7 668 läst · 17 svar
8k läst
17 svar
Handöverfräs till fräsbord
Sida 1 av 2
Nygammal amatör som vill bygga eget fräsbord.
Har kollat enormt mycket YouTube-filmer för att bestämma mig för hur jag vill ha mitt fräsbord, det stora problemet är att jag inte får tag på fräsen jag vill ha!
Dewalt D26204K verkar vara populär på YouTube, inte minst för att man både kan använda den som plunge- och edgerouter. Hade den beställd på Bauhaus men de kunde efter mycket om och men inte leverera den innan december tidigast, även om man försökte beställa direkt från DeWalt..
Ska jag försöka beställa från Amazon i England eller Tyskland eller ska jag rikta in mig på något annat märke eller modell. Har allt annat i DeWalt men är inte främmande för vilket märke som helst så länge kvaliteten håller, vill kunna använda den både i bordet och som plungerouter och vill ha tag i den hyfsat snart..
Inputs?
Har kollat enormt mycket YouTube-filmer för att bestämma mig för hur jag vill ha mitt fräsbord, det stora problemet är att jag inte får tag på fräsen jag vill ha!
Dewalt D26204K verkar vara populär på YouTube, inte minst för att man både kan använda den som plunge- och edgerouter. Hade den beställd på Bauhaus men de kunde efter mycket om och men inte leverera den innan december tidigast, även om man försökte beställa direkt från DeWalt..
Ska jag försöka beställa från Amazon i England eller Tyskland eller ska jag rikta in mig på något annat märke eller modell. Har allt annat i DeWalt men är inte främmande för vilket märke som helst så länge kvaliteten håller, vill kunna använda den både i bordet och som plungerouter och vill ha tag i den hyfsat snart..
Inputs?
Verktygstokig
· Halland
· 7 543 inlägg
Känns inte den fräsen lite klen för ett fräsbord?ATW skrev:Nygammal amatör som vill bygga eget fräsbord.
Inputs?
Verktygstokig
· Halland
· 7 543 inlägg
Vad som verkar poppis på ytube är inte ngt att rekommendera för att gå på vad det gäller val av sina verktyg enl mig.ATW skrev:
Ja upp i watt lr ner i pris. 4k för en 900w fräs att ha i fräsbord..
Men fräsval diskuteras friskt här på forumet så det är bara att botanisera där för olika synpunkter.
Verktygstokig
· Halland
· 7 543 inlägg
https://www.swedendro-tools.se/shop...odukter&sm=handmaskiner/triton/handoverfrasar
Har motsvarande denna i mitt.
Har motsvarande denna i mitt.
Garderobssnickarn
Medlem
· Västra götaland
· 145 inlägg
Garderobssnickarn
Medlem
- Västra götaland
- 145 inlägg
Jag köpte en sådan fräs från axminister för några år sedan. Bytte till en vanlig 230v kontakt. Jag är supernöjd med fräsen. Den känns smidig och stark.
Men jag har ännu inte bordsmonterat den. Men jag kommer göra det. Men det kommer nog ta 1-2 år tills det är överst på listan.
Men jag har ännu inte bordsmonterat den. Men jag kommer göra det. Men det kommer nog ta 1-2 år tills det är överst på listan.
Verktygstokig
· Halland
· 7 543 inlägg
Gå inte och tro att du kommer hålla på att lossa fräsen och använda den till annat bara. För det kommer du inte . Köp en stark och inte allt för dyr att sätta i bordet och sen en lite mindre att kantfräsa med, makitas lilla brukar va poppis.
Jag har en sån som jag även kört i fräsbordet. Jag köpte dock en Trend T11 och satte i bordet istället, dels för att kunna köra 1/2” stål men mest för att få en integrerad fräslyft. Jag har dewalten kvar för kantfräsning osv. Effekten är ju lite klen, men det får man ju ha i åtanke. Det som störde mig mest var höjdjusteringen, jag tyckte det var riktigt bökigt att göra med den bordsmonterad.ATW skrev:Nygammal amatör som vill bygga eget fräsbord.
Inputs?