W
Jag sätter bröstpanel av typ pärlspont i en tillbyggnad i mitt torp. Panelbrädorna är 15 mm tjocka och av furu. Jag har (tyvärr?) redan satt panelbrädorna (med dyckert) direkt i vertikala väggreglar och i horisontella kortlingar mellan dessa väggreglar. Jag hade alltså tänkt att bröstpanelen och ovanliggande väggskiva hamnar ungefär i liv med varandra.
När jag nu tittar efter bröstlist ser jag att de har en 13-15 mm djup fals (tjockleken av panelbrädorna), vilket antyder att en väggskiva ska/bör finnas även innanför bröstpanelen, så att bröstpanelen alltså bygger ut från väggen.

När jag sätter väggskiva ovanför bröstpanelen och om jag över skarven sätter en vägglist (istället för en bröstlist), kommer det se knasigt ut på något sätt?

Är det någon annan nackdel att sätta bröstpanelen direkt mot väggreglarna istället för mot en innanförliggande väggskiva? (Väggarna har 95+45 mm väggisolering, vindskydd och ångspärr så tror inte väggskiva spelar någon roll av den anledningen.)

Det är visserligen görbart att lossa panelbrädorna för att sätta väggskiva bakom, men vill förstås helst slippa detta omarbete.

Tack på förhand för utförliga svar!
 

Bästa svaret

Har i en tidigare källare monterat panel med gips i liv med ett allmoge foder som bröstlist och det såg inte alls knasigt ut.. tvärtom om..
Hur vida det är bättre med hel skiva vägg bakom panel så vet jag inte, men förr i tiden så spikades panel som hel väggbklädnad....
 
  • Gilla
widheg
  • Laddar…
surris
Finns massor av olika sorters lister, bara hitta någon som du tycker är snygg och passar så är det inget problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.