2 686 läst · 15 svar
3k läst
15 svar
Faktura med extrajobb, hur många timmar?
Sida 1 av 2
Hej.
Skulle behöva lite hjälp med en faktura där det framkommit 13 extra arbetstimmar som vi är konfunderade över.
Vårt uthus på landet behövde nytt tak. De skulle ta bort och lägga shingel.
Vi fick en offert på rivning av takbeklädnad, montering av ny underläkt, ny takbeklädnad, överblivet gammalt material städas bort.
Så mycket är allt tydligt!
Under tiden av arbetet fick vi mail om att huset behövde uppriktning och det skulle ta 3 h.
Sedan mitt i mailet står det även att "allt tak virke är rötskadat under pappen, en ny inbrädning är gjord."
Står också att han färdigmålat vindskivorna.
Ingenting någonstans om extratimmar.
När fakturan kommer är extraarbete utfört på 16 h och skrivet såhär :
Uppriktning av uthus.
Rivning av rutten inbrädning och reglar.
Montering av takreglar.
Montering av ny inbrädning samt liten del av vägg.
Vi fattade det som att enbart 3 h är extraarbete då det är det enda som står om extratimmar och så är det plötsligt 16!?
Det var alltså en ensam hantverkare som gjorde allt själv.
Hur många timmar tar det egentligen att göra det där extra arbetet? Är det okej att " bara" informera om vad som behövts göras utan att ange timmar?
Det är första gången vi anlitar hantverkare och trodde såklart att vi var överens osv men de fattar inte att vi undrar över de 13 h som vi inte alls räknat med.
Tänker vi helt fel och ska bara betala eller är det som vi tycker helt orimligt med 13 h extra?
De vill inte alls förstå oss eller försöka prata om fakturan utan har slutat höra av sig, de anser att han informerat ordentligt.
Fakturan har vi sett till att den är pausade i alla fall.
Tacksam för hjälp av er som har bättre koll.
Skulle behöva lite hjälp med en faktura där det framkommit 13 extra arbetstimmar som vi är konfunderade över.
Vårt uthus på landet behövde nytt tak. De skulle ta bort och lägga shingel.
Vi fick en offert på rivning av takbeklädnad, montering av ny underläkt, ny takbeklädnad, överblivet gammalt material städas bort.
Så mycket är allt tydligt!
Under tiden av arbetet fick vi mail om att huset behövde uppriktning och det skulle ta 3 h.
Sedan mitt i mailet står det även att "allt tak virke är rötskadat under pappen, en ny inbrädning är gjord."
Står också att han färdigmålat vindskivorna.
Ingenting någonstans om extratimmar.
När fakturan kommer är extraarbete utfört på 16 h och skrivet såhär :
Uppriktning av uthus.
Rivning av rutten inbrädning och reglar.
Montering av takreglar.
Montering av ny inbrädning samt liten del av vägg.
Vi fattade det som att enbart 3 h är extraarbete då det är det enda som står om extratimmar och så är det plötsligt 16!?
Det var alltså en ensam hantverkare som gjorde allt själv.
Hur många timmar tar det egentligen att göra det där extra arbetet? Är det okej att " bara" informera om vad som behövts göras utan att ange timmar?
Det är första gången vi anlitar hantverkare och trodde såklart att vi var överens osv men de fattar inte att vi undrar över de 13 h som vi inte alls räknat med.
Tänker vi helt fel och ska bara betala eller är det som vi tycker helt orimligt med 13 h extra?
De vill inte alls förstå oss eller försöka prata om fakturan utan har slutat höra av sig, de anser att han informerat ordentligt.
Fakturan har vi sett till att den är pausade i alla fall.
Tacksam för hjälp av er som har bättre koll.
Ni har ju inte betalat för byte av råspont i köpet, men det blev nödvändigt för att kunna slutföra arbetet. Det borde varit någon skrivning kring detta i kontraktet just när det gäller ett tak.
Alternativet hade ju varit att han avbröt jobbet, du tog dit någon annan som fixade det och han kom tillbaka. Antalet timmar kan jag inte säga något om då du inte specificerat storlek, men jag hade knappast tjaffsat om dessa timmar.
Alternativet hade ju varit att han avbröt jobbet, du tog dit någon annan som fixade det och han kom tillbaka. Antalet timmar kan jag inte säga något om då du inte specificerat storlek, men jag hade knappast tjaffsat om dessa timmar.
Utan att veta några detaljer så låter 13 h för detta som ett riktigt kanonpris! Är du nöjd med jobbet så betala, tacka och var glad, säger jag.A Angel87 skrev:
Välkommen hit för övrigt!
Toppen, tack för svaret.Alfredo skrev:
Vi har förstått att det förmodligen är kommunikationen som inte varit riktigt hundra. Vi har ju förstått det som att det är offerten + 3 h extra enbart iom att det är vad vi fått veta.
