J Jotsat skrev:
Tack. Verkar inte som att min router (ac86u) kan sätta upp vlan utan bara gästnätverk. Har flashat med Merlin. Hittade denna plugin som jag tänkte testa, kan begränsa gästnätverk till envägs bla. [länk]
Där hade du flera vlan, de kallas bara gäst1, gäst2 osv men är vlan. Frågan är då om man kan konfigurera brandväggsregler mellan näten. Orkade inte riktig läsa hela. Ska du använda cloud så är annars ett eget ”gästnät” till dina Shelly en bra lösning.

PS nyfiken som jag är gick jag tillbaka och läste lite, om du gör ett gästnät till Shelly och sätter ”wl01_ONEWAYTOGUEST” till ”On” så kommer du ha ett ganska säkert IoT nät som du även når från ditt vanliga nät om det behövs. Hur bra brandväggen mellan näten är vet man ju inte men bättre än att ha allt på samma och du kan ju gömma nätet dessutom om du vill. DS
 
Redigerat:
J
leby leby skrev:
Där hade du flera vlan, de kallas bara gäst1, gäst2 osv men är vlan. Frågan är då om man kan konfigurera brandväggsregler mellan näten. Orkade inte riktig läsa hela. Ska du använda cloud så är annars ett eget ”gästnät” till dina Shelly en bra lösning.

PS nyfiken som jag är gick jag tillbaka och läste lite, om du gör ett gästnät till Shelly och sätter ”wl01_ONEWAYTOGUEST” till ”On” så kommer du ha ett ganska säkert IoT nät som du även når från ditt vanliga nät om det behövs. Hur bra brandväggen mellan näten är vet man ju inte men bättre än att ha allt på samma och du kan ju gömma nätet dessutom om du vill. DS
Förstod det också som det. Fördelen med pluginet är, om jag förstår det rätt, att man kan ställa inom main-gäst ska kunna prata med varandra envägs, tvåvägs eller inte alls. Den möjligheten till inställning finns inte i Asus original firmware eller Merlin - gästnätverket ska vara helt isolerat per default. Å andra sidan lär man väl använda Cloud, och då kan man ju ändra "utifrån" oavsett.

Googlar jag på Asus routrar verkar det vara lite som och så med hur isolerat gästnätverk verkligen är. Ska testa utan pluginet först, men pluginet verkar ju specifikt kunna stänga av kommunikation både åt ena och båda hållen
 
Redigerat:
J
Fel av mig, det fanns ett val för att begränsa tillgång till huvudnät. Får se om behovet finns sen att konfigurera lokalt och då testa pluginet, vilket då gör det möjligt att sitta på huvudnätverket och prata envägs mot Shelly-puckarna på gästnätverket, men om jag förstår Cloud rätt lär inte det behövas utan man kör via WAN. Vad enkelt allting blev!

Skärmdump av gränssnitt för gästnätverksinställningar med val för tillgång begränsning markerat som 'Disable'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
H
Finns det möjlighet att ansluta andra sensorer till Shelly temperature addon än Ds18b20? Skulle vara nice med en ljussensor istället för att förlita sig på "astrouret" då solupp/nedgång inte är samma sak som ljusnivå utomhus.
Hittar inget om att shelly själva stödjer det men tänkte att kanske esphome eller tasmota skulle kunna. Typ
https://tasmota.github.io/docs/Thermostat/#local-temperature-sensor

he default local temperature sensor is a DS18B20. In case a different Tasmota supported sensor is used, the following define in my_user_config.h is to be changed (or redefined in user_config_override.h) and a user specific tasmota software needs to be compiled:
Någon som gjort eller läst om nån som gjort något liknande?
 
H halj skrev:
Finns det möjlighet att ansluta andra sensorer till Shelly temperature addon än Ds18b20? Skulle vara nice med en ljussensor istället för att förlita sig på "astrouret" då solupp/nedgång inte är samma sak som ljusnivå utomhus.
Hittar inget om att shelly själva stödjer det men tänkte att kanske esphome eller tasmota skulle kunna. Typ
[länk]



Någon som gjort eller läst om nån som gjort något liknande?
Har inget direkt svar till dig men tänker att det borde finnas lux sensorer som man kan koppla på sitt hemautomationssystem som sedan triggar Shelly-produkterna.
 
Det finns det absolut. Jag har en philips hue rörelsesensor för bland annat detta. Den har nämligen inbyggd ljussensor.
 
  • Gilla
nerdybynature
  • Laddar…
H
nerdybynature nerdybynature skrev:
Har inget direkt svar till dig men tänker att det borde finnas lux sensorer som man kan koppla på sitt hemautomationssystem som sedan triggar Shelly-produkterna.
tveksamt tveksamt skrev:
Det finns det absolut. Jag har en philips hue rörelsesensor för bland annat detta. Den har nämligen inbyggd ljussensor.
H henrike skrev:
Shelly door/window har ju integrerad lux-sensor.

[länk]

Jag har tänkt använda den till att just styra med ljus istället för astro.
Ni missar min fråga, var kanske lite otydlig!
Shelly temperature addon tillåter ju att koppla in upp till tre trådade temperatursensorer "Ds18b20" på en Shelly 1PM. DS18b20 har tre trådar, 5V, jord, och en data. I shellys firmware finns bara möjlighet att läsa datan från just sensorn DS18b20. Men tänkte att då Shelly kan flashas med t.ex. Tasmota kanske någon har skrivit tillägg för att kunna läsa data även från andra sensorer. T.ex. https://www.electrokit.com/produkt/tsl2591-digital-ljussensor-monterad-pa-kort/

Fördelen med detta är jag med en shelly 1PM med temperature addon skulle kunna mäta både temp och ljusstyrka utomhus samt styra och logga elanvändningen på motorvärmaren.

