Tänkte gjuta en platta till ett växthus nästa helg. Ca 15 kvm, 9 cm tjock. Spelar det nån roll om man väljer C20/25 eller C32/40 på grovbetongen? Den förstnämnda är ju aningen billigare men tänker att det kanske räcker eftersom ett växthus inte väger så mycket. Är någon av dessa varianter att föredra om det är kallt vid gjuttillfället?
Renoverare
· Hammarbyhöjden
· 132 inlägg
C20/25 räcker med största sannolikhet. Det är väl inga laster att tala om? Största anledningen att välja högre klasser för betongen på grundkonstruktioner är ifall man har tösalter eller annat som påskyndar karbonatiseringen och kan göra att armeringen rostar.
Det är också enklare att hantera lägre betongkvaliteer. Dessutom får man färre krympsprickor vilket ger mindre armeringsbehov.
Hur ser geometrin ut i övrigt? Kantbalk? Vad för mark ligger plattan på?
Det är också enklare att hantera lägre betongkvaliteer. Dessutom får man färre krympsprickor vilket ger mindre armeringsbehov.
Hur ser geometrin ut i övrigt? Kantbalk? Vad för mark ligger plattan på?
Har ca 15-20 cm makadam och 10 cm cellplast på det. Marken är generellt väldränerad då det i ena kanten är en stödmur mot grannen så det känns som allt vatten rinner bort pga höjdskillnaden.G Gusten_Gnuk skrev:C20/25 räcker med största sannolikhet. Det är väl inga laster att tala om? Största anledningen att välja högre klasser för betongen på grundkonstruktioner är ifall man har tösalter eller annat som påskyndar karbonatiseringen och kan göra att armeringen rostar.
Det är också enklare att hantera lägre betongkvaliteer. Dessutom får man färre krympsprickor vilket ger mindre armeringsbehov.
Hur ser geometrin ut i övrigt? Kantbalk? Vad för mark ligger plattan på?
Jag skippade kantbalk efter att ha pratat med två betongarbetare som tyckte det var overkill men lade ett 12 mm armeringsjärn i ytterkant, ca 5 cm från kanten på gjutformen. 5200 armeringsnät i övrigt.
Enklare att hantera låter bra. På vilket sätt?
Mer vatten och mindre cement i, vilken gör att den inte är lika stabbig. Riktigt låga vct-tal ger betong som är som bränd gröt, vill inte flyta ut det minsta, måste verkligen vibreras på plats ordentligt.P På Fritiden skrev:
Jag håller däremot inte med om att lägre betongkvalitet (och högre vct) ger mindre krympsprickor, jag tror tvärtom. Men för ditt bruk och din storlek på platta så anser jag att det inte spelar någon roll.
Jag skulle välja c20/25 i dina kläder, en anledning att gå till högre klass ifall det inte krävs för styrka, är att den är tätare och klarar vatten, saltvatten och frostsprängning bättre, men saltvatten lär aldrig bli ditt problem, och plattan kommer ligga på cellplast = vara rätt så torr jämt = ingen risk för frostsprängning.
Bra tänkt.P På Fritiden skrev:
Kom ihåg att lägga överlapp där du "skarvar" järnen, minst 30cm skulle jag säga. Vid riktiga grunder till hus osv så ska det vara minst 60cm överlapp, eller att man bockar krok i änden och mindre överlapp.
Släta armeringsjärn ska alltid ha krok.
edit: Skrev fel och har ändrat "höga vct-tal" till "låga vct-tal"
Redigerat:
När jag läser produktinformationen på byggmax webbsida så står det att jag skall blanda mer vatten i C32/40-betongen än i C20/25. Vill därför dubbelkolla att det ändå är C20/25 som blir den lösare och mer lättarbetade av dessa två.Mikael_L skrev:Mer vatten och mindre cement i, vilken gör att den inte är lika stabbig. Riktigt låga vct-tal ger betong som är som bränd gröt, vill inte flyta ut det minsta, måste verkligen vibreras på plats ordentligt.
Jag håller däremot inte med om att lägre betongkvalitet (och högre vct) ger mindre krympsprickor, jag tror tvärtom. Men för ditt bruk och din storlek på platta så anser jag att det inte spelar någon roll.
Jag skulle välja c20/25 i dina kläder, en anledning att gå till högre klass ifall det inte krävs för styrka, är att den är tätare och klarar vatten, saltvatten och frostsprängning bättre, men saltvatten lär aldrig bli ditt problem, och plattan kommer ligga på cellplast = vara rätt så torr jämt = ingen risk för frostsprängning.
Bra tänkt.
Kom ihåg att lägga överlapp där du "skarvar" järnen, minst 30cm skulle jag säga. Vid riktiga grunder till hus osv så ska det vara minst 60cm överlapp, eller att man bockar krok i änden och mindre överlapp.
Släta armeringsjärn ska alltid ha krok.
edit: Skrev fel och har ändrat "höga vct-tal" till "låga vct-tal"
https://www.byggmax.se/ekonomibetong-p0106
https://www.byggmax.se/grovbetong-k40-p0103
Härligt att få olika bud, haha. Men tack ändå för att ni svarar vad ni tror. Själv har jag ju dålig koll. Tänkte dock åka till byggmax imorgon em och hämta de där 120 säckarna kag behöver så det börjar bli dags att bestämma sig
Då får det bli C32/40 ändå. Tack!
Kommer ha betongvibrator också så förhoppningsvis blir det inte alltför trögjobbat med konsistensen. Kan man försiktigt öka vattenmängden om man tycker det är för fast när man lägger ut den?
Kommer ha betongvibrator också så förhoppningsvis blir det inte alltför trögjobbat med konsistensen. Kan man försiktigt öka vattenmängden om man tycker det är för fast när man lägger ut den?
Det är lite typ detta, som man (Matti) tänker på:Matti_75 skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/ytskikt-pa-betongplatta-frusit-soender.140141/
Om det kryper ner fukt i plattan och det sen fryser så spräcker det plattan, mer eller mindre.
Men lågt vct (högre betongkvalitet) så blir betongen tätare och suger inte åt sig lika mycket vatten. En annan variant är att blanda i luftporbildare, men då tror jag det måste bli betong från betongstation, jag vet inte om man kan fixa det med hemblandad betong.
Luftporerna skyddar betongen mot att sprängas vid frysning.
Kommer betongplattan under växthuset kunna hållas torr?
När det gäller hus/villor, så är ju plattan dels rätt väl skyddad mot fukt, sen är den varm, kanske över noll hela vintern, men annars varm över året vilket gör att den mest torkar ur hela tiden.