Hantverkarens mail har varit väldigt otydliga och nu när jag fått dom och kollat igenom förstår jag ju att han helt enkelt inte varit tydlig. (det har varit mellan han och min man).
Hej och tack för svar!F falkn skrev:Ni har ju inte betalat för byte av råspont i köpet, men det blev nödvändigt för att kunna slutföra arbetet. Det borde varit någon skrivning kring detta i kontraktet just när det gäller ett tak.
Alternativet hade ju varit att han avbröt jobbet, du tog dit någon annan som fixade det och han kom tillbaka. Antalet timmar kan jag inte säga något om då du inte specificerat storlek, men jag hade knappast tjaffsat om dessa timmar.
Vårat mål är såklart inte att tjafsa, utan att få rätt information. Har läst allt fram och tillbaka nu och sett att hantverkaren inte varit helt tydlig, vilket då såklart gör oss konfunderade angående timmarna.
Och iom att vi inte är hantverkare själva så tänkte jag kolla här om någon har bättre koll på just hur lång tid sånt här tar.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 186 inlägg
Släng ett öga på konsumenttjänstlagen:
https://lagen.nu/1985:716
https://lagen.nu/1985:716
Tilläggsarbete
8 § Om det när tjänsten utförs framkommer behov av arbete som på grund av sitt samband med uppdraget lämpligen bör utföras samtidigt med detta (tilläggsarbete), skall näringsidkaren underrätta konsumenten och begära dennes anvisningar.
[bild]Kan konsumenten inte anträffas eller får näringsidkaren av annan orsak inte anvisningar av honom inom rimlig tid, får näringsidkaren utföra tilläggsarbetet
- om priset för detta är obetydligt eller om det är lågt i förhållande till priset för den avtalade tjänsten, eller
- om det finns särskilda skäl att anta att konsumenten önskar få tilläggsarbetet utfört i samband med uppdraget.
[bild]Näringsidkaren är skyldig att utföra sådant tilläggsarbete som inte kan uppskjutas utan fara för allvarlig skada för konsumenten, om konsumentens anvisningar inte kan inhämtas eller om konsumenten begär det.
Om man ser det lite från ett annat håll. Om hantverkaren varit supertydlig med informationen om att det var oväntat ruttet och behövdes extraarbete, hur hade du då gjort?A Angel87 skrev:
Och kanske viktigast av allt, är du nöjd med jobbet?
Jo det är sant. Det var Mest timmarna vi diskuterade här hemma och nu såg jag att jag skrivit fel i inlägget. Här är ur hans mail:Alfredo skrev:
"
Jag körde igång i dag.
Jag måste byta takreglarna, dom är angripna av röta. (Se bild)
Kostnad. 3 tim. (Arbete+material)"
Alltså inte uppriktning av huset.
Utan då är det allt utöver takreglarna som är 13 h.
Men då vi inte har någon koll på vad sånt här tar i tid så tänkte jag att jag vill dubbelkolla här. Blev en liten chock att få en faktura på 16 extratimmar istället för 3 som han skrev, eller typ 5 som inte hade känts helt orimligt..
-Uppriktning av uthus.
-Rivning av rutten inbrädning och reglar.
-Montering av takreglar.
-Montering av ny inbrädning samt liten del av vägg.
Låter inte som något att haka upp sig på.
Kommunikationen kan alltid bli bättre. Men 13 tim för de extrajobben låter inte mycket alls! Han hade dessutom antagligen varken planerat för det eller material med sig på plats. Han hade ju kunnat ”fuska”, skita i uppriktningen. Låtit en del ruttet sitta kvar och lämnat brädorna grundmålade eftersom det inte ingick i offerten...
Så var snarare glad att han gjorde det seriöst/grundligt. En sådan kontakt/hantverkare ska man vara rädd om. Fast pris/offerter i all ära men inte alltid så lätt som hantverkare att ”förutse” allt som kan dyka upp när man river i gamla hus.
Du som kund vill nog heller inte att hantveraren alltid lägger på grudofferten för ”Worst Case”. Då väljer du antagligen någon annan som antingen kommer fuska eller även denne behöver lägga till ”extrajobb”. Men som sagt ”kommunikation” är sällan hantverkarnas fokus eller starka sida...
Därför är:
1 förtroende
2 skickliga och erfarna hantverkare med ordentliga referenser/personlig kontakter
3 och HELST bra kommunikation!
Sen kombinerar man det löpande räkning så brukar allt bli bra i slutändan.
MEN ska jag välja bort en punkt ur ovanstående så är det ändå 3. Det andra anser jag är vara viktigare.
