C crazytok skrev:
Shelly är en DIY produkt, Plejd är mer kommersiell.

Med en installation följer ett ansvar både kring säkerhet och stabilitet. Så jag förstår att elektrikerna väljer Plejd framför shelly i det avseendet. Framförallt då dom också tjänar lite pengar på det....

Men det går nog ändå att hitta någon elektriker som installerar dina shellys, du får bara betala för det!

Personligen hade jag valt Plejd i en nyinstallation även om jag gillar shelly. Detta för att det är mer stabilt och plug n play.
Egentligen är väl inte Shelly DIY om man ska följa lagen i de flesta länder, sen att vi ända mekar är ju en annan sak.
Jag hade valt Shelly även i ny installation, tycker plejd är för dyr och inte minst för begränsad.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Nej kanske inte, jag väljer dock att se det så då shellyn (trots att den är bra) ändock inte har samma stabilitet som en plejd. Har för mycket lull lull som gör den svårare att konfigurera och för krånglig för den normale användaren att bara lämna över vid tex en försäljning av huset.

Plejd är väldigt mycket mer ”straight forward” i sitt upplägg. Anpassad för att ersätta en normal installation i hus där man vill ha styrning via mobilen, vara just enkel men också därför begränsad.

Jag brukar göra jämförelsen Apple vs Android. Där plejd är då just apples motsvarighet. På både gott och ont...

Därför anser jag shelly vara en DIY produkt som du köper i efterhand och installerar för att man gillar prylar, elektronik och hemautomation som innebär lite mer än att sätta på/av en pryl via mobilen.

Jag använder båda, och gillar båda, fast för olika syften.
 
  • Gilla
Jsson83
  • Laddar…
Sitter redo i Shelly:s shop för att beställa ett pack med Shelly 1 och 1 Shelly 2.5. Undrar dock vad som skiljer t.ex. Shelly 1 och Shelly 1 UL?

Förutsätter att Shelly 1 är CE-märkt och följer relevanta europeiska standarder med avseende på säkerhet. Är då Shelly 1 UL avsedd att uppfylla krav ställda på amerikanska marknaden och vad (om något) skiljer dem tekniskt?

Vilken beställer ni?
 
N nwin skrev:
Sitter redo i Shelly:s shop för att beställa ett pack med Shelly 1 och 1 Shelly 2.5. Undrar dock vad som skiljer t.ex. Shelly 1 och Shelly 1 UL?

Förutsätter att Shelly 1 är CE-märkt och följer relevanta europeiska standarder med avseende på säkerhet. Är då Shelly 1 UL avsedd att uppfylla krav ställda på amerikanska marknaden och vad (om något) skiljer dem tekniskt?

Vilken beställer ni?
Ja, båda är ju CE märkta, men sedan nöjer sig inte amerikanarna med det utan försäkringsbolagen kräver att det som installeras ska vara UL godkänt för att försäkringen ska gälla.

Det som skiljer dem tekniskt åt är att UL varianten har ett relä från Panasonic, som i sig är UL godkänt och då gör att hela produkten kan UL godkännas. Den vanliga varianten innehåller ett lite "billigare" relä eller hur man ska uttrycka sig. Det behöver ju inte vara sämre för det utan det kostar ju att UL testa reläet.

Sedan kostar det för Shelly att UL klassa hela enheten. Så UL varianten har ett högre pris dels pga att reläet i sig är dyrare och dels för klassningen.

"Alla" andra, som inte bor i USA och har ett UL krav på sig köper den vanliga, som då är billigare.

I 2.5an har jag för mig de har valt att bara sälja UL varianten från början. Shelly 1 kom ju ut tidigare, och min gissning är att Bulgarien inte har krav på UL, så de nöjde sig med att CE märka. Men sedan kom de på att de tappade hela den amerikanska marknaden då och gjorde en variant som även var UL. Men 2.5an som kom senare så valde man att direkt bara sälja en UL variant, det kostar ju att ha dubbla produkter och är rätt bökigt för kunderna också.

