning av Eksjöhus. Vi har tack vare er och era åsikter tagit referenser på byggaren, och jag känner elektrikern sen gammalt.
Det känns otroligt bra, vi litar på människorna vi har omkring oss - men har ändå ett öga öppet ungefär - precis som ni har rekommenderat.
Men det känns ändå som om man ska få dåligt samvete om man skriver något positivt om Eksjöhus (även om jag vet att det inte är er mening) - och det vill jag inte ha nu när allt känns så otroligt bra...
Ha det så bra!
/Susanne
Det är klart att man får tala fritt Mastermind, Suspse (Susanne)förklarade mycket bra vad vi tycker och tänker. Jag beklagar verkligen det som hänt/händer er men det är lite tråkigt att så fort det skrivs något positivt om eksjöhus så trycks det ner, vi personligen vet och hört många som byggt med eksjöhus och allt har gått hur bra som helst, just vår säljare tex har goda vitsord.
Hoppas allt löser sig!
Till Susanne
Visst är det spännande, köper ni nyckelfärdigt?
Jag har pricis vatt på tomten, sicket kvällsljus!
Mvh Lotta
Hoppas allt löser sig!
Till Susanne
Visst är det spännande, köper ni nyckelfärdigt?
Jag har pricis vatt på tomten, sicket kvällsljus!
Mvh Lotta