P Plars skrev:
Mer info här (med bilder): [länk]
Fy fan, det ser verkligen för jävligt ut.

Det är ju uppenbart ett fall av korruption inom kommunen att det där fått bygglov som "villa". Det grannarna kan göra är väl att göra klart för byggherren att de kommer att hela tiden hålla koll på personerna som går in och ut där och hela tiden anmäla olovlig hyresverksamhet, vecka ut och vecka in i all evighet.
 
  • Gilla
Enolf och 6 till
  • Laddar…
Jag tror jag hittat detaljplanen:
https://karta.botkyrka.se/Botkyrkakartan_publik/document/Planomrade/151/Detaljplaner/23-2.pdf

Jag hade väntat mig att det skulle vara något kryphål, men om jag tolkar den rätt/ har hittat rätt plats så ligger bygget på BFII, alltså friliggande hus i två plan.
Hur man släpper igenom något som uppenbarligen inte är en friliggande villa verkar märkligt.

Däremot reglerar planen att 25% av tomten får bebyggas, och tomten är ca 1 400 kvm, så ett ganska rejält bygge hade man fått igenom oavsett.
 
  • Gilla
Manfreds
  • Laddar…
H Hispaniola skrev:
Tänker osökt på familjen Nujens bygge på Gotland, de behövde också 10 vattenspolande toaletter!
Den familjen är väl så full av skit att de behöver många toaletter? :)
 
  • Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
E eborgelin skrev:
Läs gärna på lite vad en stadsplan är. Byggbolaget som köper en villatomt för att bygga lägenheter bryr sig knappast om grannarna eller vad som passar in. De har resurser att buda över alla privatpersoner oavsett ekonomi, så länge de tjänar stora pengar på att sälja lägenheterna i slutändan. De gör inte det här för att värna om ungdomar osv, det är bara business. Att sätta sig in i stadsplanen är viktigt i varje husköp och det som står där påverkar i högsta grad priset på huset. De har troligtvis förlorat stora summor pengar på minskat värde på huset redan och det kan definitivt bli värre om de får bygglov.

Att köpa ett hus är ett av livets största investeringar och de flesta har mycket stora lån på sina bostäder. De är inte per definition rika, utan normala, hårt arbetande människor med ordnad ekonomi. Om deras villa rasar i värde, kanske under belåningen kan de både bli av med bostaden och hamna i skuld. De kan även kräva ersättning av kommunen om stadsplanen ändras,t.ex. om stor motorled ska byggas eller området ska ändra karaktär, men inte om det här händer utan planändring. Jämför deras situation med att få en hyreshöjning och utsikten och balkongerna borttagna samtidigt, kanske inte helt kul.
man löser ingen bostads brist med att bygga villor
 
M maria01 skrev:
man löser ingen bostads brist med att bygga villor
Alldeles riktigt. En bostads brister löser man genom att först identifiera och sedan åtgärda bristerna. I det här fallet till exempel genom att konstatera att bygget är olagligt och sedan riva det.
 
  • Gilla
  • Haha
Enolf och 12 till
  • Laddar…
Varför är det olagligt ?
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Alldeles riktigt. En bostads brister löser man genom att först identifiera och sedan åtgärda bristerna. I det här fallet till exempel genom att konstatera att bygget är olagligt och sedan riva det.
Med bristerna kan man mena reglerna då att göra det lagligt att bygga hyresrätter i villa områden
 
M maria01 skrev:
Med bristerna kan man mena reglerna då att göra det lagligt att bygga hyresrätter i villa områden
Varför ska hyresrätter byggas i villaområden?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför är det olagligt ?
Det är i nuläget inte olagligt. Det man kan hoppas på är att relevant instans kommer fram till det.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Det är i nuläget inte olagligt. Det man kan hoppas på är att relevant instans kommer fram till det.
Varför då? Om dom följer detaljplanen och det inte finns några lagar på hur många badrum, wc-stolar mm man får installera i sitt hus!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför då? Om dom följer detaljplanen och det inte finns några lagar på hur många badrum, wc-stolar mm man får installera i sitt hus!
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför då? Om dom följer detaljplanen och det inte finns några lagar på hur många badrum, wc-stolar mm man får installera i sitt hus!
Bygglovet är överklagat och jag hoppas att den som bygger det där schabraket blir av med det och måste riva. Det är väl uppenbart att det handlar om en person som anser sig stå över lagar och regler och hoppas kunna få igenom ett bygge som bryter mot gällande planer genom att etablera fakta på marken först och söka tillstånd i efterhand. Jag tycker att ett sådant beteende är förkastligt och inte borde löna sig. Alltså hoppas jag på att grannarnas överklagande går igenom.
 
  • Gilla
Hanatsu och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför är det olagligt ?
Olagligt och olagligt, men det verkar vara en ytterst generös tolkning av detaljplanen. Den säger som sagt endast fristående hus, vilket syftar på friliggande villor
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Vilken tomte som helst kan överklaga och synpunkter som skugga och minskat värde väger väldigt lätt vilket säkert kommer visa sig i LS.
 
Appendix Appendix skrev:
Om man inte vill att det ska byggas på granntomten får man köpa den
Gammalt djungelordspråk
Nä - om man inte vill bygga enligt detaljplanen får man köpa en annan tomt ;)
 
  • Gilla
Viktor.J och 2 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Varför ska hyresrätter byggas i villaområden?
Varför inte är då frågan
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.