C
M Manfreds skrev:
Nej, det är verkligen inte vad YIMBY är.
Så en "YIMBY" förespråkar inte tolerans och upplever inte sig själva som toleranta? Där tappade du mig...

Och helt ärligt, generellt påverkar sånt som i detta exemplet marknadspriset marginellt medans den upplevda försämringen för fastighetsägaren är upphöjt i tio.
Det finns ingen normal människa som skulle känna "Jaaa, äntligen!" om de hamnade i samma situation som villaägarna i artikeln. Även om det säkert finns en hel del som tror att de skulle känna så. Och vad har marknadspriset med saken att göra? Det är ju inte därför grannarna är upprörda.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Så en "YIMBY" förespråkar inte tolerans och upplever inte sig själva som toleranta? Där tappade du mig...


Det finns ingen normal människa som skulle känna "Jaaa, äntligen!" om de hamnade i samma situation som villaägarna i artikeln. Även om det säkert finns en hel del som tror att de skulle känna så. Och vad har marknadspriset med saken att göra? Det är ju inte därför grannarna är upprörda.
Jag var kanske lite otydlig men jag uppfattar det som att du inte håller isär begreppen NIMBY och YIMBY. De är direkta motsatser till varandra. Du hävdade att YIMBY bara är toleranta till det drabbar dem själva.

Man behöver ju inte jubla för egen del men man kanske kan se nyttan i förtätning? Sen tycker jag inte överdrivet synd om redan priviligierade villaägare (är en själv obs obs) som gnäller över förtätning. Har själv ett planförslag som berör mitt bostadsområde vilket har varit föremål för mycket gnäll av en massa NIMBY-grannar.

Det var folk i tråden som nämnde sjunkande fastighetspriser, därav.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
C
M Manfreds skrev:
Jag var kanske lite otydlig men jag uppfattar det som att du inte håller isär begreppen NIMBY och YIMBY. De är direkta motsatser till varandra. Du hävdade att YIMBY bara är toleranta till det drabbar dem själva.
Jag förstår, nej då var det uppenbarligen jag som var otydlig.

Vad jag menar är att det är j-ligt lätt att säga att man är "YIMBY" tills man själv drabbas av något man inte tycker om. Och då förvandlas till en typisk NIMBY. Åtminstone i omvärldens ögon. I sakens natur ligger ju att NIMBY:n alltid har någon förklaring till varför det är OK någon annanstans, men inte just här.

Jag tror knappast någon planerar att bli en NIMBY, det är liksom inte en ideologi.
Och motsatsen till NIMBY får jag till "OK här, men inte någon annanstans". Dvs. någon sorts missunnsamhet.
Därav det komiska med "YIMBY" som någon sorts anti-reaktion.
 
V VLJ skrev:
Syftet med ett bygglov är inte i någon värld att säkerställa att området inte förändras.
Syftet med ett bygglov är att bebyggelsen ska följa gällande regler och lagar, samt en till viss del "subjektiv" bedömning huruvida det är lämpligt eller ej.
Inom tätbebyggt område finns det i regel en detaljplan som reglerar bebyggelsens utformning, t.ex. hur mycket och hur högt man får bygga just där. Då ska även bygglovet ta hänsyn till den.

I det här fallet finns det alltså en detaljplan som säger att tomten i fråga får bebyggas i till den grad som bygglovet har givits för. Att bygga en lika stor villa istället, som skuggade grannens tomt lika mycket, hade alltså sannolikt inte varit något som helst problem, även om grannen säkert hade överklagat i alla fall.

Då återstår frågan huruvida det är tillåtet att bygga ett flerfamiljhus på tomten, vilket är svårt att säga utan att ha sett detaljplanen. I detaljplaner finns det möjlighet att specificera t.ex. "endast friliggande villor" eller "endast radhus" m.m, men det är inte säkert att det har gjorts. Det kan vara så att intentionen i detaljplanen var att bara villor skulle byggas, utifrån den byggrätt som gavs, men att bolaget i fråga har hittat ett kryphål.

Men som flera har sagt: Vill ni inte att det byggs på fastigheten intill får ni köpa den också. Det är enda sättet att vara säker.
Sedan tillkommer den lilla förargliga formuleringen "godkänd avvikelse". Dvs Byggnadsnämnden godkänner något utanför detaljplanen, vilket i sig kan överklagas. Men överprövande myndigheter ser mest till om det varit processfel, att man inte följt arbetsgången. Det finns många exempel på "godkänd avvikelse", bl.a. där jag byggt senast. Det trågiga med detta, är att likabehandlingsprincipen inte gäller.. Grannen kan få bygga utanför gällande detaljplan, men du nekas. Sverige har skitdålig rättssäkerhet inom bygg, generellt. Kommuners godtycke är ett delproblem. Utan att veta, så verkar hushöjd och takvinklar inte att ingå i detaljplanen i detta fall.
 
banjoragge banjoragge skrev:
Sedan tillkommer den lilla förargliga formuleringen "godkänd avvikelse". Dvs Byggnadsnämnden godkänner något utanför detaljplanen, vilket i sig kan överklagas. Men överprövande myndigheter ser mest till om det varit processfel, att man inte följt arbetsgången. Det finns många exempel på "godkänd avvikelse", bl.a. där jag byggt senast. Det trågiga med detta, är att likabehandlingsprincipen inte gäller.. Grannen kan få bygga utanför gällande detaljplan, men du nekas. Sverige har skitdålig rättssäkerhet inom bygg, generellt. Kommuners godtycke är ett delproblem. Utan att veta, så verkar hushöjd och takvinklar inte att ingå i detaljplanen i detta fall.
Äsch, de mindre avvikelser som tillåts måste ändå vara förenliga med planens syfte. Så det är inte som att de avviker nämnvärt från vad som kan förväntas av detaljplanen.
 