Har renoverat, byggt om fullständigt och byggt nytt på 5 olika hus/stugor senaste 20 åren. Har genom åren skickat hem 2 hantverkare (av kanske 30). Någon har fått göra om något arbetsmoment. Men 95% har gått problemfritt och blivit toppen. Sen har vi ofta fått ändra saker/utförande under resans gång. Ibland på vårt initiativ, ibland på hantverkarnas. Ibland har det inneburit högre kostnad, ibland lägre. Väldigt sällan har det känts som något att ifrågasätta.
NÄR (inte om...) en BRA hantverkare väljer en annan lösning/extrajobb än den först planerade så finns det alltid en bra anledning som jag litar på och glatt betalar eventuellt extratid för. (Helst vill jag självklart ha lite kommunikation omkring det) Det har genom åren aldrig varit några konstigheter med de sakerna och aldrig heller någon diskussion om betalningen efteråt eftersom vi kört på löpande. Det har bara blivit nöjd kund, nöjd hantverkare och bra slutresultat!
Bytte själv tak (shingel)underkagspapp och rådpont på vår lekstuga i augusti. Alla små ”extrajobb” som dök upp när man väl börjar bryta bort det gamla tar tid.
-Rivning av rutten inbrädning och reglar.
-Montering av takreglar.
-Montering av ny inbrädning samt liten del av vägg.
Låter inte som något att haka upp sig på.
Kommunikationen kan alltid bli bättre. Men 13 tim för de extrajobben låter inte mycket alls! Han hade dessutom antagligen varken planerat för det eller material med sig på plats. Han hade ju kunnat ”fuska”, skita i uppriktningen. Låtit en del ruttet sitta kvar och lämnat brädorna grundmålade eftersom det inte ingick i offerten...
Så var snarare glad att han gjorde det seriöst/grundligt. En sådan kontakt/hantverkare ska man vara rädd om. Fast pris/offerter i all ära men inte alltid så lätt som hantverkare att ”förutse” allt som kan dyka upp när man river i gamla hus.
Du som kund vill nog heller inte att hantveraren alltid lägger på grudofferten för ”Worst Case”. Då väljer du antagligen någon annan som antingen kommer fuska eller även denne behöver lägga till ”extrajobb”. Men som sagt ”kommunikation” är sällan hantverkarnas fokus eller starka sida...
Därför är:
1 förtroende
2 skickliga och erfarna hantverkare med ordentliga referenser/personlig kontakter
3 och HELST bra kommunikation!
Sen kombinerar man det löpande räkning så brukar allt bli bra i slutändan.
MEN ska jag välja bort en punkt ur ovanstående så är det ändå 3. Det andra anser jag är vara viktigare.
Har renoverat, byggt om fullständigt och byggt nytt på 5 olika hus/stugor senaste 20 åren. Har genom åren skickat hem 2 hantverkare (av kanske 30). Någon har fått göra om något arbetsmoment. Men 95% har gått problemfritt och blivit toppen. Sen har vi ofta fått ändra saker/utförande under resans gång. Ibland på vårt initiativ, ibland på hantverkarnas. Ibland har det inneburit högre kostnad, ibland lägre. Väldigt sällan har det känts som något att ifrågasätta.
NÄR (inte om...) en BRA hantverkare väljer en annan lösning/extrajobb än den först planerade så finns det alltid en bra anledning som jag litar på och glatt betalar eventuellt extratid för. (Helst vill jag självklart ha lite kommunikation omkring det) Det har genom åren aldrig varit några konstigheter med de sakerna och aldrig heller någon diskussion om betalningen efteråt eftersom vi kört på löpande. Det har bara blivit nöjd kund, nöjd hantverkare och bra slutresultat!
Bytte själv tak (shingel)underkagspapp och rådpont på vår lekstuga i augusti. Alla små ”extrajobb” som dök upp när man väl börjar bryta bort det gamla tar tid.
Redigerat:
Ingen aning, det är vad som står på fakturan.Alfredo skrev:
Inte ens tänkt på att de vanliga timmarna bara är 8.
Men det verkar som de kanske trodde att det bara var själva takbeklädnaden som behövdes bytas, och stuprören.
Könns som vi börjar få mer klarhet i att det ändå stämmer. Jag har inte haft så stor koll iom att jag inte sett mailen förrän igår, utan bara hört från mannen.
Om de offererat totalt 8 timmar och debiterar 16 timmar extra förstår jag att du reagerar. Då handlar det ju inte om några "småtimmer" extra utan om tre gånger så många timmar som de offererat.A Angel87 skrev:
Dock förstår jag inte alls hur vare sig det ursprungliga arbetet skulle kunna gå så fort som på åtta timmer eller hur extraarbetet kunde ta så lite tid som det faktiskt tog.
Ett helt takbyte på bara en dag låter för bra för att vara sant även om det bara är ett "litet" uthus.