Hoppas det var tillräckligt bra svar på din fråga ;)
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Ta gärna en funderare på om Shelly 1PM kanske är ett bättre val än Shelly 1. Shelly 1 är väldigt flexibel och har en del unika egenskaper, behöver man inte dem är Shelly 1PM enklare att koppla in.
 
  • Gilla
nwin
  • Laddar…
J Jsson83 skrev:
Ja, båda är ju CE märkta, men sedan nöjer sig inte amerikanarna med det utan försäkringsbolagen kräver att det som installeras ska vara UL godkänt för att försäkringen ska gälla.

Det som skiljer dem tekniskt åt är att UL varianten har ett relä från Panasonic, som i sig är UL godkänt och då gör att hela produkten kan UL godkännas. Den vanliga varianten innehåller ett lite "billigare" relä eller hur man ska uttrycka sig. Det behöver ju inte vara sämre för det utan det kostar ju att UL testa reläet.

Sedan kostar det för Shelly att UL klassa hela enheten. Så UL varianten har ett högre pris dels pga att reläet i sig är dyrare och dels för klassningen.

"Alla" andra, som inte bor i USA och har ett UL krav på sig köper den vanliga, som då är billigare.

I 2.5an har jag för mig de har valt att bara sälja UL varianten från början. Shelly 1 kom ju ut tidigare, och min gissning är att Bulgarien inte har krav på UL, så de nöjde sig med att CE märka. Men sedan kom de på att de tappade hela den amerikanska marknaden då och gjorde en variant som även var UL. Men 2.5an som kom senare så valde man att direkt bara sälja en UL variant, det kostar ju att ha dubbla produkter och är rätt bökigt för kunderna också.

Hoppas det var tillräckligt bra svar på din fråga ;)
Om det var tillräckligt svar på min fråga? Inte bara det, det var också detaljerat nog för att tillfredsställa nörden i mig . Tackar!
 
  • Gilla
Jsson83
  • Laddar…
Har ni sett valet av brytare i 1.8.5? Vet inte om de tänker böreja sälja själva men är väl enda alternativet tänker jag..
Skärmdump av en meny för val av knappar, med "Rotary Switch" markerad och omringad med röd penna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
13th Marine
  • Laddar…
J Jsson83 skrev:
Ja, båda är ju CE märkta, men sedan nöjer sig inte amerikanarna med det utan försäkringsbolagen kräver att det som installeras ska vara UL godkänt för att försäkringen ska gälla.

Det som skiljer dem tekniskt åt är att UL varianten har ett relä från Panasonic, som i sig är UL godkänt och då gör att hela produkten kan UL godkännas. Den vanliga varianten innehåller ett lite "billigare" relä eller hur man ska uttrycka sig. Det behöver ju inte vara sämre för det utan det kostar ju att UL testa reläet.

Sedan kostar det för Shelly att UL klassa hela enheten. Så UL varianten har ett högre pris dels pga att reläet i sig är dyrare och dels för klassningen.

"Alla" andra, som inte bor i USA och har ett UL krav på sig köper den vanliga, som då är billigare.

I 2.5an har jag för mig de har valt att bara sälja UL varianten från början. Shelly 1 kom ju ut tidigare, och min gissning är att Bulgarien inte har krav på UL, så de nöjde sig med att CE märka. Men sedan kom de på att de tappade hela den amerikanska marknaden då och gjorde en variant som även var UL. Men 2.5an som kom senare så valde man att direkt bara sälja en UL variant, det kostar ju att ha dubbla produkter och är rätt bökigt för kunderna också.

Hoppas det var tillräckligt bra svar på din fråga ;)
Jag jobbar med produkter som UL-godkänns och det är ingen rolig historia utan är mest ett företag som lyckats muta in att deras standard måste uppfyllas (var säkert vettigt en gång i tiden)
Min favorit hittils är att om din pryl drar mer än 15W så måste man uppfylla vissa brandskyddskrav, är man under 15W så behövs inte det, för då kan det tydligen inte börja brinna :thinking:

På trådens tema så har jag beställt mina första Shelly, dags att byta ut mina Z-wave samt komplettera på lite fler ställen.
 
leby leby skrev:
Har ni sett valet av brytare i 1.8.5? Vet inte om de tänker böreja sälja själva men är väl enda alternativet tänker jag..
[bild]
Det ska ha funnits ett tag, men är för framtida bruk. Du kan testa själv med 2 knappar, en till S1 och en till S2. Vid varje tryck på S1 så blir det mörkare och varje tryck på S2 så blir det ljusare. Detta enligt uppgift, har inte hunnit testa själv.

