Vad tror ni om nya Shelly 1L? 13.90€ styck

Jag tycker den ser väldigt intressant ut så när som på en lite detalj, den kan endast bryta 4,1A. Jag funderar på om den då egentligen kräver samma extra säkring som Qubinos dimmer som man "måste" ha en 1A säkring till utanför enheten.

Någon som är kunnig som kan säga säkert? Tills jag vet så vågar jag nog inte sätta in den utan en extra säkring och då blir den för stor så jag avstår..

https://shop.shelly.cloud/shelly-1l-wifi-smart-home-automation#407

Shelly 1L smart relämodul på vit bakgrund, blå enhet med terminaler och etikettering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som har en åsikt i frågan, gärna någon med lite kunskap också ;-) @Bo.Siltberg kanske inte läser denna avdelningen?? Eller @justusandersson ?? eller någon annan av alla kunniga.

Frågan är alltså, får man sätta en puck som är klassad för max 4,1A i en krets som är avsäkrad 10A utan att pucken har någon intern säkring?

Det finns som sagt en Qubino dimmer som kräver en 1A säkring "extra" men det finns även ex Fibaro dimmer som också har begränsningar till ca 250W som inte kräver extra säkring (åtminstone inte vad jag hittat) Fibaron anger inte att den har intern säkring..

Den nya Shelly 1L är funktionsmässigt väldigt rätt i pris så det vore ju synd att inte använda om den är ok.

EDIT1
Förresten så är det nog samma frågeställning för Shelly Dimmer 2 som inte heller "tål" 10A men det gör väl ingen dimmer, ens de "manuella" har de inbyggd säkring??

EDIT2
Insåg just att ex Dustin säljer åtminstone Dimmern, så visst borde tyda på att det finns något godkännande även om man inte skall dra för stora slutsatser av webhandel..

EDIT3
jag har hittat detta dokument som certifiering, räcker det för att vi i Sverige ska få installera?? https://shelly.cloud/documents/certificates/Declaration_of_conformity_Shelly_relays.pdf
Enligt vad jag kan hitt på elsäkerhetsverket så skall de vara ok om de uppfyller kraven i 2014/35/EU så vi kan nog lägga denna fråga till handlingarna.
 
Redigerat:
Vad är skillnaden mot den vanliga Shelly1, är det bara parasitmatningsmöjligheten utan nolla?
 
leby leby skrev:
Ingen som har en åsikt i frågan, gärna någon med lite kunskap också ;-) @Bo.Siltberg kanske inte läser denna avdelningen?? Eller @justusandersson ?? eller någon annan av alla kunniga.

Frågan är alltså, får man sätta en puck som är klassad för max 4,1A i en krets som är avsäkrad 10A utan att pucken har någon intern säkring?

Det finns som sagt en Qubino dimmer som kräver en 1A säkring "extra" men det finns även ex Fibaro dimmer som också har begränsningar till ca 250W som inte kräver extra säkring (åtminstone inte vad jag hittat) Fibaron anger inte att den har intern säkring..

Den nya Shelly 1L är funktionsmässigt väldigt rätt i pris så det vore ju synd att inte använda om den är ok.

EDIT1
Förresten så är det nog samma frågeställning för Shelly Dimmer 2 som inte heller "tål" 10A men det gör väl ingen dimmer, ens de "manuella" har de inbyggd säkring??

EDIT2
Insåg just att ex Dustin säljer åtminstone Dimmern, så visst borde tyda på att det finns något godkännande även om man inte skall dra för stora slutsatser av webhandel..

EDIT3
jag har hittat detta dokument som certifiering, räcker det för att vi i Sverige ska få installera?? [länk]
Enligt vad jag kan hitt på elsäkerhetsverket så skall de vara ok om de uppfyller kraven i 2014/35/EU så vi kan nog lägga denna fråga till handlingarna.
Du har hamnat fel i din tankegång.

Du skulle ju gladeligen ansluta en LED-lampa på 5w köpt på ikea i ett vanligt uttag utan extra säkring även fast en LED lampa givetvis inte klarar av 10A.

Shellyns maximala ström handlar om vad du ansluter i den. Inte vad shellyns är ansluten i.

Det är mer som att du inte använda en väldigt tunn skarvsladd när du kör din industridammsugare.

Hoppas du hänger med på mitt resonemang.
 
GK100 GK100 skrev:
Vad är skillnaden mot den vanliga Shelly1, är det bara parasitmatningsmöjligheten utan nolla?
Den är mindre och har multipush som gör det lättare att styra fler lampor från samma brytare. Men främst är min nytta att den är klart mindre. Men sälj argumentet är att den går utan nolla med minst 20W lampa eller bypass
Den saknar iof "dry contact" som Shelly 1 har så på det är den sämre... men den har överhettningsskydd
 
A andersda skrev:
Du har hamnat fel i din tankegång.

Du skulle ju gladeligen ansluta en LED-lampa på 5w köpt på ikea i ett vanligt uttag utan extra säkring även fast en LED lampa givetvis inte klarar av 10A.

Shellyns maximala ström handlar om vad du ansluter i den. Inte vad shellyns är ansluten i.

Det är mer som att du inte använda en väldigt tunn skarvsladd när du kör din industridammsugare.