Mikael_L
banjoragge banjoragge skrev:
Utan att veta, så verkar hushöjd och takvinklar inte att ingå i detaljplanen i detta fall.
Om detaljplanen godkänner 2-planshus så verkar det där helt OK enligt DP.
Om det uttryckligt står att inredd vind godkänns så är nog det där stora huset planenligt.
Om det uttryckligt står att inredd vind ej är tillåtet så är nog det där stora huset ej planenligt.

Står det inget om inredd vind, så vet jag inte säkert hur DP ska tolkas.
 
Regleras enkelt med att enfamiljshuset får avloppsservis för ett enfamiljshus. En vanlig familj kan knappast spola i alla toaletter samtidigt..
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Äsch, de mindre avvikelser som tillåts måste ändå vara förenliga med planens syfte. Så det är inte som att de avviker nämnvärt från vad som kan förväntas av detaljplanen.
Nja...Ett exempel från den kommun jag byggt i senast: Detaljplanen säger "hus på max 70 m² och en komplementsbyggndad på 50 m²". Inget hus i området är byggt under 130 m², men när jag ansökte om bygglov, hade man bytt folk såväl politiskt som på bygglovsenheten och plötsligt gällde planen igen. På mina frågor om varför grannarna (minst 10 hus) byggts större, blev svaret att "då är det godkända avvikelser". Jag undersökte detta noga och kom fram till att överklaga var meningslöst. Efter att ha kollat med min KA, som har varit i kontakt med ca 10 kommuner, fick jag bekräftat att så är det:(
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om detaljplanen godkänner 2-planshus så verkar det där helt OK enligt DP.
Om det uttryckligt står att inredd vind godkänns så är nog det där stora huset planenligt.
Om det uttryckligt står att inredd vind ej är tillåtet så är nog det där stora huset ej planenligt.

Står det inget om inredd vind, så vet jag inte säkert hur DP ska tolkas.
Max byggyta då?
 
M
S Sackaros skrev:
Regleras enkelt med att enfamiljshuset får avloppsservis för ett enfamiljshus. En vanlig familj kan knappast spola i alla toaletter samtidigt..
Hur menar du? Att ledningen inte räcker till?
 
M Markarbetaren skrev:
Hur menar du? Att ledningen inte räcker till?
Så skulle det kunna bli, man drar ju inte samma storlek på avloppsledning till ett flerfamiljshus som till en enfamiljsvilla..
 
M maria01 skrev:
du menar säkerställa för folk med pengar inte kommer i närheten av hyresrätter
Njae, jag menar att om jag omsorgsfullt valt ett område att göra min livs investering och bosätta mig så förväntar jag mig att förutsättningarna inte drastiskt ska förändras.

OBS, denna förväntning bygger på det faktum att byggande (inom detaljplan) är extremt rwglerat för MIG om jag skulle vilja göra något. Då förväntar jag mig att detsamma gäller omgivningen.

Hade det varit fritt fram för alla att göra vad som helst på sin tomt hade givetvis situationen varit en annan.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
M
S Sackaros skrev:
Så skulle det kunna bli, man drar ju inte samma storlek på avloppsledning till ett flerfamiljshus som till en enfamiljsvilla..
Det brukar inte vara nån skillnad. Det är projektören som avgör storleken på avloppet och här kan jag inte hitta nån röd tråd. Vi brukar dra fram 160mm till avloppet till villor, ibland 110mm. En nybyggd förskola för 2 år sedan drog jag fram 160mm. En sporthall 160mm.
Vattenservis brukar vara 32mm in i villa, men 50mm är standard fram till tomtgräns i Göteborg. Större fastigheter brukar ha 50mm eller 63mm.
Det krävs ganska stora mängder vatten innan ett 110-rör går fullt. Tänk tex. takavvattning som i princip alltid är 110mm. Ett tak på 150m2 och en riktig störtskur brukar inte vara några problem och det är betydligt mer vatten än vad 10-talet vattenutkastare ger på en 50mm vattenservis. (Hypotetiskt exempel)
 
  • Gilla
elpaco och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
K Kirre2 skrev:
Max byggyta då?
Jag vet ju inte vad just planen på den här fastigheten medger.
Men det är inte helt ovanligt att det står att byggytan får vara max 25% av tomtytan, och att det inte finns något annat villkor. Och då medges det ju ett rätt stort hus ifall tomten är stor, för 2000kvm tomt får man då bygga 500m2, dvs 1000 m2 fördelat på två plan, och ännu mer ifall inredd vind är tillåtet.

Nu vet jag inte vad tomtstorlek det var här, fick för mig att jag såg 1600m2 någonstans, det skulle då medge boarea på nästan 400m2 per våningsplan ifall DP är skriven så.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
S Spannen skrev:
Njae, jag menar att om jag omsorgsfullt valt ett område att göra min livs investering och bosätta mig så förväntar jag mig att förutsättningarna inte drastiskt ska förändras.

OBS, denna förväntning bygger på det faktum att byggande (inom detaljplan) är extremt rwglerat för MIG om jag skulle vilja göra något. Då förväntar jag mig att detsamma gäller omgivningen.

Hade det varit fritt fram för alla att göra vad som helst på sin tomt hade givetvis situationen varit en annan.
I En stad som Stockholm så blir det aldrig en förlust med några hyresgäster som grannar marknaden är för het för det sen grannarna i artikeln såg ju ut som dom hade bott där väldigt länge så vinst gör dom den dagen dom är för gamla att bo själv en då
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.