De kommer förmodligen släppa en rotary encoder med 3 trådar, där rotationer åt ena hållet ger pulser ut på den ena tråden och rotationer åt andra hållet ger pulser ut på den andra tråden, dessa kopplas då till ingångarna enligt ovan.

Denna lösning kräver en rotary encoder som har ett tillräckligt isolationsavstånd för 230V, och det är rätt svårt att hitta.

Det finns ett fulhack där man har tagit en lågvolts rotary encoder och kopplat på GPIO pinnarna som lämnar ut 3.3v. Men problemet är att den spänningen inte är isolerad från nätspänningen, så man kan ha 230v ut relativt mot jord även om det bara är 3.3v mellan de två pinnarna. Därför ska man aldrig ha dem anslutna till nätet samtidigt som man flashar om dem, om man nu gör det av någon anledning.

En annan tänkbar lösning, om de inte får till en rotary för 230V är att de tar fram en addon som isolerar lågvolten från nätet, som på temperatur addonen, och sedan kör en lågvoltare.

Men vad jag vet så har de inte släppt något datum för detta ännu, men när de väl släpper det så kommer det bli grymt! Då kan man ha sin traditionella vriddimmer som "alla" kan hantera, men ändå styra via app/HA.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Någon här som installerat en 3EM?
 
  • Schema för installation av en 3-fas energimätare (3EM) med faser och brytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Någon här som installerat en 3EM?
Vad funderar du på? 3 klämmor, 1 per fas som mäter strömmen. 4 plintar, 1 per fas som mäter spänningen + nolla. 1 in+ut om du vill styra en kontaktor eller liknande.
 
J Jsson83 skrev:
Vad funderar du på? 3 klämmor, 1 per fas som mäter strömmen. 4 plintar, 1 per fas som mäter spänningen + nolla. 1 in+ut om du vill styra en kontaktor eller liknande.
Tack,
Fattade inte syftet med att alla tre faser ska anslutas till den, men nu fattar jag att det är ju så man kan läsa av spänningen. Strömmen mäter klämmorna.
 
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Tack,
Fattade inte syftet med att alla tre faser ska anslutas till den, men nu fattar jag att det är ju så man kan läsa av spänningen. Strömmen mäter klämmorna.
Ja man behöver koppla in alla 3 faser för att få så noggranna mät(skrev ström först men menade effekt)värden som möjligt. Spänningen kan ju variera lite mellan faserna. Har för mig att det går att koppla alla till samma fas också, så mycket brukar det ju inte skilja. Men eftersom 3EM levereras med kalibrerade klämmor så är det ju lika bra att mäta så noga som möjligt, när man ändå har möjligheten.

Glöm inte sätta klämmorna på rätt håll, annars får du negativa värden. Samt rätt klämma till rätt port eftersom de är individuellt kalibrerade.
 
Redigerat:
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
R
Är inte fasanslutningarna enbart till för att avgöra riktning på strömmen?

Att spänningen kan variera mellan faserna borde inte påverka strömmätningen. Den är inte avhängd vilken spänning som driver strömmen, enbart magnetfältet.
 
R RoAd skrev:
Är inte fasanslutningarna enbart till för att avgöra riktning på strömmen?

Att spänningen kan variera mellan faserna borde inte påverka strömmätningen. Den är inte avhängd vilken spänning som driver strömmen, enbart magnetfältet.
Nej du har rätt, strömmen går ju mäta ändå, det går ju med en vanlig tångampere mätare och den är ju inte ansluten på något sätt till spänningen. Det jag menade var effekten (watt), eftersom effekten beräknas med P = U x I så måste vi ju veta både spänningen och strömmen för att få ut effekten.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.