3 104 läst · 11 svar
3k läst
11 svar
Hur går en asbestsanering till?
Har sökt men inte funnit någon tråd som beskriver hur en asbestsanering ska gå till på ett yrkesmässigt sätt, dvs hur en asbestsanerare jobbar. Tänker att det kan vara nyttigt om man vill göra det själv eller inför samtal med en saneringsfirma. Att jag frågar är för jag själv står inför asbest i rörböjar, klinkers och heltäckningsmatta och jag vill säkerställa jag gör det rätt om jag väljer att göra det själv. Mest för mina barns skull, för dom ska inte behöva utsättas för asbest.
Till att börja med behövs en luftrenare, en H klassad dammsugare. För asbestsanerare ska en fläktassisterad skyddsmask användas som jag förstått det. Kostnad minst ca 10000+10000+10000.
Men hur gör man sen? Säg att man ska ta bort en matta limmad med svartlim eller klinkers, plastarar man då fullständigt in väggar och tak i plast och skapar undertryck eller täpper man enbart igen alla öppningar?
Hur går städningen till efteråt? Dammsugning och våttorkning? Hur våttorkar man? Ett drag, sedan är trasan förbrukad eller använder man samma trasa en längre stund?
Detta behöver inte bli en diskussion om hur farligt asbest är eller inte är utan snarare råd om man vill göra det själv. Men hur nojjig man är avgör ju såklart hur någgrann man är vid saneringen...
Till att börja med behövs en luftrenare, en H klassad dammsugare. För asbestsanerare ska en fläktassisterad skyddsmask användas som jag förstått det. Kostnad minst ca 10000+10000+10000.
Men hur gör man sen? Säg att man ska ta bort en matta limmad med svartlim eller klinkers, plastarar man då fullständigt in väggar och tak i plast och skapar undertryck eller täpper man enbart igen alla öppningar?
Hur går städningen till efteråt? Dammsugning och våttorkning? Hur våttorkar man? Ett drag, sedan är trasan förbrukad eller använder man samma trasa en längre stund?
Detta behöver inte bli en diskussion om hur farligt asbest är eller inte är utan snarare råd om man vill göra det själv. Men hur nojjig man är avgör ju såklart hur någgrann man är vid saneringen...
Redigerat:
Nja, proffråd blir det inte från mig men dugliga råd borde det vara iaf .
Andningsskydd, undertryck, klädbyte och ev vattenbegjutning. Finns beskivet i några andra asbesttrådar här på forumet.
Jag sparade 29K av den budgeten och köpte skyddsmask 2 kanalfläktar, en frånluftsfläkt, rör, tejp och byggplast på biltema. Har med trygghet rivit ut både eternitskivor, ventilationsrör, mattor och bilat golv. Vatten och sprayaggregat för vattenbegjuting hade jag redan. Dammsugning ser jag inte som nödvändigt. Sopning och våttorkning (flera drag) funkar också.
just det, fick betala några hundra för deponi av ett släplass eternit så säg 1500kr inalles.
Andningsskydd, undertryck, klädbyte och ev vattenbegjutning. Finns beskivet i några andra asbesttrådar här på forumet.
Jag sparade 29K av den budgeten och köpte skyddsmask 2 kanalfläktar, en frånluftsfläkt, rör, tejp och byggplast på biltema. Har med trygghet rivit ut både eternitskivor, ventilationsrör, mattor och bilat golv. Vatten och sprayaggregat för vattenbegjuting hade jag redan. Dammsugning ser jag inte som nödvändigt. Sopning och våttorkning (flera drag) funkar också.
just det, fick betala några hundra för deponi av ett släplass eternit så säg 1500kr inalles.
Produkter som diskuteras: "Andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Underbart att ni amatörer säger dammsugning är onödigt.BigR skrev:Nja, proffråd blir det inte från mig men dugliga råd borde det vara iaf .
Nog dags för er att läsa på lite mer..
Mvh En Sanerare
För det första så är det inte längre godkänt att ha fläktassisterad mask utan måste vara tryckluftsmatad (tillkommer då kostnad för kompressor och filter/regulator).