Hoppas du hänger med på mitt resonemang.
Jo jag förstår hur du menar men varför krävs det en 1A säkring till Qubinos Dimmer? jag har aldrig fattat det... Hade det inte varit för Qubino kraven hade jag nog aldrig börjat fundera utan tänkt som du skriver även om jag nog trott att det var skillnad på en fast installerad del och en lös lampa som man skruvar i. Pucken kan man ju belasta mycket mer än 4.1A medan en lampa är vad den är...
 
leby leby skrev:
Ingen som har en åsikt i frågan, gärna någon med lite kunskap också ;-) @Bo.Siltberg kanske inte läser denna avdelningen?? Eller @justusandersson ?? eller någon annan av alla kunniga.
Nej jag läser inte brusiga trådar kring tillämpning av smarta puckar, hemautomation etc. Har du en elsäkerhetsfråga så får du tagga på lämpligt sätt.

Om inte Shelly anger något speciellt så krävs ingen extra säkring. Att den är klassad 4 A är ingenting konstigt. Alla dylika apparater och dimmers har en märkeffekt/ström, och de ska inte framkalla någon fara vid överlast. Om pucken behöver en säkring så ska den i så fall vara inbyggd, likt många dimmers. Även om pucken matar ett uttag där man inte har kontroll på belastningen så anses det ok att märka uttaget med max tillåten effekt.

Qubino hade uppenbarligen en brist i sin konstruktion som gjorde att de i efterhand ställde detta krav på säkring.
 
  • Gilla
nerdybynature och 1 till
  • Laddar…
Det som eventuellt kan anmärkas på är att DoC är generell och avser samtliga Shelly produkter samt att det inte finns någon hänvisning till aktuella testrapporter för respektive produkt

leby leby skrev:
EDIT3
jag har hittat detta dokument som certifiering, räcker det för att vi i Sverige ska få installera?? [länk]
Enligt vad jag kan hitt på elsäkerhetsverket så skall de vara ok om de uppfyller kraven i 2014/35/EU så vi kan nog lägga denna fråga till handlingarna.
 
P PerSkar skrev:
Det som eventuellt kan anmärkas på är att DoC är generell och avser samtliga Shelly produkter samt att det inte finns någon hänvisning till aktuella testrapporter för respektive produkt
Sant, jag letade upp Fibaro och deras är likadan.. https://manuals.fibaro.com/content/declarations/FGBHS-213.pdf ingen testrapport som finns med där heller.
 
leby leby skrev:
Jo jag förstår hur du menar men varför krävs det en 1A säkring till Qubinos Dimmer? jag har aldrig fattat det... Hade det inte varit för Qubino kraven hade jag nog aldrig börjat fundera utan tänkt som du skriver även om jag nog trott att det var skillnad på en fast installerad del och en lös lampa som man skruvar i. Pucken kan man ju belasta mycket mer än 4.1A medan en lampa är vad den är...
Jag kan inte svara för qubinos konstiga krav. Poängen är att ni är du börjar greja med såna här saker så måste man tänka sig för.
Det kanske inte är så bra att slänga in en Shelly 4A i ett uttag som du kan tänkas belasta med 10A.

I lamputtag är det generellt inget problem eftersom få lampor kräver mer än 4A.
 
  • Gilla
nerdybynature
  • Laddar…
leby leby skrev:
Jo jag förstår hur du menar men varför krävs det en 1A säkring till Qubinos Dimmer? jag har aldrig fattat det...
Pga för dålig brytförmåga i den inbyggda interna säkringen så krävs det för vissa av Qubinos produkter. Vissa produkter kräver det inte, så antar att man har åtgärdat det på dessa modeller.

M.nu har förklarat det på sin sida: https://blog.m.nu/sakringar-till-qubinos-produkter/
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
Jag misstänkte att Shelly 1L inte innehöll något riktigt relä, utan någon form av elektronik för att switcha utgången, men det sitter tydligen ett riktigt relä inuti vilket är kanon! Dock har de fått välja ett mindre relä, som kräver mindre ström för att dra (antar pga att det ska dra så lite ström som möjligt bakvägen igenom lasten), vilket har resulterat i att reläet bara är specat till 4-5A i stället för 16A som på tex vanliga Shelly 1. Sedan är det ju fortfarande ett miniatyrrelä, så man får tänka lite på vilken typ av last man ansluter så man inte svetsar reläkontakten.
 
Någon i Malmö regionen som vet någon elektriker som är glad och kan Shelly som ni vill rekommendera? Vi bygger hus och vill hitta någon som är positiv för shelly. Sprungit på par elektriker nu som är så fientliga till shelly och bara vill prata och sälja Plejd över allt annat.
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
J Joakim Henningsson skrev:
Någon i Malmö regionen som vet någon elektriker som är glad och kan Shelly som ni vill rekommendera? Vi bygger hus och vill hitta någon som är positiv för shelly. Sprungit på par elektriker nu som är så fientliga till shelly och bara vill prata och sälja Plejd över allt annat.
En elektriker tjänar väl inga pengar på Shelly (och sen kan det möjligen vara så att dom är osäkra men "kan" plejd).
 
Shelly är en DIY produkt, Plejd är mer kommersiell.

Med en installation följer ett ansvar både kring säkerhet och stabilitet. Så jag förstår att elektrikerna väljer Plejd framför shelly i det avseendet. Framförallt då dom också tjänar lite pengar på det....

Men det går nog ändå att hitta någon elektriker som installerar dina shellys, du får bara betala för det!

Personligen hade jag valt Plejd i en nyinstallation även om jag gillar shelly. Detta för att det är mer stabilt och plug n play.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.