Har köpt en ny garageport. När jag monterade garageporten använde jag en krysslaser vilket borde innebära att allt sitter som det ska. Inga problem med att stänga eller öppna porten och ingenting tar emot.
När jag monterade motorn visade det att den ofta krånglar. När jag ska stänga stannar porten och börjar gå åt motsatta hållet. Ibland fungerar det som det ska. Börjar den krångla verkar det som om det börjar krångla allt oftare om jag stänger och öppnar porten.
Enligt lampan på motorn stannar den p.g.av överbelastning.
Har ställt om draget i fjädrarna vilket medförde att om jag minskar draget i fjädrarna fungerar det bättre. När jag ska stänga porten går den inte ända ner vilket resulterar i att när det är en 10 cm glipa stannar porten och åker upp. Lossar jag fjädringen helt går porten ända ner men den stannar inte. Verkar som om motorn får en impuls om att någonting sitter i vägen vilket resulterar i att porten åker upp.
Lossar jag fjädringen helt orkar motorn inte dra upp porten vilket resulterar i att porten åker upp en bit och så stänger den. När porten krånglar får jag tre blink på lampan.
Försöker jag hjälpa till att stänga och öppna porten fungerar allt perfekt.
I manualen hittar jag inga uppgifter om hur jag ställe ändläget så att porten stannar i öppet och stängt läge. Jag skulle också behöva ställa läget så att porten inte ständigt stannar och indikerar överbelastning.
Någon som har koll på om det går att lossa på kåpan och vilka trim pottar ska jag skruva på så att min port fungerar som den ska.
Känns som lite slöseri med tusenlapparna om jag ska behöva köpa en ny motor till porten bara för motorn är felinställd och saknar inställningsmöjligheter.
 
Låter som att du bör reklamera porten till Bauhaus då.

Det är inte så att porten är skevt monterat i öppningen vilket gör att den går trögt? Det kan mycket väl vara så att du använt laser och att den är i våg och lod, men inte i samma vertikalplan.
 
Det många missar är att kolla om alla hjul löper fritt, rullar några hjul trögt så blir det högre belastning.
Tror inte det hänger på fjädrarna.
Koppla bort motorn och dra den för hand, så märker du hur trögt/lätt det går, ska gå dra den för hand utan problem!
Nu kan jag inte just Bauhaus port, men principen bör vara densamma som typ Hörmanns portar.
 
A
N nallepu skrev:
Har köpt en ny garageport. När jag monterade garageporten använde jag en krysslaser vilket borde innebära att allt sitter som det ska. Inga problem med att stänga eller öppna porten och ingenting tar emot.
När jag monterade motorn visade det att den ofta krånglar. När jag ska stänga stannar porten och börjar gå åt motsatta hållet. Ibland fungerar det som det ska. Börjar den krångla verkar det som om det börjar krångla allt oftare om jag stänger och öppnar porten.
Enligt lampan på motorn stannar den p.g.av överbelastning.
Har ställt om draget i fjädrarna vilket medförde att om jag minskar draget i fjädrarna fungerar det bättre. När jag ska stänga porten går den inte ända ner vilket resulterar i att när det är en 10 cm glipa stannar porten och åker upp. Lossar jag fjädringen helt går porten ända ner men den stannar inte. Verkar som om motorn får en impuls om att någonting sitter i vägen vilket resulterar i att porten åker upp.
Lossar jag fjädringen helt orkar motorn inte dra upp porten vilket resulterar i att porten åker upp en bit och så stänger den. När porten krånglar får jag tre blink på lampan.
Försöker jag hjälpa till att stänga och öppna porten fungerar allt perfekt.
I manualen hittar jag inga uppgifter om hur jag ställe ändläget så att porten stannar i öppet och stängt läge. Jag skulle också behöva ställa läget så att porten inte ständigt stannar och indikerar överbelastning.
Någon som har koll på om det går att lossa på kåpan och vilka trim pottar ska jag skruva på så att min port fungerar som den ska.
Känns som lite slöseri med tusenlapparna om jag ska behöva köpa en ny motor till porten bara för motorn är felinställd och saknar inställningsmöjligheter.
Du behöver nog ta reda på hur motorn programmeras/installeras,den behöver veta ändlägen,hur tungt porten går mm ofta ett "lärprogram" man kör.
 
I anvisningen står det att man ska trycka på knappen och så ska porten stänga och öppna ett par gånger och ställa in sig själv. Bruksanvisningen är rörig och maskinöversatt troligtvis från Tyska. I en vettig bruksanvisning ska bilderna finnas på fram eller baksidan och texten ska vara uppdelat på olika språk. Här byter man språk på var och varannan rad..
Pratade med en granne som fick samma problem. Gamla garage har lägre takhöjd vilket medför att staget mellan drivlinan och garageporten ligger nästan vågrät och inte i ca 45 graders vinkel vilket gör att garageporten tidigare slår i garagegolvet och motorn uppfattar det som om något kommit i vägen och öppnar porten. Man kan bocka staget eller som min granne byta ut den till en vantskruv där man kan ställa in avståndet mellan drivlinan och garageporten.
Min granne hade också problem med fjädrarna och att porten tjuvstannade i mellanlägen. Får testa olika mellanlägen om det kan vara så att jag har haft fjädrarna först för spända och sedan för lösa. Min granne valde att byta ut fjädrarna mot metalltyngder.
Har smort alla gångjärn och rullar. Alla rullar rullar lätt och ligger rakt i spåret. Det är bara under de sista 15 cm som porten går trögt beroende på att fjädrarna då blir hårt spända. "har satt fjäderspänningen på översta läget så att fjädrarna knappast påverkar garageporten. När jag monterade porten kollade jag att styrningen på både vänster och höger sida ligger i nivå. När jag monterade styrningen i taket höll jag laservattenpasset mot garageporten för att allt ska vara i 90 grader mot porten. Så det finns inget som sitter snett.
Annars rekommenderar jag ett stort paket plåster eller att man tar fram ett ark smärgelduk och putsar av lite råa plåtkanter.
 
A
Vet inte vilken port det är,men normalt sitter motorskenan på ett visst avstånd från övre kant portblad,det varierar inte normalt med takhöjden,fjäderspänning bör vara så som tidigare nämnts,den ska gå lätt att öppna och stänga även stanna i stängt läge med motorn bortkopplad.
 
Arnmark
Att den stannar och åker upp igen tyder på att den tar i något, då ska den stanna och åka upp igen. Det är en säkerhetsanordning så man inte ska bli klämd i den.

Jag har en skittrög port. Jag fick ta i rejält för att få upp den så jag köpte en boxer 2000. Med endast ögonmått så smällde jag upp den och den har funkat hur bra som helst. Manualen var ju inte mycket att hänga i granen men jag har för mig att jag kollade nån video på Youtube.

Gissar på att du fått ett måndagsex, men lägg upp några bilder på hur du satt upp den om du har möjlighet.
 
Ën elkille kom på besök och skulle dra en sladd till strömbrytaren som öppnar porten. Han lossade på kåpan och kom på att det var glapp i knappen som man ska trycka in och hålla intryckt efter att man satt i kontakten. När vi höll knappen intryckt och stoppade in kontakten började lampan blinka och efter några minuter öppnade och stängde porten som den skulle göra enlig anvisningarna. Så nu är det frid och fröjd som det ska vara. Ska bara slipa av lite vassa plåtkanter så slipper manblodvite också.
 
  • Gilla
Perplexus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.