Vill inte hålla på och byta batterier osv på grejer jag har utomhus.
 
  • Gilla
nerdybynature
  • Laddar…
Jag är med på din fråga, mitt svar var dock inte menat som svar till dig utan till nerdybynature om att det finns sådana som man kan koppla in till hemautomationssystemet.
Hur det ser ut för shellyn specifikt vet jag inte. Jag har inte hört om någon som gjort detta, men å andra sidan har jag inte letat efter det heller.

H henrike skrev:
Shelly door/window har ju integrerad lux-sensor.

[länk]

Jag har tänkt använda den till att just styra med ljus istället för astro.
Problemet jag har med den är att den inte vaknar för att uppdatera ljusnivån, den rapporterar vad jag förstår bara när den passerar ett förutbestämt tröskelvärde, alt. när man öppnar och stänger dörren.
Med min nuvarande setup kan jag trigga events baserat på flera olika nivåer.
 
H halj skrev:
Ni missar min fråga, var kanske lite otydlig!
Shelly temperature addon tillåter ju att koppla in upp till tre trådade temperatursensorer "Ds18b20" på en Shelly 1PM. DS18b20 har tre trådar, 5V, jord, och en data. I shellys firmware finns bara möjlighet att läsa datan från just sensorn DS18b20. Men tänkte att då Shelly kan flashas med t.ex. Tasmota kanske någon har skrivit tillägg för att kunna läsa data även från andra sensorer. T.ex. [länk]

Fördelen med detta är jag med en shelly 1PM med temperature addon skulle kunna mäta både temp och ljusstyrka utomhus samt styra och logga elanvändningen på motorvärmaren.

Vill inte hålla på och byta batterier osv på grejer jag har utomhus.
Tyvärr är det så att ds18b20 och tsl2591 kör helt olika protokoll och interface. Den förstnämnda kör OneWire och den sistnämnda kör twi eller i2c. Förvisso hade det kanske gått att skriva en egen firmware till shelly som kan prata i2c istället, men om jag inte missminner mig helt fel så är där galvanisk separation mellan shelly och dess onewire buss, så det skulle även krävas hårdvarumodifikayioner till shellyn för att få det att fungera.
Det enklaste är nog att skaffa en nodemcu och skriva ihop en firmware till den som laddar upp data till din Ha lösning.
 
H
J JSten skrev:
Tyvärr är det så att ds18b20 och tsl2591 kör helt olika protokoll och interface. Den förstnämnda kör OneWire och den sistnämnda kör twi eller i2c. Förvisso hade det kanske gått att skriva en egen firmware till shelly som kan prata i2c istället, men om jag inte missminner mig helt fel så är där galvanisk separation mellan shelly och dess onewire buss, så det skulle även krävas hårdvarumodifikayioner till shellyn för att få det att fungera.
Det enklaste är nog att skaffa en nodemcu och skriva ihop en firmware till den som laddar upp data till din Ha lösning.
Utförligt och bra, tack för info. Det låter som att det där är utanför min kompetens. Vet du om det finns någon ljussensor som kör OneWire?
Förstod efter lite googling att andra OneWire sensorer skulle kunna funka. T.ex. https://www.styrahem.se/p/595/luftfuktighet-och-temperaturgivare-am2302dht22
 
Kan du inte bara köpa en lämplig ljussensor och koppla den som en knapp till shellyn?
 
H halj skrev:
Utförligt och bra, tack för info. Det låter som att det där är utanför min kompetens. Vet du om det finns någon ljussensor som kör OneWire?
Efter lite snabb googling hittade jag ingen ljussensor som kommunicerar med OneWire. Däremot finns det åtminstone ett exempel där någon har tagit ett annat chip som egentligen inte är tänkt att användas för det, men kopplat en foto-sensor, https://taaralabs.eu/1-wire-temperature-humidity-light-sensor/ (använder ett OneWire ship för batteriövervakning, men skickar istället in ljussensor datan till det istället för batterispänning. Men det där är nog mer komplicerat att få till än en ESP8266 + TSL2591.
H halj skrev:
Förstod efter lite googling att andra OneWire sensorer skulle kunna funka. T.ex. [länk]
Tyvärr är det ett annat OneWire protokoll, d.v.s. det är inte samma Dallas OneWire protokoll som DS18B20 använder.
 
H
A andersda skrev:
Kan du inte bara köpa en lämplig ljussensor och koppla den som en knapp till shellyn?
Försöker undvika batterilösningar då det inte känns som ett smart hem att behöva springa runt och byta 30 batterier varje år. Har du tips på någon annan trådad lösning så säg gärna till!

J JSten skrev:
Efter lite snabb googling hittade jag ingen ljussensor som kommunicerar med OneWire. Däremot finns det åtminstone ett exempel där någon har tagit ett annat chip som egentligen inte är tänkt att användas för det, men kopplat en foto-sensor, [länk] (använder ett OneWire ship för batteriövervakning, men skickar istället in ljussensor datan till det istället för batterispänning. Men det där är nog mer komplicerat att få till än en ESP8266 + TSL2591.

Tyvärr är det ett annat OneWire protokoll, d.v.s. det är inte samma Dallas OneWire protokoll som DS18B20 använder.
Okej, tack för hjälpen ändå. Har hållit på och petat lite med arduino tidigare så borde kunna få till ljussensor av komponenterna du nämnde!

Hursomheslt, Shelly har stöd för det protokollet också isåfall
De skrev i Januari på sin fb-sida
"Let's the day in Europe to finish with good news.
Shelly1/PM Temperature ADD-On will support DHT22 (Temperature and Humidity sensor) from next firmware update."
https://www.facebook.com/groups/ShellyIoTCommunitySupport/permalink/2523317307767618/
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.