Fällde en ordentlig ask förra året som stod i vägen för parkeringen på gården. Sågade upp en del i 1 1/2 tums plank som jag bl.a. har gjort en hatthylla av. Fick lite "spillbitar" som jag har sparat och tänkt att göra grytunderlägg av.
Frågan är: Vad behandlar jag grytunderläggen med? ???

/Nanoo

Borde fungera med att blanda Linolja och Balsamterpentin (hälften av varje). Tänk på att elda upp trasor eller blötlägg, eftersom linolja är självantändande...

Okidoki, så behandling med "vanlig" träolja funkar inte i det här sammanhanget?
(Har en burk ståendes till ingen nytta) ;)

/Nanoo

Troligtvis fungerar den lika bra. Den innehåller troligtvis linolja den oxå. Men du kan ju alltid fråga i en färgaffär för säkerhets skull...

Japp, det kan vara lika bra, även om jag litar på dina råd ;)

Nanoo skrev:
Japp, det kan vara lika bra, även om jag litar på dina råd  ;)
Oj, någon som litar på mina råd! Annars brukar det kännas som om de råd jag ger mina tonåringar är till för att göra precis tvärtomt ;)

oljat trä och varma gryttor? Tror inte det kommer att brinna direkt men kan bli missfärgat när en hett stekpanna ställs på???
gaia

Annars är väl paraffinolja det vanliga när det kan komma i kontakt med mat, tex skärbrädor etc. Dock torkar/härdar den inte, kan kännas kladdig innan den absorberts av virket.

gaia skrev:
oljat trä och varma gryttor? Tror inte det kommer att brinna direkt men kan  bli missfärgat när en hett stekpanna ställs på???
gaia
Med tiden blir väl alla underlägg av trä lite missfärgade... Svärmor har ett liknande underlägg som är oljat och klarat sig bra! Man behöver ju inte ställa dit gjutjärnapannan utan hålla sig till vanliga grytor.

Nej, missfärgning är nog något man får räkna med tiden, men inte sagt att det kommer att se illa ut. Jag kör nog på med olja. :D

Enklast är väl att göra som man gör med skärbrädor. Olja in med lite matolja.

/Gojan

Gojan skrev:

/Gojan
Hehehe, varför inte? Lätt och enkelt, precis som jag gillar det... ;)

Gojan skrev:

/Gojan
Får för mig att sån olja kan härskna... eller?

Japp, tror jag också. Mne man kan ju alltid testa. Funkar det inte kan man ju starta hyveln igen....

På vår köksbänk har vi en rejäl huggkubb som vi oljar in med vanlig matolja. Vi oljar dessutom in våra gjutjärnsgrejor med matolja och de härsknar ju inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.