Såg att ni ville bygga Lönneberga med Eksjöhus. Vill då bara tipsa om ett sådant hus som byggts i Österskär strax utanför Sthlm. Jag minns inte adressen men ring Sthlmskontoret så vet de säkert mer.

Det är VÄLDIGT fint, Djurgårdsgrönt med knutar, fönster & veranda i gräddvitt. Tror de har breddat huset ganska mycket också, men fint är det och värt en titt om man ändå är på det hållet.

Lycka till med husbygget!

/M
 
Mjau:
Vi köper väl nästan nyckelfärdigt. Vi ska isolera garaget, och sätta lite kalel och klinkers här och där - inte i badrummen dock.

Vi ska måla huset ute och inne, och tapetsera hela huset. Vi tänkte bjuda hela släkten och ge dem varsinn pensel i present... ;D

Alltså - jag kan säga att vår kvällsol inte gå av för hackor heller - det kommer att få mååånga timmar där sen... och ni då? Ska ni göra något själva?

Michalel01:
Djurgårdsgrön lät spännande - vi ska ha Falu rödfärg faktiskt. Rött hus med vita knutar på landet, kan det bli bättre? Vi fat till Sthlm med jämna mellanrum - ska absolut kolla på huset då! Tack för tipset!

/Susanne
 
Kom på vad vägen hette i Österskär, Heimdalsvägen! I allafall lite lättare att hitta.....och snyggt är det som sagt! Det är mycket tack vare färgen som alltså kallas Djurgårdsgrönt. Personligen tycker jag att färgen på huset är lite "gräddigare" än Djurgårdsgrönt men men...

/M
 
Ni som byggt Eksjöhus:
Hur lång tid tog det från att kontraktet var påskrivet tills att bygget kunde börja och hur lång tid tog det sedan innan det var klart att flytta in??
 
ante100 skrev:
Ni som byggt Eksjöhus:
Hur lång tid tog det från att kontraktet var påskrivet tills att bygget kunde börja och hur lång tid tog det sedan innan det var klart att flytta in??
Det tar ganska långt tid mellan kontraktskrivning och inflyttning (tycker man). Vi bygger ett Lyckan med vinkel och detta bygge kommer att ta 10 månader. På ett Lyckan hus räknar man med 4 månader på fabriken och sen 4 månaders entreprenad.
 
ante100 skrev:
Ni som byggt Eksjöhus:
Hur lång tid tog det från att kontraktet var påskrivet tills att bygget kunde börja och hur lång tid tog det sedan innan det var klart att flytta in??

Vi skrev på kontraktet i augusti.
Husleveransen var v. 10 och vi flyttar in v. 25.

Jag vet att i vårt distrikt har Eksjöhus väldigt många husbyggen igång nu.
Så jag antar att de har lagt på några extra veckor p.g.a det.

/TLA
 
Vi skrev på kontraktet i mars - och det är husleverans v39... Det tar lite tid, men värt att vänta på...

MEN nu har vi helt plötsligt ingen tomt att ställa det på - miljökontoret har sagt nej till vårt bygge. Jag har gått halvt som i dvala sen beskedet och vet just nu ingenting alls - förutom att jag är jätteledsen...

/Susanne
 
Men fyy! :surprised: ... varför har de sagt nej till ert bygge ???
 
De har sagt nej, för att det ligger för några meter för nära en äggproducent.

Vi bor idag ungefär 50 meter ifrån platsen som vi ska bygga på - utan problem....

Det är ett litet samhälle, och vi kommer inte att ligga närmast heller, så det blev lite kaosartet - hade absolut inte räknat med det. Det hade ingen - Tekniska Verken har till och med grävt fram vatten och avlopp....

Vi ska få till ett möte med alla inblandade parter i nästa vecka...

:(
 
Ni Eksjöhusbyggare:
Skriver ni först ett kontrakt på byggsatsen och sedan ett annat kontrakt på entrepenaden eller skriver ni på båda kontrakten samtidigt?

 
ante100 skrev:
Ni Eksjöhusbyggare:
Skriver ni först ett kontrakt på byggsatsen och sedan ett annat kontrakt på entrepenaden eller skriver ni på båda kontrakten samtidigt?
Nu när vi bygger skrev vi på ett kontrakt på hussatsen först. När vi fått bygglov så skrev vi på ett entreprenörskontrakt. Vi skrev alltså inte på båda kontrakten samtidigt.
 
Vi skrev på hussatsen först.

Sen gick det några veckor och då skrev vi på entreprenöravtalen.
 
Vi fick inte båda avtalen samtidigt. Vi hade inte svart på vitt hur avtal 2 skulle se ut när avtalet på materialet upprättades. Det såg inte alls ut så som det sagts när det väl dök upp.

Det är ju egentligen självklart att man ska ha ALLA papper på bordet samtidigt för att ta ställning till. (Det är numera mitt råd till andra som står i begrepp att bygga.)

Man kan undra om det finns någon - oavsett firma - som köpt via den här typen av avtalskonstruktion (dvs 2 avtal) som är nöjd, eller känner fler att det är en konstruktion som medvetet missbrukas?
 
JAA - nu är vi uppe och rullar igen!
Miljökontoret har omprövat beslutet och de går med på det nu!
Tjohoo!
/Susanne
 
Oj! Lycka till! Hoppas det funkar bra.

Jag trodde inte såna där miljökontor knappt kunde ångra sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.