Vårt badrum (2,5 kvm) misstänker vi har en begynnande fuktskada. Åtminståne är den nära förestående tror vi? Det är byggt -88 och har våtrumstapet och matta på golv. I duschen har det uppstått sprickor på golvet kring golvbrunnen. Ungefär som en 1 krona i diameter och är brunt :-/
I duschkabinen har man gjort infästning för rör i golvnivå och tätat med silikon. Fästen sitter "löst" och varje gång man duschar känns som sista gången liksom :(

Vi vet inte vem man vänder sig till för att få ett utlåtande?

Vad är skäliga ersättningar från försäkringsbolagen ifall skadan är ett faktum? Jag har inte kunnat läst mig till nåt vettigt nånstans. Så mycket har jag begripit att om man vill kakla istället etc etc så får man betala det utöver osv.

Har ni egna erfarenheter eller annat skriv gärna och dela med Er.

C
En av de klockrenaste indikationerna på fukt under mattan är att mattan släpper från underlaget, dvs när man trycker på den så känns det inte stumt utan glappar lite. Men är det sprickor i golvet där du duschar så ser det nog garanterat inte så roligt ut under mattan. Förstår dock inte riktigt vad du menar när du skriver att sprickan är "som en enkrona i diameter"???

Hursomhelst så är Ocab och Anticimex de största när det gäller utredning av fuktskador. Om du har tur så kan försäkringsbolaget hjälpa dig med utredningen, men räkna inte med det. Själv fick jag beskedet att jag måste komma med ett konkret ekonomiskt krav för att de skall göra något.

Tror inte utsikterna för att få någon ersättning för ytskikt är särskilt stora om det är gjort -88. Däremot borde du få ersättning för kostnaderna för att utreda och åtgärda skador på bjälklag, etc. dvs. det som ligger under ytskiktet.

Tråkigt det där med vattenskador... Har precis kommit överens med mitt försäkringsbolag om vilken ersättning som är rimlig. Tyvärr så är dom ganska snabba på att göra avskrivningar på det mesta, så räkna inte med att du får ut speciellt mycket slantar :(
Vi fick 10.000:- och var tvugna att göra om hela badrummet, så det blev ju inte mer än kaffepengar. Dom räknade 80% avskrivning på ytskikt och bjälklag och 100% avskrivning på rören. Tyvärr helt korrekt enligt alla tabeller jag har hittat...

Det absolut första du ska göra är att be ditt försäkringsbolag komma och titta på badrummet. Det ligger ju i deras intresse att åtgärda så fort som möjligt för att komma billigare undan ;).

Hoppas det löser sig snabbt och billigt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.