Med mattrivning så hade jag tömt rummet på allt löst, tejpat/plastat öppningar och ställen där damm kan lägga sig. Skapat undertryck med luftrenare (som kontrollerats med lufttrycksmätare).
Rivit mattan iförd tryckluftsmask och overall som är såpass tät att fibrer inte kan passera igenom materialet. förpackat mattan i säckar av tjockare plast sk. Kakel säckar. Helst dubbla säckar eftersom mattor gärna har vassa/sågtandade kanter som lätt tar sig igenom säckarna. Finns plats i rummet hade säckarna fått stå kvar och utsatts för samma rengöring som resten av rummet. Är det trångt hade jag haft någon som tog emot säckarna utanför rummet efter jag torkat av dem.
Direkt efter mattrivning hade jag dammsugit av hela utrymmet, klivit ur rummet in i en tresteg sluss där jag kan klä av mig overallen och säcka/kasta den i första steget, tvätta av mig i andra steget och ta på mig mina vanliga kläder i tredje steget.
Efter det hade rummet fått vila några timmar/över natten så att de fibrer som finns kvar i luften hinner landa på någon yta. Dagen efter hade jag gått in igen (fortfarande med mask och overall. Eventuellt dammsugit igen, sen våttorkat ALLT med trasor som byts ganska ofta sk. Finsanering. När det är klart så hade jag gått ut igen enligt samma procedur som dagen före. Sedan rivit slussen och all plast i rummet efter att all luft växlat 40 gånger enligt uträkning baserad på rumsvolymen.
MEN det här är en beskrivning av hur det MÅSTE ske enligt lagar och regler för min och andras säkerhet i min roll som anställd asbestsanerare.
Som privatperson kan man göra lite hur som helst som tidigare beskrivits.
Med mattrivning så hade jag tömt rummet på allt löst, tejpat/plastat öppningar och ställen där damm kan lägga sig. Skapat undertryck med luftrenare (som kontrollerats med lufttrycksmätare).
Rivit mattan iförd tryckluftsmask och overall som är såpass tät att fibrer inte kan passera igenom materialet. förpackat mattan i säckar av tjockare plast sk. Kakel säckar. Helst dubbla säckar eftersom mattor gärna har vassa/sågtandade kanter som lätt tar sig igenom säckarna. Finns plats i rummet hade säckarna fått stå kvar och utsatts för samma rengöring som resten av rummet. Är det trångt hade jag haft någon som tog emot säckarna utanför rummet efter jag torkat av dem.
Direkt efter mattrivning hade jag dammsugit av hela utrymmet, klivit ur rummet in i en tresteg sluss där jag kan klä av mig overallen och säcka/kasta den i första steget, tvätta av mig i andra steget och ta på mig mina vanliga kläder i tredje steget.
Efter det hade rummet fått vila några timmar/över natten så att de fibrer som finns kvar i luften hinner landa på någon yta. Dagen efter hade jag gått in igen (fortfarande med mask och overall. Eventuellt dammsugit igen, sen våttorkat ALLT med trasor som byts ganska ofta sk. Finsanering. När det är klart så hade jag gått ut igen enligt samma procedur som dagen före. Sedan rivit slussen och all plast i rummet efter att all luft växlat 40 gånger enligt uträkning baserad på rumsvolymen.
MEN det här är en beskrivning av hur det MÅSTE ske enligt lagar och regler för min och andras säkerhet i min roll som anställd asbestsanerare.
Jag menar att dammsuga är en bra idé då fibrerna fastnar på de flesta material, och med dammsugning minimerar du att det kommer finns några kvar efter våttorking, sen är det känt i våra kretsar att renaste stället i ett saneringsrum är vid dammsugarslangsöpnning Men visst så funkar kanske det med dina macgyver lösningar med , de är inte helt fel faktiskt.BigR skrev:
.T Thorbearswe skrev:För det första så är det inte längre godkänt att ha fläktassisterad mask utan måste vara tryckluftsmatad (tillkommer då kostnad för kompressor och filter/regulator).
