26 158 läst · 9 svar
26k läst
9 svar
Renovering av källarvägg, puts och mögel
Hej!
Precis köpt ett hus från 49. Håller på som bäst att riva allt organiskt material från källaren.
Fråga 1. Stöter ibland på puts som lätt lossnar. Ska man gå igenom källarens väggar och banka lite lätt för att se vilken puts som är dålig? Hur ska man säkerställa att bara bra puts är kvar? Jag menar att även bra puts lossnar vid tillräckligt stor kraft?!
fråga 2. har lite mögel och svamp på vissa väggar, hur går man till väga? tar bort det med skrapa, sedan någon antisvamp/mögelmedel? vilket i så fall?
Tack för svar
/Sam, nybliven rookie-husägare
Precis köpt ett hus från 49. Håller på som bäst att riva allt organiskt material från källaren.
Fråga 1. Stöter ibland på puts som lätt lossnar. Ska man gå igenom källarens väggar och banka lite lätt för att se vilken puts som är dålig? Hur ska man säkerställa att bara bra puts är kvar? Jag menar att även bra puts lossnar vid tillräckligt stor kraft?!
fråga 2. har lite mögel och svamp på vissa väggar, hur går man till väga? tar bort det med skrapa, sedan någon antisvamp/mögelmedel? vilket i så fall?
Tack för svar
/Sam, nybliven rookie-husägare
Har inte själv haft mögelproblem i källaren, dock fukt och löst sittande puts. Dränering är gjord och vilket år som helst ska vi skrapa ner löst sittande puts och lägga på ny och därefter måla med tvåkomponents silikatfärg utan latexinblandning.
Vad gäller mögel har jag sett på Boracols hemsida att man kan ha det även på puts. Hur det påverkar bruk och färg har jag dock ingen aning om.
Kanske kan man slå ner den lösa putsen, "grunda" med boracol där det varit mögligt och sedan putsa. Då har man ju fått in boracolen så djupt som möjligt och man riskerar inte att boracolen påverkar målningen.
Vad gäller mögel har jag sett på Boracols hemsida att man kan ha det även på puts. Hur det påverkar bruk och färg har jag dock ingen aning om.
Kanske kan man slå ner den lösa putsen, "grunda" med boracol där det varit mögligt och sedan putsa. Då har man ju fått in boracolen så djupt som möjligt och man riskerar inte att boracolen påverkar målningen.
hej och tack för svar!
Hmm... Möglet beror på, vilket jag är 99% säker på, allt organiskt material dvs trä som hela källaren var inredd med. Möglet levde på träet. Så jag hoppas att det räcker med att skrapa bort det och tvätta med något medel. Boracol låter jobbigt, dyrt och vanskligt.
När du säger "slå ner den lösa putsen" vilken metod syftar du på?
/Sam
Hmm... Möglet beror på, vilket jag är 99% säker på, allt organiskt material dvs trä som hela källaren var inredd med. Möglet levde på träet. Så jag hoppas att det räcker med att skrapa bort det och tvätta med något medel. Boracol låter jobbigt, dyrt och vanskligt.
/Sam
Vad jag menade var att all lös puts måste bort. Nytt putspåslag måste ske på fast underlag. Dvs skrapa bort löst/"pullvrigt" ytskikt och medelst hammare och mejsel ta bort putssjok som har lossnat helt (sk bom).
Man kan ju misstänka att där du har mögelpåslag i putsen från trästrukturen så är putsen ändå lös/"pullvrig" så du måste skrapa bort den = möglet försvinner och du behöver inte Boracola... Kanske ... ;D
Man kan ju misstänka att där du har mögelpåslag i putsen från trästrukturen så är putsen ändå lös/"pullvrig" så du måste skrapa bort den = möglet försvinner och du behöver inte Boracola... Kanske ... ;D
Jag har kört mindre områden med färgskrapa vilket jag inte skulle orka göra på större ytor. Kör man större ytor så finns det speciella saneringsfräsar. Kolla festool.se för ett exempel på sådan. Fräsar finns att hyra och då lämpligtvis tillsammans med utrustning för att suga upp/ut de gigantiska mängder av damm du kommer att generera... Man kan också låta blästra väggarna.
Ska förhoppningsvis göra min källare i vinter och kan därefter ge ett bättre svar ;D Finns dock flera här på forumet som har skrivit om det hela och som säkert kan ge bättre svar!
Ska förhoppningsvis göra min källare i vinter och kan därefter ge ett bättre svar ;D Finns dock flera här på forumet som har skrivit om det hela och som säkert kan ge bättre svar!
Produkter som diskuteras: "färgskrapa"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
du har rätt att det beror på träet och du behover ingen boracolbehandling. Blir källaren torr och varm så finns det ingen chans för mögel . Puts och betong är i övrigt ingen bra underlag för mögel och det är oftast vattenlösliga saltavlagringar som kan likna mögel men kan tvättas med vatten och det kosmetiska problemet är borta. Missfärgningar på puts är oftast saltkristaler som liknar ull och damm som har fastnat på fuktig yta men sällan mögel. Putsen är ju så pass basisk så ingen mögel tål sån miljö. Skrappa det som sitter löst med alla verktyg du tycker fungerar bra: spackelblad, skruvmeisel och hammare .... du kommer snabbt att få känsla för vad som sitter löst och kan petas bort och vad som är OK . Oftast är putsen sandig och smulas sönder i områden nere vid golvet... banka och hör om det är tomrum bakom... är det det så skall putsskorpan av.Samonite skrev:Hmm... Möglet beror på, vilket jag är 99% säker på, allt organiskt material dvs trä som hela källaren var inredd med. Möglet levde på träet. Så jag hoppas att det räcker med att skrapa bort det och tvätta med något medel. Boracol låter jobbigt, dyrt och vanskligt.
/Sam
När du tycker att det är tid för att putsa ska du börsta bort löst sand, vattna väggarna ordentligt och lägga puts på
lycka till
gaia
Produkter som diskuteras i tråden