Rivit mattan iförd tryckluftsmask och overall som är såpass tät att fibrer inte kan passera igenom materialet. förpackat den i säckar av tjockare plast sk. Kakel säckar. Helst dubbla säckar eftersom mattor gärna har vassa/sågtandade kanter som lätt tar sig igenom säckarna. Finns plats i rummet hade säckarna fått stå kvar och utsatts för samma rengöring som resten av rummet. Är det trångt hade jag haft någon som tog emot säckarna utanför rummet efter jag torkat av dem.
Fick en vecka sedan reda på att fläkt fortfarande används i skånelän, där det är helt enligt arbetsmiljöverkets regler.
Där ser man!M Mannagann skrev:
Visste inte att det fanns regionala skillnader.
Min föredetta arbetsgivare (jag bytte bana efter 11 år som sanerare för ca 10 månader sedan) är verksam i "halva Sverige" men jag höll till i mälardalen. Vi höll ut så länge vi kunde med fläktpaketet men sista året var det bara tryckluft som gällde enligt arbetsmiljöverket.
Redigerat:
Så sant h-13, gärna av något välkänt märke Huskvarna ”Pullman” eller dustcontrol är väl att föredra. Annars kan man alltid få hjälp på närmaste maskinuthyrare.BigR skrev:
Så för hemmafixaren får man bedöma vad utrymmet och omständigheterna kräver. Dvs är det totalrivning eller enstaka rörböj. Vilka material gäller det, måste åverkan på materialen göras eller kan dom plockas lös intakta. Finns det möjligheter att skapa undertryck och omsätta luft effektivt. Vistas folk i anliggande lokaler.
Sedan får man får man planera för arbetsprocess för utförande av själva arbetet men även materialhantering och avslut med omhändertagande/sanering av skyddsutrustning. Här blir det värdefullt med lite input om hur yrkesmässig sanering går till.
Med det som underlag kan man sedan lugnt puttra runt med sin Skoda och köpa materialet arbetet kräver och om man behöver hyra en stoftavskiljare hakar man också på släpet .
Sedan får man får man planera för arbetsprocess för utförande av själva arbetet men även materialhantering och avslut med omhändertagande/sanering av skyddsutrustning. Här blir det värdefullt med lite input om hur yrkesmässig sanering går till.
Med det som underlag kan man sedan lugnt puttra runt med sin Skoda och köpa materialet arbetet kräver och om man behöver hyra en stoftavskiljare hakar man också på släpet .
Medlem
· Västernorrland
· 10 898 inlägg
Sen får man väl tänka på att mycket regler och förordningar för de som sanerar är till för den som sanerar. Det är inte för att säkerställa att varenda fiber tas om hand. Saneringsmässigt kan man liksom inte göra mer än vad man kan och det finns nog ingen saneringsfirma som tänker skriva på nå dokument att nu är allt borta till 100% Riktigt så fungerar det nog inte......
Gör man ett sånt här jobb själv. Säg att det bara är ett antal isoleringsmeter på nå rör så skyddar man sig med mask, engångsdräkt och ser till att fånga upp materialet i påsar och gör vad man kan. Sen dammsugar och ev spolar av om det går och då har man liksom gjort vad man kan.
Tyvärr är det ju väldigt många som raljerar över att en fiber som sprider sig kan orsaka cancer hos barn men nånstans får man dra gränser liksom. Med rätt mätmetoder hittar man ändå asbest i all luft ändå så..........
Gör man ett sånt här jobb själv. Säg att det bara är ett antal isoleringsmeter på nå rör så skyddar man sig med mask, engångsdräkt och ser till att fånga upp materialet i påsar och gör vad man kan. Sen dammsugar och ev spolar av om det går och då har man liksom gjort vad man kan.
Tyvärr är det ju väldigt många som raljerar över att en fiber som sprider sig kan orsaka cancer hos barn men nånstans får man dra gränser liksom. Med rätt mätmetoder hittar man ändå asbest i all luft ändå så..........
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Bygga tak till hundgård, räcker 45x145 mm regel?
Tak & Vind -
Kan man montera en garageport med 85 grader till takskenorna?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Ventilation till isolerat garage/kontor
Ventilation -
Hur går en asbestsanering till i en lägenhet?
Miljö & Hälsa -
Hur går asbestsanering till?
Miljö & Hälsa